دنبال کننده ها

۱۳۹۶ اردیبهشت ۱۹, سه‌شنبه

استارت آپ ها یا استارتاپ چیست ؟

[ad_1]


امروزه تبلیغات استارت آپ ها ( که با ۳ واژه ی استارتاپ یا استارت آپ یا استارت تاپ نوشته می شود ) در رسانه های ایرانی نیز بشدت در حال گسترش هست و برنامه های تلوزیونی جدای از اینکه حامیان خود را استارت آپ معرفی می کنند از آن طرف برنامه های تلوزیونی دیگری هستند که در مورد ایده و استارت آپ صحبت می کنند در حالی که تا ۲ سال پیش هیچ کس اصلا نمی دونست استارت آپ چی هست و به چی می گویند استارت آپ ولی امروزه توجه زیادی به آن می شود و البته ای توجه هم فقط و فقط در ایران به این زمان کشیده شده است در حالی که در کشورهای پیشرفته و بخصوص آمریکا استارت آپ ها همچون جواهرات و گنج های بزرگ مورد توجه سرمایه داران هست تا با خرید سهام استارت آپ های در حال پیشرفت سرمایه ی میلیونی خود را در عرض کمتر از ۱ الی ۲ سال به سرمایه چند میلیاردی تبدیل کنند.


startup


در سالهای گذشته کلمه startup در اینترنت هم خیلی رشد کرده و نشانگر یک فناوری و نوآوری در اینترنت و موبایل ها هست ( البته در دنیای خارج از اینترنت هم صادق هست اما به دلیل رشد چشمگیر در دنیای مجازی این واژه فقط در سطح دنیای مجازی مطرح و شناخته شده است ) در حقیقت استارت آپ راه و روش نوینی هست که ازطریق وب سایت یا اپلیکیشن مورد استفاده ی مردم باشد و رشد سریع در بین مردم داشته باشد و  نمونه ی استارت آپ می توان از آپارات اسم برد که یک استارت آپ ایرانی هست که بعدها اپلیکیشن آپارات هم طراحی شد و هم اکنون ارزش مالی آپارات چند میلیون دلار شده ( حدود ۳۰ میلیون دلار ارزش گذاری شده ) و درحالی که کمتر از ۵ سال از عمر آن می گذرد و این یعنی همان رشد سریع و فوق العاده استارت آپ ها که رشد آنها حتی قابل مقایسه با یک پتروشیمی بزرگ میدان نفتی هم نیست .


معنی اسارت آپ از دیدفرزاد فرضی پور


تعریف استارت آپ از دید Ebays و از نظر من ( فرزاد فرضی پور ) این است که استارت آپ ها معمولا حاصل تفکر و ذهن خلاقِ ۱ الی ۲ نفر می باشد که با اراده و پشتکار باورنکردنی ( از دید تماشاگران ) ایده و فکر خود را عملی کرده باشند و مردم با ذوق و علاقه از ثمره ی تلاش آنها که ممکن است یک اپلیکیشن و یا یک سایت باشد ، استقبال کنند و با رشد خیلی سریع و زیاد در سطح کشوری یا قاره ای یا جهانی مطرح شوند که معمولا در اکثرمواقع صاحبان استارت آپ ها انسانهای پولداری می شوند ( که جدیدا هم همه استارت آپ واتس آپ را برای این موضوع مثال می زنند .. زیرا که صاحبان این اپلیکیشن نرم افزار خود را به قیمت ۱۹ میلیارد دلار فروختن ( ۶۶هزاز میلیارد تومان به عبارتی ۲۲برابر آن ۳۰۰۰میلیارد توامان پولی که از بیت المال ایران دزدیدن ) و خریدار این اپلیکیشن کسی نبود جز مارک زاکنبرگ صاحب فیس بوک . به هر حال اپلیکیشن واتس آپ همه ی شرایط یک استارت آپ را داشت و توسط ۲ خالق ساخته شدو هدایت شد و با رشد سریع و زیاد در سطح جهانی مطرح شد و در آخر به ارزش مالی زیادی دست یافت ).


البته تعریف استارت آپ به این شکل هم هست که ،‌استارت آپ یک کمپانی با حدود ۸۰ نیرو با یک ساختمان بزرگ هست که در سطح جهانی به عنوان یک برند نوپا و تازه تاسیس معروف شده باشند .


حامی مالی اسپناسر استارت آپ


استارت آپ ها به دلیل رشد بالایی که دارند حامیان مالی فوق العاده ای هم جذب می کنند و خیلی ها حاضر هستند برای فکر و ایده و خلاقیت ها میلیون ها دلار هزینه کنند . کسانی که این سرمایه گذاری را می کنند باهشو ترین تاجران دنیا هستند و چیزی کمتر از ایده پرداز ها و مدیران استارت آپ ها کم ندارند .


در این میان نظریه ای هم هست به این عنوان که زمان بنام ماندن استارت آپ ها حدود ۳ سال هست و استارت آپ ها در طول ۳ سال که بشدت در حال رشد هستند بشدت هم معروفیت کسب می کنند و به عنوان استارت آپ شناخته می شوند ( حتی مردم عادی هم این رشد را درک می کنند و واژه ی استارت آپ را به آن می دهند ) و بعد از گذشت ۳ سال معمولا استارت آپ ها به یک جایگاه رسییدند توسط کمپانی های بزرگ خریداری می شوند . در نتیجه استارت آپ ها را باید اینطور شناخت که چاچوب و سیاست کاری به شکلی دارند که قابلیت رشد سریع داشته باشند و موقعیت خوبی برای رشد به دلیل ویژگی و جایگاه خود داشته باشد .


در یک توضیح دیگر در مورداستارت آپ می توان گفت که استارت آپ به شرکت ها و کمپانی ها نوپای می گویند که با ایده و فکر تازه و خلاقانه شروع می کنند و به سرعت رشد می کنند و به درآمد می رسند که می توان در تاریخ به دنبال اسم های شناخته شده تر نظیر گوگل و مایکروسافت اشاره کرد که در زمانی استارت آپ بوده اند که الان هر کدام از این شرکت ها می توانند به تنهای مخارج مردم یک کشور را بپردازند ! .


ایده و فکر و خلاقیت


راسل بنیانگذار استارت آپ سیتگیک seatgeek ( یک جستوگر بلیط هست ) در مورد استارت آپ نظرخوبی دارد و می گوید که ،‌زمانی که صاحبان استارت آپ خودشان احساس کردند که دیگر آن رشدسابق را ندارد و فکر آن ها به موفقیت رسیده و درآمد میلیونی را کسب کرده ،‌آن زمان باید از واژه ی استارت آپ استفاده نکنند و استارت آپ آنها احتمال زیاد ۳ سالگی خود را رد کرده است .


اسپانسر و حامی و حمایت از استارت آپ


در کشور خودمان شرکت های معدودی هستند که از استارت آپ ها حمایت مالی می کنند و از ایده پردازها می خواند که فکر خود را با حمایت مالی آنها عملی کنند ( از جمله همین سایت ebays نیز حامی استارت آپ ها می باشد و کافی هست با مدیریت هماهنگ کنید و در رابطه با فکر و استارت آپ خود صحبت کنید تا بعد از جلب نظر مدیریان تامین مالی شوید  ) کشور ما به دلیل شرایطی که دارد مکان خوبی برای رشد استارت آپ ها هست و رشد به نسبت جهانی سریعتر هم می شود اما هنوز ایده پردازها به قول معروف دل به دریا نزده اند و خیلی ها فکر خود را در یک note هم ننوشته اند و بعد از ماهها فراموش می کنند و یا این جمله را بعد ۱ سال می گونند که ، اٍ ،‌این سایت را زمانی منم به فکرش بودم ! .


 


آسیب های استارت آپ آسیب ها در استارت آپ 


در مورد استارت آپ ها مواردی هست که باید در نظر داشته باشید تا به اشتباه نه افتید و در زیر به یازده مورد اشاره می شود


  • احتیاط در استارت آپ :

همیشه به اندازه ای که مفید باشه به کار خود شک داشته باشید و هرکاری را که خواستید انجام دهید باکمی احتیاط جوانب آن را بررسی کنید تا از ریسک زیادی هم جلوگیری کرده باشید .


ممکنه شما با انگیزه ای تلافی جویانه وارد یک کار شوید . مثلا چون اطرافیان شما مخالف شما بوده اند شما با جدیت و لجبازی بدون بررسی و آنالیز بیشتر استارت آپ خود را شروع کنید و اینجا ممکن هست به بمبست بخورید و ضرر مالی و روحی شدیدی بخورید در نتیجه اگر اطرافیان شما مخالف هست شما با احتیاط بیشتری جلو بروید و به آن ها با قدرت ثابت نکنید که شکست خوردید بلکه با احتیاط ثابت کنید .


  • توجه به سرمایه استارت آپ :

هرچقدر می توانید به سرمایه خود توجه کنید و کاری نکنید که بعدا مجبور شوید پروژه را برای مدتی متوقف کنید تا پولهای جذب یا جمع کنید که پروژه به کارش ادامه دهد و همیشه سرمایه موجود را رو به اتمام تصور کنید .


  • ثبت استارت آپ :

همیشه امتیاز استارت آپ خودتان را ثبت کنید و در هر نهادی که می توانید سیستم و سایت و اپلیکیشن خود و فکر خود و نشان و لوگو و آرم و معروفیت خود را ثبت کنید و فراموش نکنید که ممکن هست رقیب تازه وارد شده ی شما این کار را بکند و شما را از دور با پرداخت جریمه خارج کند  ( البته در ایران فعلا اتفاق نمی افتد و جای نگرانی نیست ) .


  • عدم دخالت در استارت آپ :

اگر فکر شما عملی شده و مدیریت چند برنامه نویس وطراح و .. بر عده ی شما هست خیلی به جزئیات کار آنها وارد نشوید و مدام دخالت نکنید و اجازه دهید اشتباهات کوچک خودشان را ، خودشان تشخیص دهند و برطرف کنند .


  • جدیت در استارت آپ‌ :

ممکن است شما به دلیل رشد سریع استارت آپ نیاز داشته باشید که استخدام و جذب نیروی عجولانه ای داشته باشید و این یعنی خطر در جذب نیرو که اگر چنین شد از افراد ضعیف و ناکار آمد جذب کردید بعد از شناسایی آنهارا از استارت آپ کنار بگذارید و دنبال نیروهای متخصص و قوی باشید . آنها منتظر شما هستند .


  • اهمیت تبلیغات استارت آپ :

چنانچه استارت آپ شما در حال رشد هست و اگر روزی ۱ ساعت وقت آزاد دارید آن را اختصاص بدید به بخش تبلیغاات استارت آپ و فراموش نکنید تبلیغات در استارت آپ ها غوغا می کند .


  • دیدن نظرات مشتری های استارت آپ ها :

همیشه به نظرات و انتقادات مشتری ها و استفاده کننده ها دقت کنید و هر طور شده از برجسته ترین انتقادها استقبال کنید و توجه کنید و فراموش نکنید مخاطبان هستند که شما را به اوج رسانده اند و استارت آپ موفق همیشه راه ارتباطی برای دریافت شکایات و ایرادات و ضعفهای استارت آپ می گذارد .


  • مشکلات استرات آپی :

از مشکلات پیش آمده در مسیر رشد استفاده کنید و نه تنها مشکل را برطرف کنید بلکه طوری برطرف کنید که به امتیاز تبدیل شود و به این مشکلات در زمان مناسب بخوبی فکر کنید .


  • شکست در استارت آپ :

معمولا استارت آپ های نوپا و تازه تاسیس شکست می خورند و این شکست چندبار هم تکرار می شود و مدیران استارت آپ ها نباید فراموش کنند که شکست در ابتدای کار استارت آپ ها چیزی معمول شده و همین شکست ها هست که با اراده ها را به قله می رساند و کسانی که پشتکار دارند موفق می شوند و کسانی که پشت کار ندارند شکست را قبول می کنند و شکست آنها را از دور خارج می کند .


 


استارت آپ ویکند Startup Weekendاستارت آپ ویکند ایران


استارت آپ ویکند در چند شهر ایران ( احتمالا ۱۵ شهر )‌ سابقه ی برگزاری دارد و البته این حرکت جهانی تا بحال نزدیک به ۵۰۰ شهر دنیا برگزار شده و ایده های فوق العاده موفق به جلب توجها شده اند و سرمایه و حامی جذب کرده و به موفقیت رسیده اند . در ویکند ۳ روز زمان برای بررسی استارت آپ ها سپری می شود و داوران ویکند افراد سرشناس این حوزه هستند و نماینده های اسپانسرهای مالی هم افراد برجسته این گردهمایی می باشند که چشم ها روی این افراد دوخته می شود والبته بعد از مطرح شدن ایده ها و معرفی استارت آپ ها همین چشمها به سمت کسانی می رود که استارت آپ خوبی را موفق به معرفی کرده باشند.


در کشور ما در تاریخ شهریور سال ۱۳۹۱ اولین ویکند برگزار شد و مکان آن نیز تهران بود.


روز اول ویکند


در روز اول Startup Weekend استارت آپ ویکند افراد شرکت کننده ایده های خودشان را مطرح می کنند تا تاپترین آنها توسط حاضرین انتخاب شود؛


روزدومl ویکند استارت آپ


سپس روز دوم ویکند به شکل های گروهی تیم تشکل می شود که ممکن هست شامل برنامه نویس php یا asp و طراح رابط کاربری و گرافیست و تحلیل گر و مدیر فنی و یک فرد فعال که قبلا استارت آپ موفقی داشته به عنوان راهنما و مسئول هدایت تیم دور هم در میزی جمع می شوند و فکر ایده پرداز را به شکل تیمی عملی می کنند . یعنی کدنویسی می شود طراحی می شود و تلاش می شود بخشهای اصلی ایده آماده شود؛


روز سوم استارتآپ ویکند


و در روز سوم ویکند جمع بندی ها انجام می شود و با خروجی گرفتن یک نسخه از طرح سعی می کنند نمونه ی اولیه را برای نمایش در روز سوم ویکند آماده کنند ودربعد از ظهر پر از استرس و کنجکاوی روز سوم ویکند افراد آماده می شوند تا از طرح خود فداع کنند و از نظر به سود دهی و کار آمدی و بازار هدف و مخاطبان به داوران توضیحات می دهند . در این میان ۳ گروه به عنوان تیم اول تا سوم انتخاب می شوند و حال این گروه و تیم ها می توانند حامی مالی نیز جذب کنندکه بستگی به قدرت و پتانسیل مکان برگزاری استارت آپ ویکند دارد که چه شرکت هایی در انجا حضور داشته باشند . در ضمن ممکن هست تیم اول جواز شرکت در ویکند جهانی را داشته باشد و اگر اینطور شد ممکن هست غول های بزرگی مثل گوگل و فیس بوک حامی استارت آپ شما با مبالغ چند میلیون دلاری باشد که ضمن تحول در کار شما زندگی شما را نیز دگرگون خواهد کرد .


نمونه هایی از استارت آپ های موفق ایران


اکونومیست۳ شرکت ایرانی را در سال گذشته به عنوان برترین استارت آپ ایرانی معرفی کرده که بعد از معرفی این ۳ شرکت خودمان با بررسی ها تعداد دیگری از استارت آپ ها را معرفی می کنیم که در جایگاه خوبی هستند .


استارت آپ دی جی کالا


استارت آپ سایت بررسی و انتخاب دی جی کالا که سال های گذشته به ارزش ۱۵۰میلیون دلار دست یافت و امروزه معروفترین سایت ایرانی نیز شده و زاده ی ۲ برادر دو قلو بنام محمدی می باشد که این دو برادر داستان خود را اینطور بیان می کنند که در حدود ۱۰ سال گذشته اقدام به خرید دوربین عکاسی کردند که به دلیل نا آگاهی خودشان در خریدشان اشتباه بزرگی کردند و این شد که بفکر سایتی باشند که مشخصات فنی دوربین عکاسی را بنویسد که دی جی کالا متولد شد و رفته رفته با افزایش بازدید بخش فروش را هم به آن اضافه کردندکه سود چندصد میلیونی را تجربه کردند و در نهایت با حدود ۱۶ هزار فروش در ماه های گذشته برترین فروشگاه خاورمیانه شده اند و هم اکنون در رتبه ۴ الکسا حضور دارند .


اگر مبلغ ۱۶هزار فروش را بر اساس هر محصول تنها ۴۵۰٫۰۰۰ تومان حساب کنید به عدد بزرگ ۷٫۲ میلیارد تومان فروش در روز و ۶۱میلیون دلار فروش در ماه می رسیم که مبلغ فوق العاده بزرگی هست و همی باعث شده که کارکنان رسمی دی جی کالا به نزدیک ۹۰۰ نفر برسد . ارزشگذاری فعلی سایت استارت آپ دی جی کالا قطعا خیلی بیشتر از ۱۵۰ میلیون دلار می شود و حتما از ۱ میلیارد دلار رد شده است ( چون زمانی که ۱۵۰ میلیون دلار ارزشگذاری شد کمتر از ۲۰۰۰ فروش در روز داشت ‌) .


استارت-آپ-آپارات-aparat


استارت آپ aparat زاده ی فکر شکوری مدیر سرویس میهن بلاگ و کلوب . سایت آپارات نیز یک انتشار دهنده ویدیو هست که به عبارتی یوتیوب ایرانی شده و برترین سایت از لحاظ آمار بازدید ویدیوها در خاورمیانه هم می باشد و ارزش این سایت را حدود ۳۰ میلیون دلار تخمین زدند و هم اکنون با رشد بسیار خوبی مواجه شده و از لحاظ بازدید صفحه طبق برآورد الکسا در رتبه ۵ ایران قرار دارد .


استارت-آپ-کافه-بازارcafebazaar


استارت آپ کافه بازار استارت آپ تکراری مثل ۳ استارت آپ قبلی هست (  آپارات و دی جی کالا استارت آپ تکراری هستند و در دنیا نمونه های مشابه وجود داشته ) . استارت آپ کافه بازار توسط آقایان محمدی و میرآرمندهی راه اندازی شده و هم اکنون در جایگاه ۷۹ ایران قرار دارد ( لزوما این جایگاه نشان از قدرت سایت یا اپلیکیشن نمی گوید و پتانسیل و ارزش برند به خیلی چیزها بستگی دارد . ) ارزش استارت آپ cafebzaar حدود ۲۰ میلیون دلار تخمین زده شده است .


این دو که استارت آپ کافه بازار را هدایت می کنند با راه اندازی سایت دیوار دومین برند موفق خود را به ایرانی ها معرفی کردند و موفق هم شدند برترین جایگاه سایت های نیازمندی را به خود اختصاص دهند و با ثبت بیش از ۳۵هزار آگهی در روز رتبه نخست را داشته باشند و تخمین ebays از ارزش مالی سایت دیوار بین ۳ الی ۴ میلیون دلار می باشد .


 جزییات پیوست استارت-آپ-استارتاپ-استارآپ-استارت-اپ-start-top-star-up-startapp-startup


به دلیل کمبود وقت امکان بررسی مجدد متن مقدور نبود اگر اشتباه تایپی و غلط املایی دیدید لطفا از طریق ارسال کامنت اطلاع دهید


دانلود نسخه PDF این مطلب از اینجا مقدور هست : startup-2017-ebays-ir-download


تهیه و تنظیم فرزاد فرضی پور .


منبع : www.Ebays.ir






[ad_2]

لینک منبع

از روش‌های سنتی تا دیجیتال مارکتینگ

[ad_1]




جورچین یک ساله شد و در این یک سال تجارب مختلف در زمینه دیجیتال مارکتینگ خصوصا در مشهد بدست آوردیم. در این مطلب رصدی خواهیم داشت بر شرکت های تبلیغاتی در مشهد که در زمینه محتوا، رسانه‌های اینترنتی و بازاریابی آنلاین فعالیت می‌کنند. در پایان هم خواهیم گفت که یک شرکت تبلیغاتی اگر به سمت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین قدم بردارد چه منافعی را برای مشتریان خود خواهد داشت . 



بنابراین براساس دانسته‌های قبل به سراغ چند شرکت تبلیغاتی مشهد که در این زمینه پیشتاز محسوب می‌شوند می‌رویم و بررسی می‌کنیم که باز شدن فصل جدیدی در دنیای تبلیغات و بازاریابی چه تغییراتی در خدمات آنها بوجود آورده است.



شرکت تبلیغاتی پرند



پرند در مشهد را می‌توان به عنوان یکی از قوی‌ترین شرکت‌ها در زمینه رسانه‌های محیطی مشهد دانست که در نوع ارائه رسانه از بقیه رقبا کمی خلاق‌تر و چابک‌تر بنظر می‌رسد. پس از بررسی وب سایت و اینستاگرام این شرکت (که برای مدتی فعال بوده) به این نتیجه احتمالی می‌رسیم که این مجری انحصاری تبلیغات محیطی در مشهد هنوز راه حلی از دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوا به مشتریان خود ارائه نمی‌دهد و در این زمینه، استراتژی محتوایی خود را نیز اشتباه انتخاب کرده. ارسال مطالب کپی شده و تکراری در اکانت اینستاگرام این شرکت مشهدی که مرتبط با تبلیغات، خلاقیت و برندسازی است تنها چیزیست که به چشم می‌خورد و خبری از صحبت درباره خدمات پرند، مشتریان آن، شوآف کارکنان و رسانه‌های انحصاری پرند نیست.



فراهنگ مرکز مدیریت رسانه



فراهنگ خود را یک آژانس تبلیغاتی معرفی می‌کند که استراتژی ایده و رسانه را با هم در اختیار مشتری قرار می‌دهد و در زمینه تولیدات تصویری (تیزر) و طراحی بیلبورد دارای نمونه کارهای متعدد و قوی می‌باشد و مشتریانی نظیر پدیده، چیپس تاپیس، چاکلز و کوهسر در پرونده‌ی خود دارد. کار برای ما وقتی جذاب تر می‌شود که در وب‌سایت فراهنگ بخشی به نام دیجیتال مارکتینگ وجود دارد و با بررسی مشتریان فراهنگ در زمینه سوشال مدیا به بازار اختصاصی بانوان در مشهد، خانه مدرن پاسارگاد، بازار بزرگ ملل و مرکز خرید کوه سر می‌رسیم که در بین آنها فقط کوهسر کمی فعال می‌باشد. این ۳ برند غیرفعال در شبکه‌های اجتماعی به طور میانگین هرکدام دارای ۲۱۶ پست اینستاگرامی هستند و طبیعتا نداشتن استراتژی محتوا و برنامه دیجیتال مارکتینگ باعث شده تا پس از مدتی فعالیت آنها متوقف شود. شرکت فراهنگ با داشتن تیم اجرایی قوی ظاهرا در تولید محتوای رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا با نبود متخصص و استراتژیست همراه است. 



تصور کنید اگر مشتریان نام آشنای فراهنگ در کنار کمپین‌های تلوزیونی و محیطی گران قیمت خود این یکپارچگی تجربه کاربری را در سوشال مدیا هم می‌داشتند و شاهد اجرای نمونه‌های موفقی در این زمینه در سطح کشور بودیم. 



آوازه ارائه دهنده خدمات تبلیغات محیطی و اینترنتی



شرکت آوازه را از کمپین «ممنون که مهربونی» به یاد داریم. کمپینی که ظاهرا بجای کلمه رزرو بر روی رسانه‌های آوازه بود (البته کمی تمایل به وسایت این سو آن سو داشت) و در نهایت به عنوان یک کمپین اجتماعی به فضای اینستاگرام ورود کرد و برای مدتی توانست فعالیت خوبی داشته باشد. اما دیگر از آن خبری نیست و مشخص نشد هدف استراتژیک این کمپین چه بوده است. همچنین شرکت آوازه با دراختیار داشتن رسانه‌های محیطی بسیار در مشهد چند ماهی است که ترجیح داده به جای کلمه‌ی رزرو دپارتمان دیجیتال مارکتینگ خود را تبلیغ کند و همین امر زمینه ساز نوشتن این پست وبلاگی در جورچین شده است.



در وب‌سایت آوازه با صفحه تبلیغات اینترنتی روبرو هستیم که گویا تنها راه حل این قسمت تبلیغات کلیکی و تبلیغات در گوگل اد وردز است که با توجه به نداشتن پلتفرم کلیکی یقینا با یکی از وب‌سایت‌های کلیکی ایران که بنظر می‌رسد anetwork است کار می‌کنند زیرا پس از بررسی تعرفه بسته‌های خدمات بازاریابی اینترنتی آوازه، متوجه کپی برداری پکیج‌های قیمت این شرکت از شرکت anetwork هستیم (تعرفه‌های anetwork – تعرفه‌های آوازه ) البته با قیمتی بیشتر و تغییراتی ناشیانه. 



بحث دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین در مشهد برای کارفرماها بسیار جدید بوده و ورود پر سروصدای شرکت‌هایی که فاقد علم، تجربه و آشنایی با اصول ابتدایی این مبحث هستند کار را برای آژانس‌های تبلیغاتی دیگر بسیار مشکل می‌کند.



شرکت تبلیغاتی آداک



این شرکت تبلیغاتی مشهد هم صرفا مجری انحصاری تبلیغات محیطی بوده و به طور تخصصی در جایگاه‌های سوخت سراسر کشور دارای برد تبلیغاتی می‌باشد.اما صفحه شرکت تبلیغاتی آداک بر روی اینستاگرام از نظر استراتژی محتوایی و بازاریابی محتوا بسیار بهتر از بقیه شرکت‌ها می‌باشد.



اما وضعیت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی در مشهد به چه صورت است؟



فعلا پیشروان دیجیتال مارکتینگ در مشهد صاحبین پیج‌های اینستاگرامی هستند که تقریبا اکثر آنها با استفاده از روش‌های غیرمعمول مثل خرید لایک، خرید کامنت و خرید فالوور جذابیت کاذبی برای خود درست کرده‌اند و در ازای دریافت مبالغی بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان اقدام به پست کردن رپورتاژ آگهی می‌کنند. دلیل هم واضح است، وقتی شرکت‌های تبلیغاتی مشهد در زمینه دیجیتال مارکتینگ هیچگونه عرض اندام و فعالیت حرفه‌ای نداشته باشند، کسب و کارهای کوچک نیز به سمت پیج‌های اینستاگرامی کشیده شده و ترجیح می‌دهند با صرف یک هزینه اندک در دنیای دیجیتال خودی نشان دهند. 



 



در دیجیتال مارکتینگ، محتوا نقش اصلی را بازی می‌کند و آشنایی با اصول بازاریابی محتوا برای هر مدیر کسب و کاری الزامی است. 



بازاریابی محتوا و تبلیغات ۲ تفاوت عمده باهم دارند: تبلیغات رویکرد کاملا تهاجمی داشته درصورتیکه بازاریابی محتوا دارای رویکرد جذب کننده و قابل اعتماد است، همچنین تبلیغات بر روی رسانه‌های پولی انجام می‌شود (پیج اینستاگرام با فالوور بالا، بیلبورد، تلوزیون) اما بازاریابی محتوایی بر روی رسانه‌های تحت مالکیت آن برند خواهند بود (اکانت شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ). تبلیغات بر روی پیج‌های پرمخاطب و بومی اینستاگرام خوب است به شرط آنکه از یک استراتژی بازاریابی پیروی کرده و دارای محتوای ارزشمند باشد.



تفاوت بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی شفاف است: یکی تمرکز بر وب و رسانه‌های مبتنی بر اینترنت دارد و دیگر تمرکز بر روی رسانه‌های چاپی، رادیو، تلوزیون و ایمیل مستقیم. 



هردوی آنها اهداف مشترک دارند. دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی هر دو در خدمت جلب توجه مشتریان دارای شرایط خرید و افزایش اعتبار برند در بازار هستند و ترکیب آنها نتایج موفق آمیزی خواهد داشت.



 



بازاریابی دیجیتال و سنتی



 



یک ترکیب مناسب از بازاریابی سنتی و دیجیتال بهتر از مجموع اجزای آن است. فرض کنید هدف شما فروختن یک محصول خاص مثلا تمیزکننده صفحه نمایش است. شما می‌توانید با یک تبلیغ استراتژیک در لابلای یک برنامه‌ تلوزیونی شروع کنید. این برنامه بصورتی انتخاب شده که مخاطبین آن احتمالا به محصول شما علاقه‌مند خواهند شد.



در محتوای این تبلیغ شما می‌توانید یک Call To Action (دعوت به انجام چیزی) تعریف کنید تا تماشاگران را تهییج به بازدید از وب سایت شما کند و در آنجا به آنها یک کوپن تخفیف قابل چاپ یا پیشنهادی ویژه بدهید. با ترکیب بازاریابی دیجیتال و سنتی، شما یک تبلیغ درست را به افرادی درست نشان می‌دهید و به آنها دلیلی برای بازدید از وب سایت خود داده و می‌توانید در وب سایت خود  آنها را تبدیل به فالوورهای شبکه‌های اجتماعی خود کنید، یا شماره تلفن آنها را گرفته و مواردی از این قبیل. 



متاسفانه تعدادی از کسب و کارها تصور می‌کنند که دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی در تضاد با یکدیگر هستند در صورتی که آنها به عنوان مکمل یکدیگر برای رسیدن به اهداف مشترک هستند. اگر شما شک و تردیدی در دیجیتال مارکتینگ دارید در ادامه دلایلی گفته خواهد شد که با استناد به آنها می‌توانید دیجیتال مارکتینگ را در خدمت بازاریابی و تبلیغات خود درآورده و بهترین نتایج ممکن را بگیرید. دیجیتال مارکتینگ بسیار مقرون به صرفه است آن هم نسبت به تبلیغات سنتی موجود مثل بیلبورد شهری یا تلوزیون. یک اجرای خوب از استراتژی دیجیتال مارکتینگ همراه با سرمایه‌گذاری ماهیانه برای کسب و کار شما موارد زیر را خواهد داشت:



  • افزایش قدرت رقابت مؤثر دربرابر رقیبان بزرگ تر


  • دستیابی به جامعه مخاطب بزرگتر از مشتریانی که دارای شرایط لازم برای خرید هستند


  • تولید درآمد جدید


  • دستیابی آسان و سریع به داده‌های مورد نیاز برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه (ROI)


 چرا بازاریابی دیجیتال؟



تبلیغات آنلاین قابلیت اندازه‌گیری دارد



محاسبه اینکه چند نفر آگهی تبلیغاتی شما از تلوزیون را دیده‌اند یا تبلیغ شما در یکی از بیلبوردهای سطح شهر نظر آنها را به خود جلب کرده اصلا آسان نیست. اما در دیجیتال مارکتینگ شما می‌توانید مشخص کنید که دقیقا چند بار پیام بازاریابی دیجیتال شما توسط مشتریان محلی که به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد خرید محصول مرتبط هستند دیده شده است، آنها چه میزان کلیک کرده‌اند به چه وب سایت‌هایی رفته‌اند و زمانی که به وب سایت شما وارد می‌شوند به چه صفحات داخلی می‌روند، چند دقیقه در وب سایت شما هستند، از چه صفحاتی خارج می‌شوند و مواردی از این قبیل.یکی از قوی‌ترین قابلیت‌های دیجیتال مارکتینگ امکان اندازه‌گیری آن و محاسبه نرخ بازگشت سرمایه (ROI)  است.



دنیای دیجیتال برای توسعه برند بهترین پیشنهاد است



یک وب سایت با طراحی خوب و آپدیت منظم همراه با محتوای با کیفیت یکی از کارآمدترین روش‌های سرمایه‌گذاری در مقوله توسعه برند می‌باشد که شما می‌توانید به بهترین صورت و هزینه معقول انجام دهید. واقعیت امروز در دنیای بازاریابی این است که حتی اگر شما هیچ فروش آنلاینی ندارید باید در دنیای آنلاین پیدا شوید، آن هم زمانی که یک مشتری محلی که تمام شرایط لازم برای خرید را دارا است در حال جستجو و تحقیق برای خرید می‌باشد. 



وب سایت شما با دادن اطلاعات مناسب به مخاطبین هدف و پاسخگویی به پرسش‌های احتمالی آنها پیوسته به کسب و کارتان ارزش افزوده می‌دهد که در نهایت شما می‌توانید مشتریان سرنخ بیشتری برای خود داشته باشید و به بازدیدکنندگان وب سایت خود حس اعتماد بدهید. فراموش نکنید که محتوا منجر به ارتبط خواهد شد، ارتباط منجبر به اعتماد شده و اعتماد هم باعث افزایش فروش و تکرار خرید است.



با یک وب سایت مناسب و سرمایه‌گذاری منظم ماهیانه بروی بازاریابی آنلاین خود، امکان دیده شدن توسط مشتریان بالقوه به شدت افزایش یافته و فضای سبقت گرفتن از رقبا نیز بدون خونریزی می‌باشد.



دنیای دیجیتال پتانسیل دیده شدن فوق‌العاده‌ای دارد



کمپین بازاریابی آنلاین شما قدرت این را دارد که بتوانید پیام‌های بازاریابی را به وسایل دیجیتال مشتریان خود از قبیل لپ تاپ‌ها، دسکتاپ‌ها، تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند برسانید. مشتریان شما از این وسایل دیجیتال هر روز استفاده می‌کنند و نسبتا زمان زیادی را در آنجا سپری خواهند کرد. 



آخرین بار چه زمانی یک بروشور فروش چاپ شده را دیدید که ویروسی درحال پخش بوده؟ با سرعتی مثل آتش گرفتن درختان جنگل! دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی دارای پتانسیل‌هایی برای دستیابی به مشتریان بیشتر و بیشتر می‌باشد. زمانی که محتوای وب سایت و مطالب شبکه‌های اجتماعی شما در گوگل، توییتر، اینستاگرام و تلگرام پخش شد، پیغام و برند شما می‌تواند توسط تعداد زیادی از مشتریان بالقوه رؤیت شود آن هم با هزینه‌هایی خیلی پایین تر نسبت به روش‌های سنتی و فراموش نکنید که این نوع محتوا نفوذ و اثربخشی بیشتری نسبت به یک بیلبورد معمولی دارد.



 



دیجیتال مارکتینگ به شما امکان دستیابی به خریداران دست به نقد می‌دهد



همین لحظه تعدادی از مشتریان شما که تمام شرایط خرید را دارا هستند از طریق موبایل یا دسکتاپ در گوگل در حال جستجو می‌باشند. آنها زمان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام و توییتر می‌گذارنند. با وسعتی که دیجیتال مارکتینگ دارد شما می‌توانید محتوا و پیغام بازاریابی خود را برای فقط آنهایی که واقعا علاقه‌مند به خدمات یا محصولات شما هستند بفرستید، آنها شما را ببیند و با برند شما آشنا شوند و همچنین کمترین مزاحمت به کسانی که نسبت به حرفه‌ی شما علاقه‌مند نیستند، آن هم با یک هزینه‌ منطقی و بازگشت سرمایه بالا. پیدا کردن مشتریان دست به نقد و مشتریان بالقوه که در آینده دست به نقد می‌شوند در دنیای دیجیتال امکان‌پذیر است و نیاز نیست تمام بودجه خود را صرف راه حل‌های سنتی کنید. 



 



بازخورد مشتریان و اعتمادسازی



براساس تحقیقات Forrester بازخوردها و نظرات مشتریان در بین ۳ منبع مورد اعتماد برای محصولات مختلف می‌باشد، مخصوصا توصیه‌ها و نظراتی که از سمت دوستان، خانواده و افرادی که برای شما دارای کاریزما می‌باشند. براساس این تحقیق ۷۰٪ از منبع اعتماد مشتریان به یک محصول یا خدمات از طریق توصیه دوستان و خانواده است، ۵۵٪ بوسیله نقد و بررسی‌های آنلاین، ۴۶٪ بوسیله نقد و بررسی دیگر کاربران، ۴۳٪ بوسیله نتایج جستجوی گوگل و همچنین سهم محتوای وب سایت در میزان اعتماد کاربران ۳۲٪ است جزئیات این تحقیق را می‌توانید در اینجا مطالعه کنید.



 






[ad_2]

لینک منبع