دنبال کننده ها

۱۳۹۶ مهر ۸, شنبه

فروش غیرقانونی تسلیحات به سودان جنوبی با وساطت یک کمپانی انگلیسی - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، سازمان عفو بین الملل هشدار داد تسلیحاتی که به موجب یک قرارداد و با وساطت یک شرکت انگلیسی به سودان جنوبی صادر شده است، ممکن است علیه نیروهای نظامی انگلیسی بکار رود که هم اکنون تحت لوای مأموریت سازمان ملل به این کشور آفریقایی جنگ زده اعزام شده اند.



 سازمان تجارت بین المللی هم اکنون در حال انجام تحقیقات در این خصوص است که آیا این قرارداد- که اخیراً زیر ذره بین سازمان عفو بین الملل قرار گرفته است- ناقض قوانین مربوط به نظارت بر صادرات تسلیحات انگلیس است یا خیر.



این در حالی است که از زمان استقلال سودان جنوبی در سال ۲۰۱۱، اتحادیه اروپا این کشور را مورد تحریم تسلیحاتی قرار داد. نکته جالب آن است که انگلیس یکی از طرفداران پروپاقرص وضع این تحریم تسلیحاتی بوده است.



با این حال، در اسناد افشاء شده برای سازمان عفو بین الملل نام یک شرکت انگلیسی به چشم می خورد که یکی از بازیگران تجاری در قراردادی است که یکی از بزرگترین معاملات تسلیحاتی سودان جنوبی از زمان آغاز مناقشه داخلی در این کشور (دسامبر ۲۰۱۳) بشمار می رود.



لازم به ذکر است که در واکنش به این ادعای سازمان عفو بین الملل، مدیر این شرکت انگلیسی ارسال هرگونه تجهیزات نظامی به سودان جنوبی از سوی این شرکت را رد کرد اما در پاسخ به این پرسش که آیا این شرکت نقش واسطه را برای عقد این قرارداد تسلیحاتی ایفاء کرده است یا خیر، سکوت اختیار نمود.



سازمان عفو بین الملل اعلام کرد که هرگونه نقش و دخالت این شرکت انگلیسی در معامله تسلیحاتی با سودان جنوبی می تواند ناقض قوانین کنترل بر صادرات انگلیس باشد؛ قوانینی که هرگونه نقش و دخالت در تأمین و ارسال تسلیحات به سودان جنوبی را ممنوع می نماید.




[ad_2]

منبع لینک by [author_name]