دنبال کننده ها

۱۳۹۷ فروردین ۸, چهارشنبه

«تخت رستم» را در غرب پایتخت ببینید/سرزمین باغ های سرسبز - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

[ad_1]

خبرگزاری مهر- گروه استان ها- وحید محمدی یکتا: شهرری با مساحتی معادل ۲۹۹۶ کیلومتر مربع یکی از مناطق شهر تهران محسوب می شود و بخشی اعظمی از شهرستان ری را منطقه ۲۰ شهر تهران تشکیل می دهد، این شهرستان در جنوب پایتخت واقع شده و بنا بر آن چه در «اوستا» آمده ری سیزدهمین شهری است که درجهان ساخته شده‌است.


سابقه تمدن در شهریار بر اساس شواهد باستان شناسی و بناهای تاریخی به قبل از میلاد مسیح و حدود ۶۰۰۰ سال پیش باز می گردد، گفته می شود، معنای شهریار را در فرهنگ لغت فارسی برابر با «کلان شهر» و یا «بزرگ شهر» دانسته اند، این شهر در گذشته از بلاد «ری» محسوب می شده است، باستان شناسان معروفی چون آندره گودار، ماکسیم سیرو ویداگودار کاوش های متعددی در شهریار انجام داده اند.


در جلگه شهریار، شامل ۳ شهرستان ملارد، قدس و شهریار نزدیک به ۸۰ اثر تاریخی و طبیعی وجود دارد، که مجموعه این جاذبه ها یک بسته گردشگری فوق العاده و بی نظیر برای حضور گردشگران و مسافران در شهریار را فراهم می کند.


آتشکده «تخت رستم» ملارد متعلق به دوره ساسانی


این آتشکده مربوط به دوره ساسانی و از آتشکده های مهم این دوره بوده است، که برای رسیدن به آن باید در جاده «وحیدیه» به سمت روستاهای «قجر» حرکت کرده و «نورآباد» و «قشلاق» را پشت سر بگذارید و در انتها به کوهی مشهور به «تخت رستم» برسید، مسیر رسیدن به تخت رستم، بسیار آرام، دل نشین و زیبا است، که از باغ های معروف و قدیمی شهریار با درختانی کهنسال می گذرد.


این بنا بر روی کوهی مخروطی شکل و جذاب و پر ابهت با ارتفاعی حدود ۱۳۰۰ متر به نام کوه «تخت رستم» قرار دارد، که در سال ۱۳۱۶ به شماره ۳۰۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


این اثر تاریخی ۲ سکو دارد، که سکوی اول متعلق به پیروان دین زرتشت و سکوی دوم متعلق به روحانیون این دین بوده است.



این بنا با مصالحی مانند سنگ و ملات گچ سنتی ساخته شده و محلی برای نگهداری آتش نیز در آن وجود داشته، که البته در دهه های اخیر از بین رفته است.


قلعه و تپه «جوقین» متعلق به دوره ساسانیان


قلعه «جوقین» یکی از جاذبه های تاریخی زیبا و بی همتای شهرستان شهریار و در شهر «وحیدیه» واقع است و بر روی تپه ای به همین نام قرار گرفته و جاذبه خوبی برای انتخاب ری به عنوان مقصد نوروزگردی است.


این قلعه متعلق به دوره ساسانی و برای محافظت از این منطقه بنا شده و در میان مردم محلی و بومی به قلعه «یزدگرد سوم» شهرت دارد.


این تپه که در واقع مخروبه های همان قلعه «جوقین» بوده، در سال ۱۳۷۹به شماره ۲۸۸۹ به ثبت آثار ملی رسیده است.


«عزت الله نگهبان» در کتاب «شهر نشینی و شهر سازی از هزاره چهارم تا هزاره اول قبل از میلاد» به کاوش های باستانی مربوط به تپه جوقین استناد کرده و این منطقه از کره زمین را به لحاظ انسان زیستی جزء مناطق نادر در جهان می داند.



بقعه امام زاده اسماعیل شهریار


در محدوده شهری شهریار و در خیابان انقلاب بقعه منحصر به فردی با مساحت ۴۵۰۰ مترمربع است، که با هنر آینه‌کاری و نورپردازی درونی و بیرونی یکی از بهترین و جذاب ترین اماکن گردشگری مذهبی در استان تهران شده است و زائران و گردشگران فراوانی را به سوی خود جذب می کند.


امام زاده بی بی سکینه ملارد


این بقعه در جاده ملارد به اشتهارد در استان البرز واقع شده است، که در سال نزدیک به یک میلیون زائر و گردشگر از آن بازدید می کنند.


این بقعه گنبد کاشی و ۲ گلدسته دارد، که ضریح آن نقره ای و طلاکوب است و آینه کاری کامل فضای داخلی بقعه فضایی زیبا و جالب توجه ایجاد کرده است.


زائر سرای این بقعه ۱۵ اتاق دارد و پذیرای زائران عزیز  است.


شهریار؛ پایتخت صنایع دستی استان تهران



شهرستان شهریار از موقعیت شاخصی در تولید صنایع دستی برخوردار است، وجود بیش از ۳۰۰۰ هنرمند خانگی و کارگاهی شهریار را در این زمینه از دیگر شهرستان های استان تهران متمایز کرده است و همین امر گویای این مدعا است.


تراش شیشه و نقاشی ر روی شیشه، سفال، سرامیک و احجام چوبی شهریار شهرت خاصی در استان تهران دارد.


این مهم علاوه بر تاثیرات اقتصادی، در طول بیش از یک قرنی که از تولید آن در منطقه می گذرد با زندگی روزمره مردم این دیار عجین گشته و سبب شکل گرفتن و رواج برخی آداب و رسوم و آیین ها در شهریار شده است.


باغ های سر سبز شهریار


در خصوص آب و هوای شهریار نیز همین بس که بسیاری از باغ های عروسی ها و جشن های اطراف تهران در شهریار قرار دارد و حضور تهرانی ها در این شهرستان به دلیل وجود تعداد باغ های فراوان یک روندی است که از گذشته وجود داشته است.


جاده های سرسبز، به خصوص در روستاهای این شهرستان می تواند سفری تفریحی، تاریخی و مذهبی را برای گردشگران رقم بزند.





[ad_2]

منبع لینک by [author_name]