دنبال کننده ها

۱۳۹۷ فروردین ۸, چهارشنبه

خبرگزاری آريا - ادعاي سخنگوي سابق نيروهاي مهاجم به يمن: کشته شدن ده هزار نفر درست نيست

[ad_1]



ادعاي سخنگوي سابق نيروهاي مهاجم به يمن: کشته شدن ده هزار نفر درست نيست

خبرگزاري آريا - .«ژنرال احمد عسيري»، سخنگوي سابق ائتلاف نظامي تحت رهبري عربستان سعودي و مشاور کليدي رياض در مسائل امنيتي در آغاز مداخله نظامي، سخنگوي ائتلاف عربي بود و آغاز عمليات را اعلام کرد. در آن زمان، رهبران عربستان، وعده پايان زودهنگام جنگ در يمن و شکست حوثي ها را مي دادند. او براي بسياري نماينده ويراني اي است که عربستان سعودي بر کشور همسايه اش تحميل کرده است.
«ژنرال احمد عسيري» در گفتگو با يورونيوز در پاريس درباره استراتژي نظامي رياض در يمن و چشم انداز عربستان نسبت به آينده منطقه گفتگو کرده است.
يورونيوز : سازمان ملل متحد يکي از بدترين بحران هاي جهان امروز به حساب مي آيد. عربستان سعودي رهبري ائتلاف مداخله نظامي را را برعهده دارد. شما سخنگوي اين ائتلاف بوديد و در نتيجه در خط مقدم اين نبردها قرار داريد. آيا نسبت به مرگ هزاران نفر و آواره شدن ميليون ها نفر احساس مسئوليت مي کنيد؟ آيا عربستان سعودي مسئول بدترين بحران انساني در جهان است؟
ژنرال احمد عسيري گفت: «براي پاسخ به اينگونه سوالها بايد از زاويه وسيع تري به مسايل نگاه کرد. در يمن چه اتفاقي افتاد؟ يمن يکي از کشورهايي است که به دنبال بهار عربي دچار بي ثباتي شد.
در سال 2011 ميلادي مردم براي اعتراض و تغيير رژيم «علي عبدالله صالح» به خيابانها آمدند. براي جلوگيري از فروپاشي کشور، عربستان سعودي و شوراي همکاري خليج فارس اقدامي را آغاز کردند که آن موقع ابتکار شوراي همکاري خليج فارس ناميده مي شد.
هدف از اين طرح جلوگيري از فروپاشي يمن و اميد بخشيدن به مردم اين کشور بود. اين کار به دوصورت انجام شد: ابتدا يک دولت انتقالي در نظر گرفته شد تا هدايت کشور را به دست بگيرد؛ وضع يک قانون اساسي جديد براي همه مردم يمن بود که اقليت حوثي ها را نيز در برمي گرفت.
اقدام دوم، برگزاري يک انتخابات آزاد براي انتخاب يک رييس جمهوري جديد و دولت جديد بود. اين روند زير نظر سازمان ملل متحد، اتحاديه اروپا و شوراي همکاري خليج فارس انجام گرفت. بعد از آن هم کودتا شد. چرا اين اتفاق رخ داد؟
بمباران خانه ها در صنعا
سوال : حملات هوايي و محاصره يمن را به کشوري تبديل کرده که امروز شاهدش هستيم. يمن به زانو درآمده است. به نظرتان عربستان سعودي در ايجاد اين بحران نقش نداشته است.
ژنرال احمد عسيري در پاسخ اجازه بدهيد تمام تاريخ را برايتان بگويم. ما نمي توانيم يمن را جدا از بقيه تاريخ در نظر بگيريم. شما به آمار و ارقامي اشاره کرديد اما اعداد مختلف و ارزيابي هاي مختلف از وضعيت وجود دارد و بايد آن را از زواياي مختلف ديد. شکي نيست که در يمن مشکلاتي وجود دارد. با بحران انساني روبرو هستيم. اما عربستان سعودي و ائتلاف به علل وپيامدهاي اين بحران مي پردازد. اکثر کساني که درباره بحران يمن اظهار نظر مي کنند متاسفانه از راه دور اين کار را انجام مي دهند و روي پيامدهاي اين بحران متمرکز مي شوند و علل آن را فراموش مي کنند. علت اين است که کشوري هست که هنوز تحت نظر شبه نظاميان است. امروز شرايط در لبنان چگونه است؟ لبنان دولت ندارد. عملا دولت ندارد. دولتي است که فقط بين گروه هاي مختلف ارتباط برقرار مي کند. اما شبه نظاميان کشور را اداره مي کنند. ما تلاش مي کنيم از بروز اين اتفاق در يمن جلوگيري کنيم.»
يورونيوز: مي خواهم روي يمن متمرکز بشوم. درباره کشورهاي ديگر منطقه بعدا صحبت مي کنيم. سوال من اين است که ائتلاف به رهبري عربستان متهم است که طي سه سال گذشته، خانه ها و مغازه ها را بمباران کرده است. چرا هيچ اقدامي براي محافظت از غير نظاميان در اين جنگ صورت نگرفته است؟ کشتار غيرنظاميان و تخريب اموال آنها جزء جرايم جنگي به حساب مي آيد.
ژنرال احمد عسيري: «فکر مي کنم درست نيست. تيم تحقيقاتي وجود دارد که…»
يورونيوز: درست نيست که ائتلاف نظامي به رهبري عربستان خانه ها و مغازه ها را هدف قرار مي دهد؟
ژنرال احمد عسيري: «نه به اين دليل که عمدي در کار نيست. ما مايليم مردم عادي را نجات بدهيم و نمي خواهيم نابودشان کنيم. به آغاز مداخله نظامي رجوع کنيد. به درخواست دولت يمن انجام گرفت. يک روند قانوني است. دولت يمن خواستار اجراي توافقنامه “دفاع مشترک عربي” شد. در نتيجه قانوني است. هدف، حمله به مردم عادي نيست، چرا بايد آنها را بکشيم. نه؟ ما به نيابت از جامعه بين الملل در يمن حضور داريم. سربازانمان را به خطر مي اندازيم، منابع و شهرت و وقتمان را. چرا؟ چون مي خواهيم صلح و ثبات را به يمن بازگردانيم. اگر کشور ديگري هم هست که مي خواهد با وضعيت موجود در يمن مقابله کند، لطفا بيايد. ما به اين دليل در يمن هستيم که نمي خواهيم اين کشور به يک سومالي، ليبي يا لبنان ديگر تبديل شود. در اين سه کشوري که برايتان مثال زدم، جامعه بين المللي دست به اقداماتي زد و بعد خودشان را کنار کشيدند. ما نمي توانيم کنار بکشيم چون همسايه يمن هستيم. صلح و ثبات در اين کشور براي ما خيلي مهم است و به نفع ماست که در اين کشور صلح و ثبات برقرار باشد.»
وضع وخيم زنان و کودکان يمنييورونيوز: بازهم تکرار مي کنم که دست کم 10هزار نفر در يمن کشته شده اند. اين آمار مربوط به سال 2016 است. در نتيجه در حال حاضر تعداد تلفات بيشتر شده است. چه چيزي در انتظار يمن است؟ اين درگيري به کجا خواهد رسيد؟
ژنرال احمد عسيري: «من درباره آمار بحث نمي کنيم. اين آمار اشتباه است و دقيق نيست.»
يورونيوز: پس تعداد کشته ها بيشتر است؟
ژنرال احمد عسيري: «خير. کمتر است. بايد به خاطر داشته باشيد که شبه نظاميان چگونه عمل مي کنند.»
يورونيوز: اما اين آمار را سازمان ملل متحد اعلام کرده است.
ژنرال احمد عسيري: «فکر نمي کنم سازمان ملل براي اثبات دقت اين اعداد کارهاي لازم را انجام داده باشد. زيرا ناظري از سوي سازمان ملل در يمن وجود ندارد. کساني از اين گونه آمار مرتب صحبت مي کنند که مايلند وضعيت بد يمن همين طور باقي بماند. عده اي هستند که مي خواهند يمن دولت شکست خورده داشته باشد.»
يورونيوز: چه کسي؟
ژنرال احمد عسيري: «کساني که از عمليات شبه نظاميان حمايت مي کنند. براي من آشکار است. ايران از اينکه يمن يک دولت شکست خورده باشد، سود مي برد. چون مي خواهد با شبه نظاميان اوضاع را کنترل کند. اين واقعيتي است که مردم آن را نمي بينند. آنها چيزهايي مي شنوند، چيزهايي را روي اينترنت مي بينند، اعداد نادرستي را مي بينند و آن را تکرار مي کنند. حتي يک گزارش هم از سوي سازمان ملل منتشر نشده که به وضعيت يمن در محل ارتباط داشته باشد. آيا مي توانيد حضور ناظران را در يمن تاييد کنيد؟»
يورونيوز: اما فعالان اجتماعي در يمن هستند.
ژنرال احمد عسيري: «اين امر به ما تصوير مبهمي مي دهد. چون فعالان اجتماعي دلايل خودشان را دارند. دولتي هست که از سوي جامعه بين المللي به رسميت شناخته مي شود. مردم با اين دولت در تماسند. يمني هايي هستند که در کشور هستند و کار مي کنند و مي توانند در باره اين نوع حرف ها قضاوت صحيح داشته باشند. در نتيجه درباره اين آمار و ارقام صحبت نخواهيم کرد. تصديق مي کنيم که يمن با بحران روبروست و همانطور که گفتم يک ميليون و پانصدهزار دلار هم به حل بحران اختصاص داده ايم فکر نمي کنم کشور ديگري اين کار را انجام داده باشد. از مردم مي خواهيم به جاي انتقاد از ائتلاف، به آن بپيوندند. به جاي انتقاد کردن در رسانه ها، از درد و رنج مردم بکاهند.»



[ad_2]

لینک منبع