دنبال کننده ها

۱۳۹۶ آذر ۹, پنجشنبه

خبرگزاری آريا - موگريني: با ظريف در مورد مسائل منطقه اي و دوجانبه گفت وگو کردم

[ad_1]



موگريني: با ظريف در مورد مسائل منطقه اي و دوجانبه گفت وگو کردم

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در توئيتر نوشت که در ديدار با محمدجواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان در رم پايتخت ايتاليا درباره مسائل منطقه اي و دوجانبه گفت وگو کرد.

به گزارش ايرنا، موگريني روز پنجشنبه در حساب توئيتري خود نوشت: در حاشيه نشست بين المللي گفت و گوهاي مديترانه 2017 در رم با محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران ديدار کردم. ما درباره توافق هسته اي با ايران، سوريه و مسائل دوجانبه و منطقه اي صحبت کرديم.
به گزارش خبرنگار ايرنا، ظريف که صبح پنجشنبه به دعوت 'آنجلينو الفانو' همتاي ايتاليايي خود براي شرکت در سومين نشست گفت وگوي مديترانه به رم سفر کرده است، پس از شرکت در موسسه امور بين الملل ايتاليا، با موگريني پشت درهاي بسته ديدار و درباره مسايل منطقه اي از جمله لبنان و سوريه صحبت کرد. ظريف همچنين توضيحاتي را درخصوص اجلاس سوچي به موگريني داد و طرفين بر اجراي کامل برجام تاکيد کردند.
ظريف در اين سفر همچنين با 'الفانو' ديدار و گفت وگو کرد و در نشست سه روزه موسوم به 'Forum Rome MED 2017' که از روز پنجشنبه توسط وزارت خارجه ايتاليا و موسسه مطالعات سياسي بين المللي (ISPI) در محل هتل بزرگ 'پارکو دي پرينچيپي' برگزار مي شود، سخنراني کرد.
ظريف در نخستين روز از نشست بين المللي گفت وگوهاي مديترانه در شهر رم، برجام را بهترين توافقي دانست که طرف ها توانستند به آن دست پيدا کنند.
ظريف در نشست گفت وگوهاي مديترانه، تاکيد کرد: نکته جالب برجام اين است که اين توافق نه آن چيزي بود که ما مي ‌خواستيم و نه آنچه آمريکا مي ‌خواست، بلکه بهترين چيزي بود که مي ‌توانستيم به آن دست پيدا کنيم.
وي گفت: توافق هسته ‌اي زماني حاصل شد که ما به اين درک رسيديم که نمي ‌توانيم به همه آنچه مي‌ خواهيم دست پيدا کنيم. اين توافق، نه آن چيزي بود که من مي‌ خواستم و نه آنچه جان کري مي ‌خواست و نه آنچه ساير طرف ‌هاي مشارکت ‌کننده در مذاکرات مي ‌خواستند. زيبايي توافق در همين جا است که چيزي نيست که ما مي ‌خواستيم، بلکه چيزي است که توانستيم به آن دست پيدا کنيم. من معتقدم که برجام بهترين توافقي است که مي‌شد در گذشته به آن دست پيدا کرد و يا در آينده امکان دست‌يابي به آن وجود خواهد داشت.
وزير خارجه ايران تصريح کرد، کساني که در جريان مذاکرات حضور نداشته‌اند اکنون تصور مي‌کنند که با «طرحي معجزه‌آسا» مي‌توانند وارد شده و به توافقي بهتر دست پيدا کنند.
نشست موسوم به 'Forum Rome MED 2017' به مدت سه روز در 25 نشست و حول چهار محور 'سعادت مشترک'، 'امنيت مشترک'، 'مهاجرت ' و 'رسانه ها، فرهنگ و جامعه' برگزار مي شود.
توازن هاي جديد منطقه، امنيت مشترک، مبارزه با تروريسم پس از آزادي رقه و موصل، استراتژهاي جديد براي اداره جريان مهاجرت ها، انرژي و تجارت بين المللي در منطقه از جمله موضوعات مهم اين نشست بين المللي است.
در اين نشست تمرکزي ويژه به برخي از کشورهاي کليدي منطقه مانند ايران، عربستان سعودي، قطر، مصر، عراق و ليبي و همچنين به ديدگاه قدرت هاي بزرگ مانند روسيه، آمريکا، چين و هند از منطقه خواهد شد.
شبک**9423**3404**انتشار: محسن اسماعيلي
انتهاي پيام /*


[ad_2]

لینک منبع