دنبال کننده ها

۱۳۹۶ اسفند ۹, چهارشنبه

باید از هرگونه برداشت سطحی از تحول علوم انسانی پرهیز کرد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهر، منصور کبگانیان در حاشیه جلسه صدوسوم شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در مورد دستور این جلسه گفت: اعضا پیش از دستور دو مورد را تذکر دادند؛ مورد اول در مورد مصوبات بودجه سال ۹۷ بود که با مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در این زمینه تعامل خواهیم داشت.


وی ادامه داد: این تذکرات در مورد محدودیت ها در ارتباط با حقوق و پاداش بازنشستگی اساتید دانشگاه و محققان مطرح شد و باور داریم باید با محققان و نخبگان با دید حمایتی بیشتری برخورد شود و ما پیگیری می کنیم.


دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: تذکر دوم پیش از دستور، در مورد تحول علوم انسانی در جامعه بود که با توجه به اظهار نظرهایی که در این خصوص شده، تاکید شد، ستاد نقشه جامع دراین باره مسئولیت جدی دارد و باید از هرگونه برداشت سطحی از تحول علوم انسانی پرهیز شود.


وی ادامه داد: بعد از دو موردی که پیش از دستور جلسه مطرح شد، اعضا به بحث سند توسعه فناوری کشور که از جلسه گذشته باقی مانده بود پرداختند، بحث زیست فناوری و محیط زیست از ماده ۵ این سند باقی مانده بود که با مقداری اصلاحات به تصویب رسید.


وی افزود: مواردی که دراین هدف و اولویت مورد تاکید قرار گرفت، هدف گذاری احیای ۱۰۰ هزار هکتار از کانون های ایجاد ریزگردها با بهره وری از شورورزی، بود که یکی از مشکلات مناطق جنوبی کشور است.


کبگانیان ادامه داد: تثبیت شن‌های روان تا حد ۵۰ هزار هکتار با فناوری زیستی و تصفیه ۵ درصد فاضلاب و پساب های صنعتی با استفاده از فناوری های زیستی بخشی از ماده ۵ بود که باقی مانده بود و در این جلسه تصویب و تکمیل شد.


وی خاطرنشان کرد: بعد از این بند وارد ماده ۶ شدیم که در این ماده ۹ راهبرد ملی تصویب شد؛ که شامل حمایت از ایجاد و توسعه زیرساخت های سخت و نرم زیست فناوری، مانند شرکت های دانش بنیان و اصلاح قوانین آن و گسترش آموزش پژوهش و ترویج و مدیریت دانش مبتنی بر آمایش زیست فناوری می شود.


کبگانیان افزود: گسترش تجاری سازی دستاوردهای پژوهش و فناوری، توسعه و مدیریت‌ بازارهای داخلی و خارجی، محور قراردادن آموزه های توحیدی و اخلاق زیستی و بکارگیری فناوری های نوین زیستی برای مقابله با تهدیدات زیستی از دیگر ماده های این  ۹ راهبرد ملی بود که تصویب شد.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: درمجموع ۹ راهبرد دراین جلسه تصویب شد که هر کدام از این راهبردها، دارای اقدامات ملی مفصلی است که ما امروز فقط به یکی از این ها رسیدم و اقدامات ملی راهبرد ملی شماره یک را بررسی کرده و تعداد اقدامات ملی این راهبرد را از ۱۳ به ۱۰ راهبرد کاهش دادیم.


وی افزود: از مجموع این اقدامات که در راهبرد یک، تصویب شد، می توان به طراحی و اجرای زنجیره های ارزش محصولات زیست فناوری، حمایت از سازمان های مردم نهاد، اصلاح و تدوین قوانین در حوزه های تخصصی زیست فناوری، ایجاد پنجره های واحد برای تسهیل روال های صدور مجوز تاییده‌های تولید و مصرف محصولات زیست فناوری، توسعه و تقویت مراکز رشد، پارک های زیست فناوری اشاره کرد.


دبیر شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور افزود: ادامه کار برای تصویب سند توسعه ملی زیست فناوری در جلسه آینده پیگری می شود.



[ad_2]

منبع لینک by [author_name]