[ad_1]
بنر تبلیغاتی و یا وب بنر، نوعی از تبلیغات است که در وب مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از تبلیغات آنلاین به گونه ایست که تبلیغات را در یک صفحه وب جاسازی می کند و هدف از انجام این کار نیز ترغیب کاربر به کلیک بر روی آن تبلیغات و ارجاعِ ترافیک به وب سایتِ تبلیغات دهنده است.
اگر بخواهیم کمی بیشتر درباره بنر تبلیغاتی توضیح دهیم و دقیقا توضیح دهیم که بنر تبلیغاتی چیست ، باید گفت که تصاویری ثابت و یا متحرک است که در سایت های نمایش دهنده (پابلیشر) به نمایش در می آید و به واسطه ی تعداد کلیک مخاطبان وب سایت نمایش دهنده، مقداری از ترافیک این سایت را روانه وب سایت تبلیغ دهنده (Advertiser) می کند. به این گونه تبلیغات، تبلیغات بنری و به این گونه بنرها، بنر تبلیغاتی می گویند.
(تبلیغات بنری انواع گوناگونی دارد که از جمله آن ها می توان به CPC، CPM و … اشاره کرد که در این مقال نمی گنجد. سعی می کنیم در مقالات آتی، ابتدا درباره تبلیغات بنری اشاره کرده و سپس به انواع آن بپردازیم.)
بنرهای تبلیغاتی درست همانند سیستم های سنتی تبلیغاتی، هدفشان ترغیب کاربر برای استفاده از محصول/خدمات شرکت تبلیغ دهنده است. در این بنرها همواره سعی می شود مواردی به تصویر کشیده شود که کاربران را بیش از پیش به استفاده از این محصولات یا خدمات تشویق کند. از جمله مهم ترین سنجه ای که برای میزان عملکرد و تاثیر یک بنر تبلیغاتی استفاده می شود، می توان به نرخ کلیک اشاره کرد.
به تازگی و با گسترش روز افزون بنرهای تبلیغاتی، شرکت هایی نیز بنا نهاده شدند تا از نمایش بنرهای تبلیغاتی اضافی به کاربران و مخاطبان وب سایت ها، جلوگیری نمایند که از جمله معروف ترین آن ها می توان به ادبلاک پلاس (AdBlock Plus) اشاره کرد.
تاریخچه بنر تبلیغاتی
پیشگام تبلیغات آنلاین شرکت Prodigy که از جمله شرکت های تابعه IBM و Sears به شمار می رفت، بود. Prodigy برای اولین بار در دهه ۱۹۸۰ میلادی و به منظور تشویق مردم به استفاده از محصولات Sears، دست به تبلیغات آنلاین زد و پس از آن بود که شرکت های دیگری پا به این عرصه گذاشتند که از جمله آن ها می توان به AOL اشاره کرد که رقیب جدی Prodigy در تبلیغات آنلاین به وسیله ی بنر تبلیغاتی بود.
شرکت Prodigy نمی توانست بر روی هر مزیت رقابتی که در زمینه تبلیغات آنلاین داشت، سرمایه گذاری بخصوصی نماید. اولین سرویس وب بنر قابل کلیک شدن (که بعدها به عنوان بنر تبلیغاتی شناخته شد) توسط Global Network Navigator یا GNN در سال ۱۹۹۳ به فروش رسید. GNN اولین سرویس تجاری با پیشتیبانی از سرویس های انتشار در وب و در مجموع، یکی از اولین سایت های تجاری در وب به شمار می رفت.
پس از آن، HotWired اولین سایتی بود که بنرهای تبلیغاتی را در تعداد زیاد و در سرتاسر جهان به فروش می رساند. اندرو انکِر اولین مدیر ارشد اجرایی HotWired بود. ریک بویس که یک خریدار رسانه ی سابق آمریکایی بود به همراه آژانس تبلیغاتی Hal Riney & Partners در سان فرانسیسکو، فروش بنر تبلیغاتی در این شرکت را رهبری می کردند.
کمپانی HotWired اولین شرکتی بود که واژه بنر تبلیغاتی را خلق کرد و همچنین اولین شرکتی بود که گزارش های مربوط به نرخ کلیک (CTR) را برای مشتریانش فراهم کرد. اولین بنر تبلیغاتی که توسط HotWired به فروش رفت، یک بنر تبلیغاتی برای AT&T Corp بود و در تاریخ ۲۷ اکتبر ۱۹۹۴ میلادی در محیط آنلاین به نمایش گذاشته شد (البته شایان ذکر است که منبع دیگری، شرکت HotWired را به عنوان اولین آژانس ارائه دهنده بنر تبلیغاتی و همچنین اکتبر ۱۹۹۴ را به عنوان تاریخ نمایش اولین بنر تبلیغاتی در محیط آنلاین تایید می کند، اما این منبع، از کمپینِ تبلیغاتی کمپانی دیگری به عنوان اولین بنر تبلیغاتی تاریخ یاد می کند).
در ماه مه سال ۱۹۹۴ میلادی، کِن مک کارتی، بویس را در گذار از تبلیغات سنتی به تبلیغات آنلاین و معرفی اولین بنر تبلیغاتی قابل کلیک راهنمایی می کند.
اهمیت بنر تبلیغاتی
بنر تبلیغاتی نقش مهمی در توسعه سریع نحوه تبلیغات پولی در اینترنت به عهده داشت. با فرمت های استاندارد برای بنرهای تبلیغاتی، عملیاتی که بنر تبلیغاتی انجام می داد (یک لینک قابل کلیک به یک مقصد) و سیستم قیمت گذاری (بر اساس تعداد نمایش)، بنر تبلیغاتی هر سایتی را قادر می ساخت که جایگاه های تبلیغاتی خود را به فروش برسانند.
همچنین بنر تبلیغاتی باعث شد شرکت هایی نیز به وجود آیند تا این نوع تبلیغات را برای نمایش دهندگان بنرهای تبلیغاتی (پابلیشرها) مدیریت کنند و از دغدغه های آن ها برای پیدا کردن تبلیغ دهنده و جابه جایی بنرهای تبلیغاتی که در جایگاه های تبلیغاتی سایت خود قرار داده اند، بکاهد. این شرکت ها، بنرهای تبلیغاتی را در انواع مختلفی به فروش می رساندند که در ابتدا مبنی بر تعداد نمایش بنرها بود و سپس به تعداد کلیک های صورت گرفته بر روی بنر تبلیغاتی و … منجر شد (از جمله اولین آژانس های تبلیغاتی در این زمینه می توان به NetGravity (دنیا) و ای نتورک (ایران) اشاره کرد).
سایزهای استاندارد بنر تبلیغاتی

سایز بنرهای تبلیغاتی توسط IAB استانداردسازی شد. پیش از اینکه IAB دست به ارائه سایزهای استاندارد برای بنر تبلیغاتی بزند، بیش از ۲۵۰ سایز مختلف برای بنرهای تبلیغاتی وجود داشت.
اگرچه برخی از وب سایت ها و شبکه های تبلیغاتی (چه در ایران و چه در جای جایِ نقاط جهان)، برخی از سایزهای استاندارد بنرهای تبلیغاتی را ارائه نمی دهند، اما این سایزها در ادامه لیست شده است:
تبلیغات مستطیلی و پاپ آپ
- مستطیل متوسط: ۳۰۰ (عرض) در ۲۰۰ (ارتفاع) با نسبت ابعاد ۱٫۲
- پاپ آپ مربعی: ۲۵۰ در ۲۵۰ با نسبت ابعاد ۱
- مستطیل عمودی: ۲۴۰ در ۴۰۰ با نسبت ابعاد ۰٫۶
- مستطیل افقی: ۳۳۶ در ۲۸۰ با نسبت ابعاد ۱٫۲
- مستطیل: ۱۸۰ در ۱۵۰ با نسبت ابعاد ۱٫۲
- ۳:۱ مستطیل: ۳۰۰ در ۱۰۰ با نسبت ابعاد ۳
- پاپ آندر: ۷۲۰ در ۳۰۰ با نسبت ابعاد ۲٫۴
بنرها و دکمه ها
- بنر کامل: ۴۶۸ در ۶۰ با نسبت ابعاد ۷٫۸
- بنر نیمه: ۲۳۴ در ۶۰ با نسبت ابعاد ۳٫۹
- خط میکرو (میکرو بار): ۸۸ در ۳۱ با نسبت ابعاد ۲٫۸۴
- دکمه ۱: ۱۲۰ در ۹۰ با نسبت ابعاد ۱٫۳۳
- دکمه ۲: ۱۲۰ در ۶۰ با نسبت ابعاد ۲
- بنر عمودی: ۱۲۰ در ۲۴۰ با نسبت ابعاد ۰٫۵
- دکمه مربعی: ۱۲۵ در ۱۲۵ با نسبت بعاد ۱
- LeaderBoard (لیدر بورد): ۷۲۸ در ۹۰ با نسبت ابعاد ۸٫۰۹
آسمان خراش (Skyscraper)
- آسمان خراش عریض: ۱۶۰ در ۶۰۰ با نسبت ابعاد ۳٫۷۵
- آسمان خراش: ۱۲۰ در ۶۰۰ با نسبت ابعاد ۵
- تبلیغ نصف صفحه: ۳۰۰ در ۶۰۰ با نسبت ابعاد ۲
همان طور که اشاره کردیم، این سایزهای استاندارد بنرهای تبلیغاتی تقریبا توسط اکثر آژانس های تبلیغاتی دنیا مورد استفاده قرار می گیرند. البته سایزهای غیر استاندارد دیگری هستند که بسته به سلیقه و تجربه متفکران آژانس های تبلیغاتی دنیا، برای مشتریانشان ارائه می شود.
استفاده غیر تبلیغاتی
استفاده از بنر تبلیغاتی و یا وب بنر تنها به تبلیغات آنلاین محدود نمی شود. تصاویر شاخص و یا ویترین هایی که در سایت های مختلف به چشم می خورد، استفاده های غیر تبلیغاتی از این بنرهای تبلیغاتی و یا وب بنرهاست. این گونه بنرها، جزئی از طراحی یک وب سایت بوده و بنا به یک سری از دلایل زیبایی شناسی در وب سایت ها مورد استفاده قرار می گیرد.
نتیجه گیری
در این مقاله سعی داشتیم تا شما را تمام و کمال با بنر تبلیغاتی آشنا کنیم و با دقت تمام به شما بگوییم که بنر تبلیغاتی چیست؟
همچنین تلاش شد تا تاریخچه بنر تبلیغاتی را بیان کرده و بگوییم که واژه بنر تبلیغاتی از کجا سر بر آورده است. در از اهمیت بنرهای تبلیغاتی گفتیم و به سایزهای استاندارد بنرهای تبلیغاتی اشاره مختصری داشتیم.
در انتها نیز فهمیدیم که این بنرهای تبلیغاتی تنها جنبه تبلیغات نداشته و از این گونه بنرها (وب بنرها) می توان استفاده های غیر تبلیغاتی نیز داشت.
آیا فکر می کنید چیزی از قلم افتاده است؟ آن را با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید.
[ad_2]
لینک منبع