[ad_1]
اگر مطالب سایت را دنبال کرده باشید، مطمئنا با مقالات جدید ما که قصد مقایسه چندین سرویس محبوب و پرکاربرد را دارد، آشنا شدهاید. بعد از مقایسه جامع 4 سرویس تاکسی آنلاین کشور یعنی اسنپ، تپسی، کارپینو و آژانسی، تصمیم گرفتیم تا در این مقاله دو سایت معروف در زمینه تخفیف را وارد گردونه رقابت کنیم. این دو سایت، نتبرگ و تخفیفان نام داشته که مسلما تا حدودی با هر دو شرکت آشنایی دارید.
همانگونه که در قبل گفتیم، این دو شرکت در زمینه تخفیف برای خدمات مختلف و کالا فعالیت دارند که اگرچه ماهیت کار آنها یکسان بوده، ولی تفاوتهایی نیز با هم دارند که در این مقاله به ذکر این موارد میپردازیم. این سایتها که به سایتهای تخفیف گروهی معروف هستند، برای برخی از خدمات یا کالاها تا 99 درصد تخفیف درنظر میگیرند که البته افراد برای خرید آنها زمان محدودی دارند. این ایده اولینبار توسط Groupon در سال 2008 شکل گرفت که به موفقیت بزرگی دست یافت. بعد از عملی شدن این ایده و سوددهی آن، شرکتهای مختلف در جهان به الگوبرداری از آن پرداختند که در ایران با نتبرگ و تخفیفان مواجه هستیم. قبل از شروع این مقایسه بهتر است که نگاهی به تاریخچه این دو شرکت داشته باشیم.
تخفیفان
این سایت که به عنوان اولین پایگاه خرید و تخفیف گروهی در ایران شناخته میشود، در مردادماه سال 1390 فعالیت خود را آغاز نمود. تخفیفان در زمینههای مختلفی فعالیت دارد که رستوران و کافیشاپ، هنر و تئاتر، تفریحی و ورزشی، آموزشی، سلامتی و پزشکی، زیبایی و آرایشی، مسافرتی و کالا را شامل میشود. درحالحاضر تخفیفان در 7 شهر بزرگ ایران یعنی تهران، کرج، شیراز، اصفهان، مشهد، تبریز و رشت فعالیت دارد. اپلیکیشن این سایت برای سیستم عاملهای اندروید و iOS توسعه یافته است.
نتبرگ
دومین سایتی که در زمینه تخفیف گروهی فعالیت دارد، نتبرگ نام داشته که اگرچه در سال 1390 فعالیت خود را آغاز نمود ولی تخفیفان زودتر تاسیس شده است. بااینحال سایت نتبرگ بهعلت تبلیغات بیشتر و مناسبتر در میان کاربران از محبوبیت بیشتری برخوردار بوده و اکثر کاربران دنیای اینترنت با آن آشنایی نسبی دارند. نتبرگ در بسیاری از شهرهای کشورمان از جمله تهران، اصفهان، کرج و مشهد فعالیت دارد. از زمینههای قعالیت این سایت میتوان به رستوران و کافیشاپ، تفریحی و ورزشی، پزشکی و سلامت، فرهنگی و هنری، آموزشی، زیبایی و آرایشی و کالا اشاره نمود. اپلیکیشن این سایت نیز برای هر دو سیستم عامل اندروید و iOS در دسترس است.
رابط کاربری سایت
مسلما اولین و مهمترین ویژگی یک سایت، رابط کاربری آن است چراکه کاربر توسط آن با سایت تعامل دارد و با خدماتش آشنا میشود. در اینجا سعی میکنیم تا جای ممکن رابط کاربری این دو سایت را مقایسه کرده تا با شباهتها و تفاوتهای آنها بیشتر و بهتر آشنا شوید.
تخفیفان
زمانی که وارد سایت تخفیفان میشوید، اسلایدری را مشاهده میکنید که تخفیفهای ویژه را برای شما به نمایش میگذارد. در بالای این اسلایدر منوهای مختلف وجود دارند که توسط آنها به راحتی میتوانید به خدمات یا کالای موردنظر خود دسترسی پیدا کنید. در بالای صفحه و در کنار لوگوی این سایت، شهر موردنظر خود را انتخاب کرده و در کنار آن میتوانید به جستجو بپردازید. آیکونهای عضویت و ورود کاربران نیز به خوبی قابل مشاهده هستند.
در منوی بالا با قرار دادن ماوس بر روی هر کدام از آیتمها، شاهد باز شدن پنجرهای هستیم که تعدادی از تخفیفها را به شما نشان میدهد که میتوانید از میان آنها گزینه موردنظر خود را انتخاب کنید.
زمانی که صفحه را به سمت پایین اسکرول کنید، با تخفیفهای همان روز مواجه خواهید شد. بر روی تصاویر مربوط به این تخفیفها شاهد قرارگیری مکان آنها هستیم. در زیر هرکدام توضیحات مختصری وجود دارد و همچنین میزان تخفیف و تعداد خریدهای انجام شده ذکر شدهاند.
بعد از گذشت از این قسمت، تخفیفهای هر بخش را بهصورت جداگانه میبینیم که البته از هر بخش تنها 4 تخفیف وجود دارد.
با کلیک بر روی هر یک از تخفیفهای موردنظر به صفحه مربوط به آن وارد میشوید. در این صفحه میزان تخفیف، تعداد خرید و مهلت خرید را مشاهده مینمایید که البته با اسکرول کردن صفحه به اطلاعات بیشتری دست پیدا خواهید کرد.
در پایین صفحه مربوط به هر تخفیف شاهد قرار گرفتن ویژگیها و شرایط استفاده از آن هستیم. برای راحتی هر چه بیشتر کاربر، در صفحه مربوطه نقشه محل موردنظر نیز قرار دارد. در انتها نیز شاهد قرارگیری توضیحات تکمیلی هستیم.
در پایین صفحه مربوط به تخفیف، بعد از گذشت از بخش نظرات شاهد قرارگیری تخفیفهای مشابه با تخفیف موردنظر هستیم تا اگر کاربر مایل به استفاده از محلی دیگر بود، به راحتی به آن دسترسی پیدا کند.
نتبرگ
با ورود به سایت نتبرگ با ظاهر متفاوتی نسبت به تخفیفان روبرو خواهید شد. منو در سمت راست سایت قرار گرفته و شاهد قرارگیری اسلایدر در قسمت بالایی نیستیم، در اصل در این بخش شاهد قرارگیری یک تخفیف و تصاویر مختلفی از آن هستیم. در بالای صفحه اصلی نام و لوگوی دو سرویس دیگر این شرکت را مشاهده میکنید که با کلیک بر روی آنها به سایت موردنظر وارد میشوید. برخلاف سایت تخفیفان، با قرار دادن ماوس بر روی هر یک از گزینههای منو، پنجره جدیدی برای کاربر باز نمیشود. همچنین محلی که برای جستجو در سایت تخفیفان درنظر گرفته شده، در این سایت برای وارد کردن ایمیل و اطلاع از آخرین نتبرگهای روزانه وجود دارد.
با اسکرول کردن صفحه اصلی همانند سایت تخفیفان با نتبرگهای روزانه مواجه میشویم که در آنها میزان تخفیف، تعداد خرید، آدرس و توضیحات مختصری وجود دارند. برخلاف سایت رقیب برای اطلاع از قیمت هر سرویس باید ماوس خود را بر روی تصویر نگه دارید تا از قیمت آن مطلع شوید.
در نهایت در پایین صفحه اصلی شاهد قرارگیری تخفیفها بهصورت جدا برای هر سرویس هستیم که تفاوتی با سایت تخفیفان ندارد.
با ورود به نتبرگ موردنظر، تصاویر مربوط به آن، میزان تخفیف، زمان باقی مانده و تعداد خریدهای صورت گرفته را مشاهده مینمایید. بعد از آن ویژگیها، شرایط استفاده و مشخصات فروشنده ذکر شده که محل موردنظر نیز در نقشه مشخص شده است.
در پایین این صفحه شاهد نظرات کاربران و خریدارن نتبرگ موردنظر هستیم و در سمت چپ آن سرویسهای مشابه (در برخی موارد سرویسهای غیر مشابه هم یافت میشود) به کاربر نشان داده شده است.
یکی از وجه تمایزهای نتبرگ با سایت تخفیفان، ارائه افزونه برای نتبرگ بوده که در مرورگر کروم قابل نصب است. بعد از نصب این افزونه بدون توجه به سایتی که در آن قرار دارید، قادر به مشاهده نتبرگهای مختلف براساس سرویس موردنظر و شهری که در آن زندگی میکنید، خواهید بود.
نتیجه: تفاوت چندانی میان رابط کاربری این دو سایت وجود ندارد ولی از نظر تیم آیتیرسان رابط کاربری سایت تخفیفان، کارایی بهتری داشته و اطلاعات بیشتری را در اختیار کاربر قرار میدهد که برای مثال میتوان به اسلایدر صفحه اصلی و پنجرههای مختلف برای آیتمهای منو اشاره کرد. یکی از موارد عجیب عدم وجود قسمتی برای جستجو در سایت نتبرگ است، در نهایت بد نیست که به افزونه طراحی شده برای سایت نتبرگ اشاره کنیم که یک ویژگی بسیار مناسب و کاربردی تلقی میشود.
اپلیکیشن
هر دو سرویس مورد بحث، برای استفاده راحت کاربران دارای یک اپلیکیشن خوب و کاربردی هستند که برای هر دو سیستم عامل محبوب اندروید و آیاواس در دسترس است. با توجه به ارایه سرویسهای مشابه، عملکرد برنامهها و شکل کلی آنها شبیه به هم است.
پس از نصب، نتبرگ و تخفیفان هر دو از شما میخواهند تا شهر محل زندگیتان را انتخاب کنید؛ سپس تخفیفهای مربوط به آن شهر را به صورت گسترده و در همان صفحه اصلی برنامه در اختیار شما میگذارند. صفحه اصلی اپلیکیشن تخفیفان، نسبت به نتبرگ کمی شلوغتر به نظر میرسد. شما در بالاترین قسمت میتوانید نوتیفیکیشنهای جدید را ببینید، به صفحه جستجو بروید و یا سبد خرید خودتان را چک کنید. در گوشه بالا سمت راست نیز گزینهای برای دسترسی به منو اصلی اپلیکیشن دیده میشود.
صفحه اصلی تخفیفان به دو برگه متفاوت تقسیم شده است. یکی از برگهها آخرین تخفیفهای موجود را به نمایش میگذارد و دیگری مربوط به تخفیفهای محبوب چند وقت اخیر است. در زیر برگهها نیز 4 دستهبندی پرکاربرد این اپلیکیشن به چشم میخورد و حتی از طریق گزینه “بیشتر” میتوانید سایر دستهبندیها را نیز ببینید. پس از آن یک اسلایدر در این اپلیکیشن قرار گرفته که تخفیفهای مهم را شامل میشود. کمی پایینتر گزینهای برای یافتن نزدیکترین تخفیفها به شما جای گرفته و سپس متناسب با برگهای که در آن قرار گرفتهاید، همه تخفیفها به صورت عمودی و پشت سر هم دیده میشوند.
با همه اینها صفحه اصلی نتبرگ خیلی خشک و خالی است! در بالاترین قسمت، سبد خرید و گزینهای برای ورود به منو را شاهد هستید و سپس همه نتبرگها به صورت عمودی پشتسر هم ردیف میشوند و حتی در این بخش یک گزینه برای جستجوی نتبرگها هم دیده نمیشود! بنابراین از لحاظ کارایی اپلیکیشن (حداقل در صفحه نخست) برتری مطلق با تخفیفان خواهد بود.
حال بگذارید به مقایسه محتوای به نمایش در آمده بپردازیم. در صفحه نخست هر دو برنامه به صورت کامل نمیتوانید دو تخفیف را ببینید! یعنی هر بخش فضای زیادی را اشغال میکند و به طبع آن در صفحه نخست اطلاعات بسیار بیشتری را شاهد هستیم. شما در هر دو برنامه و تنها در صفحه اصلی و بدون ورود به تخفیف موردنظر، میتوانید نام سرویس، تصویری از محل آن، تعداد خریدها، میزان درصد تخفیف، قیمت اصلی و قیمت پس از اعمال تخفیف را ببینید. تنها تفاوت عمده این بخش، محل سرویس مورد نظر است که در اپلیکیشن تخفیفان به منظور استفاده بهتر از فضا، بر روی تصویر سرویس مورد نظر شاهد آن هستیم در حالیکه نتبرگ مکان را در کنار درصد تخفیف به نمایش میگذارد.
در صفحه مربوط به تخفیفها نیز این دو اپلیکیشن از یک ظاهر کلی و ثابت تبعیت میکنند. در بالاترین قسمت، هر دو برنامه تصاویری از سوریس مورد نظر را به صورت اسلایدر نشان میدهند. کمی پایینتر توضیحاتی در رابطه با سرویس ارایه شده به چشم میخورد و در نهایت شاهد گزینههایی همچون زمان باقیمانده برای خرید، تعداد خریدها، قیمت، توضیحات، ویژگیها و شرایط استفاده هستیم. در اینجا کمی تفاوتها بیشتر از سایر بخشهاست. به عنوان مثال تخفیفان قیمت و درصد تخفیف را به صورت نمودار قرار داده تا راحتتر بتوانید با آن ارتباط برقرار کنید و یا اینکه در همان صفحه شاهد محل ارایه دهنده سرویس بر روی نقشه هستیم در حالیکه نتبرگ این ویژگی را در صفحهای جداگانه به شما نمایش میدهد.
[ad_2]
لینک منبع