دنبال کننده ها

۱۳۹۶ مهر ۸, شنبه

ترجمه دانشنامه استنفورد به جلد هشتاد و سوم رسید - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهر، نشر ققنوس به تازگی ۴ عنوان دیگر از ترجمه مجلدات مداخل دانشنامه استنفورد را منتشر و راهی بازار نشر کرده که مجلدات ۸۰ تا ۸۳ این دانشنامه هستند.



از سال ۹۳ بود که نشر ققنوس در ایران، ترجمه و انتشار مداخل این دانشنامه را با اجازه از گردانندگان آن، آغاز کرد. این کار با هدف گستردن دامنه تاثیر آن و آشنا کردن مخاطبان ایرانی با مقالات این دانشنامه انجام شد. دبیر ترجمه مجموعه مورد اشاره مسعود علیا است و کار ترجمه مداخل دانشنامه توسط مترجمان مختلف و زیر نظر او انجام می شود.



بسیاری از افرادی که در کشورمان با فلسفه سر و کار دارند و همچنین در فضای مجازی رفت و آمد دارند، نام دانشنامه فلسفه استنفورد را شنیده‌اند. دانشنامه استنفورد با سرپرستی دکتر ادوارد ن. زالتا منتشر می‌شود و برای علاقه‌مندانی که می‌خواهند برای اولین بار با فلسفه روبرو شوند، گزینه مناسبی است.



ترجمه این مجموعه تا فروردین امسال به ۷۳ عنوان رسید و با ادامه این روند، در مهرماه ۹۶ تعداد عناوین این مجموعه به ۸۳ رسیده است.



کتاب «عقل به روایت کانت» هشتادمین عنوان ترجمه دانشنامه استنفورد است که به قلم گرت ویلیامز نوشته شده و داود میرزایی آن را ترجمه است. نسخه اصلی این مدخل در سال ۲۰۱۴ چاپ شده است.



دو مساله از مهم ترین مسائل فلسفه نقدی کانت به عقل باز می گردد. اولین مساله که نقشی کانونی در فلسفه نظری او دارد، دعوی های اثبات ناپذیر عقل نزد فیلسوفان عقل گرای پیش از او، به ویژه لایب نیتس و دکارت است. مساله دوم که در فلسفه عملی او مرکزیت دارد، نقش فرعی ای است که تجربه گرایان انگلیسی برای عقل در نظر گرفته اند به ویژه که هیوم تصریح می کرد «عقل تماما غیرفعال است و هرگز نمی تواند سرچشمه اصل فعالی همچون وجدان، یا حس اخلاقی باشد.»



عناوین دو اثر کلیدی کانت یکی «نقد عقل محض» یک کتاب عظیم و دیگری «نقد عقل عملی» است که نقطه میانی سه اثر بزرگش در حیطه اخلاق است.



این کتاب ۴ فصل دارد که به ترتیب عبارت اند از: «عقل نظری: نقش شناختی عقل و محدودیت های آن»، «عقل عملی: اخلاق و تقدم عقل عملی محض»، «اتحاد عقل عملی و عقل نظری» و «ملاحظات پایانی».



این کتاب با ۹۶ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۶ هزار تومان منتشر شده است.



«استدلال های اخلاقی در اثبات وجود خدا» نام کتاب بعدی است که استیون اِونز آن را نوشته و توسط امیرحسین خداپرست ترجمه شده است. نسخه اصلی این مدخل از دانشنامه استنفورد هم در سال ۲۰۱۴ چاپ شده است.



استدلال های اخلاقی در اثبات وجود خدا دسته ای متنوع از استدلال ها را تشکیل می دهند که بر مبنای ویژگی ای از اخلاق یا زندگی اخلاقی بر وجود خدا دلیل می آورند، خدایی که معمولا او را خالق اخلاقا خوب عالَم می دانند. استدلال های اخلاقی هم مهم اند هم جالب. این استدلال ها جالب اند چون ارزیابی صحت آن ها، در عمل نیازمند توجه به هر موضوع فلسفی مهمی است که به فرااخلاق مربوط می شود. اهمیت این استدلال ها نیز به دلیل برجستگی شان در استدلال های مدافعه گرانه عامه پسند در تائید باور دینی است.



این مدخل از دانشنامه استنفورد پس از بیان برخی اظهارات کلی درباره استدلال های خداباورانه و تاریخچه ای از استدلال های اخلاقی، صورت های متعدد متفاوتی از استدلال اخلاقی را به بحث می گذارد.



این کتاب با احتساب «نتیجه»، ۷ فصل دارد که به ترتیب عبارت اند از: «اهداف استدلال های خداباورانه»، «تاریخ استدلال های اخلاقی در اثبات وجود خدا»، «استدلال های اخلاقی نظری در اثبات وجود خدا و نظریه های امر الهی درباره الزام اخلاقی»، «استدلال های مبتنی بر معرفت یا آگاهی اخلاقی»، «استدلال های مبتنی بر کرامت یا ارزش انسانی»، «استدلال های اخلاقی عملی در تائید باور به خدا» و «نتیجه گیری».



این کتاب با ۸۴ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۶ هزار تومان به چاپ رسیده است.



هشتاد و دومین عنوان این مجموعه کتاب «افلاطون» نوشته ریچارد کروت است که توسط ایمان شفیع بیک ترجمه شده و نسخه اصلی اش هم در سال ۲۰۱۳ منتشر شده است.



افلاطون با هر برآوردی یکی از خیره کننده ترین نویسندگان در سنت ادبیات غربی و یکی از ژرف اندیش ترین و جامع الاطراف ترین و تاثیرگذارترین آفرینندگان در تاریخ فلسفه است. او یک شهروند آتنی بلندپایه بود و در آثارش کشش خود را نسبت به رویدادهای سیاسی و جنبش های فکری روزگارش نشان می دهد، اما پرسش هایی را پیش می کشد که چنان ژرف اند و برنامه هایی که برای پرداختن به آن ها به کار می برد چنان پرمعنی و وسوسه انگیز اند که خوانندگان فرهیخته کم و بیش در هر دوره ای به طریقی از او تاثیر گرفته اند و در هر عصری فیلسوفانی بوده اند که از جنبه های مهمی، خود را افلاطونی به شمار آورده اند.



مدخل پیش رو، ۱۲ فصل دارد که به ترتیب عبارت اند از: «آموزه های محوری افلاطون»، «معماهای افلاطون»، «گفت و شنود، صحنه، شخصیت ها»، «سقراط»، «سخن گفتن غیرمستقیم افلاطون»، «آیا می توانیم فکر افلاطون را دریابیم؟»، «سقراط در مقام سخنگوی اصلی»، «پیوندهای میان گفت و شنودها»، «آیا افلاطون نظرش را درباره صورت ها عوض می کند؟»، «آیا افلاطون نظرش را درباره سیاست عوض می کند؟»، «سقراط تاریخی: گفت و شنودهای آغازین، میانی و پایانی» و «چرا گفت و شنودها؟».



این کتاب با ۸۴ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۶ هزار تومان منتشر شده است.



عنوان هشتاد و سوم مجموعه پیش رو هم «گابریل مارسل» است که برایان ترینور آن را نوشته و ترجمه اش به عهده سید حسین حسینی بوده است. نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۱۶ چاپ شده است.



گابریل مارسل فیلسوف، منتقد تئاتر، نمایشنامه نویس و موسیقیدان بود. او در سال ۱۸۸۹ متولد و در سال ۱۹۲۹ کاتولیک شد. فلسفه او بعدها اگزیستانسیالیسم مسیحی نام گرفت. این اصطلاح در آغاز مورد تائید او بود اما بعدها آن را نپذیرفت. مارسل علاوه بر آثار فراوان فلسفی، حدود ۳۰ نمایشنامه نوشت و در سال های ۱۹۴۹ و ۱۹۵۰ درسگفتارهای گیفورد را در دانشگاه ابردین ایراد کرد که در قالب ۲ جلد به نام «راز هستی» چاپ شد. او همچنین در سال های ۱۹۶۱ تا ۶۲، درسگفتارهای ویلیام جیمز را در دانشگاه هاروارد ایراد کرد که با عنوان «زمینه وجودی شان انسان» چاپ شد. مارسل در سال ۱۹۷۳ درگذشت.



عناوین فصل های کتاب «گابریل مارسل» به این ترتیب است: زندگینامه اجمالی، جهان در هم شکسته و انسان کارکردمدار، نیاز مبرم هستی شناختی، تعالی، بودن و داشتن، مسئله و راز، تامل اولیه و ثانویه، روحیه انتزاع، دسترس پذیری و دسترس ناپذیری، «با»، «نظر، اعتقاد، باور»، وفاداری خلاق، امید، باور دینی، مارسل در گفتگو.



این کتاب هم با ۹۶ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۷ هزار تومان چاپ شده است.




[ad_2]

منبع لینک by [author_name]