دنبال کننده ها

۱۳۹۶ مهر ۸, شنبه

گره کور در تشکیل دولت ائتلافیِ آلمان

[ad_1]

خبرگزاری تسنیم: اگرچه پس از اعلام نتایج انتخابات سراسری آلمان، اکثر رسانه های این کشور از احتمال شکل گیری ائتلاف موسوم به جاماییکا( میان ائتلاف احزاب مسیحی، لیبرال دموکراتها و سبزها) خبر داده بودند، اما به نظر می رسد شکل گیری این ائتلاف چندان آسان به نظر نمی رسد! آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان مذاکرات غیر رسمی خود را با احزاب دیگر برای شکل گیری دولت ائتلافی آغاز کرده است. با این حال، حتی شرکای سنتی مرکل نیز در خصوص شرکت و حضور در دولت ائتلافی، شروط نسبتا سختی را برای وی گذاشته اند.

حزب سوسیال مسیحی که خواهرخوانده حزب دموکرات مسیحی محسوب می شود، از مرکل خواسته است تا برای حضور پناهجویان در آلمان سقف معینی تعیین کند. با این حال، اگر این خواسته تحقق یابد، حزب سبز که از دیگر اضلاع ائتلاف جاماییکاست، در مقابل آن موضع گیری خواهد کرد. سران حزب سبز اعلام کرده اند که با تعیین سقف برای حضور پناهجویان در آلمان موافق نیستند.

"سیمون پیتر"، رئیس حزب سبزها در این باره گفته است که در یک دولت ائتلافی با سبزها هیچ تعیین سقفی برای پذیرش پناهندگان وجود نخواهد داشت. حزب سوسیال مسیحی اگر می خواهد مذاکرات مقدماتی در این باره را آغاز کند باید خود را برای این مسئله آماده کند. حزب سبز همچنین تعلیق بیشتر مهاجرت خانوادگی پناهندگان بعد از توقف دو ساله تا ماه مارس سال 2018 را رد می کند.

بنابراین، عملی شدن هر یک از این خواسته ها، منتج به عدم حضور سوسیال مسیحی ها یا سبزها در دولت ائتلافی خواهد شد. این در حالیست که بدون حضور یکی از این دو حزب در دولت ائتلافی، ائتلاف جاماییکا اساسا شکل نخواهد گرفت. اما ماجرا به این نقطه ختم نمی شود! حزب لیبرال دموکرات که قبلا متحد سنتی مرکل محسوب می شد و در دور قبلی، نتوانست به پارلمان راه پیدا کند، هم اکنون با کسب حدود 10 درصد از آرا در موقعیت خوبی برای حضور در دولت ائتلافی قرار دارد. اما حزب دمکرات مسیحی، هرگز تصور نمی کرد که دموکراتهای آزاد( لیبرال دموکراتها) برای حضور در قدرت برای آنها شرط تعیین کنند!

"کریستین لیندنر"، رئیس حزب لیبرال دموکرات اعلام کرده است که حزبش  تنها در ائتلافی قدم می گذارد که یک روند دگرگونی را در پیش گیرد. وی به عنوان نمونه بر لزوم تغییرات در سیاست اقتصادی و آموزش و پرورش اشاره کرده است. فراتر از آن، لیندنر تاکید کرده است که حزب لیبرال دموکرات همچنین می خواهد یک قانون مهاجرت بر اساس نمونه کانادا را در پیش گیرد.وی در پایان سخنانش اظهار نموده است:

" ما همچنین خواهان یک سیاست انرژی منطقی هستیم و انتقال های مالی خودکار در اروپا را رد می کنیم. ما به این اهداف پایبندیم. اگر با اتحادیه احزاب متحد مسیحی و سبزها این امر امکان پذیر نشد، ما پیشنهادات خود را به اپوزیسیون می بریم."

به عبارت بهتر، حزب لیبرال دموکرات  نسبت به احتمال حضور در ائتلاف مخالف مرکل، به صدر اعظم آلمان هشدار داده است. از این رو، مرکل حتی در جلب دو متحد قبلی و سنتی خود یعنی سوسیال مسیحی ها و لیبرال دموکراتها نیز با مشکل مواجه شده است. در چنین شرایطی احتمال دارد مرکل بار دیگر،ازاصلی ترین  حزب سنتی رقیب خود یعنی سوسیال دموکراتها بخواهد تا در تشکیل دولت ائتلافی به دموکرات مسیحی ها بپیوندند.

با این حال، مارتین شولتز کاندیدای شکست خورده حزب سوسیال دموکرات در انتخابات سراسری امسال اعلام کرده است که حزب سوسیال دموکرات قصد دارد به عنوان اصلی ترین حزب اپوزیسیون در پارلمان حضور پیدا کند و دیگر در دولت ائتلافی با دموکرات مسیحی ها  حضور نخواهد یافت. به راستی در چنین شرایطی صدر اعظم آلمان چگونه می تواند گره کور به وجود آمده در معادلات سیاسی کشورش را بگشاید؟


[ad_2]

منبع لینک by [author_name]