دنبال کننده ها

۱۳۹۶ مهر ۸, شنبه

سازمان ملل پس از 3 سال از خواب پرید!

[ad_1]

خبرگزاری میزان: پس از آنکه خبر کوتاهی و قصور دفتر منطقه‌ای سازمان ملل در رسیدگی به وضعیت اسفبار مسلمانان روهینگیایی در میانمار، حاشیه ساز شد و افکار عمومی جهانیان را نسبت به تعهد این سازمان در حراست از حقوق غیرنظامیان به تردید انداخت؛ به نظر می‌رسد دست اندرکاران سازمان ملل متنبه شده‌اند و می‌خواهند خود را از شائبه بی‌توجهی به کشتار غیرنظامیان توسط رژیم‌های متجاوز و سرکوبگر، دور نگاه دارند.

اعزام بازرسان سازمان ملل


بر همین اساس، سازمان ملل سرانجام پس از 3 سال و علم‌رغم مخالفت و کارشکنی سعودی‌ها، موافقت کرده تا بازرسانی را برای تحقیق در مورد وقوع جنایات جنگی به یمن اعزام کند. شورای حقوق بشر سازمان ملل با اکثریت آرا قطعنامه‌ای را به تصویب رسانده که براساس آن گروهی متشکل از کارشناسان بین‌المللی و منطقه‌ای ایجاد شود تا ابعاد خشونتی که از سوی گروههای درگیر در جنگ یمن اعمال شده را مورد بررسی قرار دهند. سازمان ملل به این گروه اختیار داده تا مسببان اعمال خشونت را شناسایی کنند.

این تصمیم سازمان ملل و شورای حقوق بشر وابسته به آن اگر چه بسیار دیر اتخاذ شده اما کور سوی امیدی برای معرفی و مجازات ائتلاف متجاوز سعودی است؛ ائتلافی که بیش از دو سال است، بی‌رحمانه ترین حملات را نسبت به مردم بیگناه یمن روا داشته است و با هدف قراردادن زیرساخت‌های این کشور و محاصره زمینی و دریایی و هوایی آن، موجبات بروز مصائبی همچون شیوع وبا و قحطی در یمن را فراهم کرده است.

بزرگترین بحران انسانی در جهان


سازمان ملل متحد روز پنجشنبه (6 مهر) هشدار داد تقریباً 70 درصد جمعیت یمن نیازمند کمک های انساندوستانه هستند و به همین خاطر این کشور اکنون با بزرگترین بحران انسانی در جهان روبرو است. طبق گفته «کیت گیلمور» معاون کمیسرعالی حقوق بشر، حدود هفت میلیون و 300 هزار نفر در یمن در معرض قحطی قرار دارند.

معاون کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل همچنین اعلام کرده که از جمعیت 27 میلیون و 400 هزار نفری یمن، حدود 19 میلیون نفر به کمک های انساندوستانه نیاز دارند که نیاز 10 میلیون و 300 هزار نفر از آنان حاد است.


بدترین شیوع وبا در تاریخ


علاوه بر این، سازمان آکسفام (Oxfam) که در زمینه امور خیریه فعالیت می‌کند، طی بیانیه‌ای هشدار داده که از 27 آوریل 2017( 7 اردیبهشت 1396) که نخستین گزارش‌ها در خصوص ابتلا یمنی‌ها به وبا واصل شد، تاکنون(اواخر سپتامبر 2017 – اوایل مهر 96) شیوع بیماری وبا در یمن با 775 هزار مورد ثبت شده،«بدترین شیوع آن در تاریخ» است.

همچنین در بیانیه آکسفام آمده است، که شمار قربانیان بیماری وبا در یمن از مرز دو هزار و صد تن گذشته است و روند گسترش ابتلا به وبا در یمن به طوری است که پیش‌بینی می‌شود شمار موارد ابتلا به آن تا نوامبر 2017( آبان 96) به یک میلیون نفر برسد. این سازمان اعلام کرده که حملات نظامی به یمن شرایط را برای گسترش این بیماری فراهم کرده است.

پایان سکوت کر کننده؟!


سازمان ملل و نهادهای زیر مجموعه این سازمان در این حدودا سه سالی که از تجاوز لجام گسیخته سعودی‌ها به یمن می‌گذرد با سکوت کر کننده خود به متجاوزان یاری رسانده‌اند؛ بنابراین تلاش اخیر این سازمان در رسیدگی به مردم مظلوم یمن و بررسی اقدامات متجاوزان را باید به فال نیک گرفت البته اگر سعودی‌ها مانند ماجرای ژوئن 2016 (خرداد 95) کارشکنی نکنند و با دلارهای نفتی خود روند تحقیقات سازمان ملل را منحرف نسازند.

ماجرایی که آبروی سازمان ملل را برد!


هنوز اذهان عمومی جهانیان ماجرایی که در اواخر خرداد 95 در زمان دبیرکلی سابق سازمان ملل «بان کی مون» رخ داد را فراموش نکرده‌اند؛ در آن ماجرا که به لکه ننگینی تاریخی بر پیکره و ساختار سازمان ملل تبدیل شد، سعودی‌ها با تطمیع و ارعاب، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل را وادار کردند تا نام این رژیم را از لیست ناقضان حقوق کودک به سبب فجایع یمن، پاک کند؛ موضوعی که واکنش‌های فراوانی را درعرصه بین‌الملل به همراه داشت و عاملی شده است تا کودک کشی های سعودی ها در یمن استمرار یابد. همان زمان صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل(یونیسف) اعلام کرد که در جریان تجاوز ائتلاف سعودی به یمن، حدود 1200 کودک یمنی کشته شده‌اند.

اگر چه سازمان ملل در صدد تشکیل کمیته‌ای حقیقت یاب برای بررسی جنایات جنگی رخ داده در یمن است، اما برخی تحلیلگران اعتقاد دارند که نباید انتظار داشت در فرایند بررسی سازمان ملل، محکومیت و مجازاتی نصیب سعودی‌ها شود. این تحلیلگران برای اثبات سخنشان به دو گزاره اشاره می‌کنند؛ نخست آزادی‌های اجتماعی موقتی که رژیم سعودی در داخل عربستان ایجاد کرده تا فشار بین المللی در خصوص جنایت‌های ارتش این رژیم در یمن و سایر نقاط از بین برود و دوم، قرارداد 400 میلیارد دلاری که در اردیبهشت ماه سال جاری میان آمریکا و رژیم سعودی منعقد شد و بخش اعظم آن مربوط به فروش تسلیحات به ریاض است؛ تسلیحاتی که بر سر مردم بیگناه و مظلوم یمن آوار می‌شود تا هم رژیم شیطان صفت آمریکا و صاحبان کمپانی‌های تسلیحاتی این کشور کامیاب شوند و هم خون‌آشامی و کودک کشی سعودی‌ها ارضاء شود.


[ad_2]

منبع لینک by [author_name]