دنبال کننده ها

۱۳۹۶ شهریور ۹, پنجشنبه

خبرگزاری آريا - «VFS» مافياي ويزا را دور مي‌زند؟

[ad_1]



«VFS» مافياي ويزا را دور مي‌زند؟

خبرگزاري آريا - سفارتخانه‌هاي برخي کشورها، بويژه حوزه شنگن درحالي امور ويزا را به شرکتي خصوصي برون‌سپاري کرده‌اند که همچنان اراده‌اي براي مقابله‌ جدي با بازار سياه و مافياي ويزا ديده نمي‌شود، ‌هرچند برخي بر اين باورند اين دفاتر بيشتر براي منضبط کردن و تسريع امور ويزا و البته حذف سوداگري‌ها ايجاد شده‌اند.
به گزارش ايسنا، اخيرا برخي سفارتخانه‌هاي کشورهاي مقيم ايران چون آفريقاي جنوبي، قبرس، انگليس، فرانسه، هلند، نروژ، سوئد و اتريش با هدف تسهيل خدمات کنسولي و افزايش شمار ويزاهاي صادره، اموري چون پذيرش پرونده‌هاي بخش ويزا (گذرنامه)، بررسي و جمع‌آوري مدارک و همچنين خدمات مربوط به بيومتريک (ثبت اثر انگشت و تصوير چهره) را به شرکت خصوصي وي.اف.اس گلوبال (VFS) واگذار کرده‌اند.
اين شرکت نخستين‌بار در سال 2001 در هندوستان فعاليت خود را آغاز کرد و هم‌اکنون در 129 کشور شعبه دارد. هرچند که فعاليتش در اين سال‌ها چندان بي‌حاشيه نبوده است. در سال 2007 به دليل نقص امنيتي اين شرکت،‌ داده‌هاي برخي متقاضيان ويزا از وزارت خارجه انگلستان در دسترس عموم قرار گرفت و رسانه‌هاي انگليس در نقد اين شرکتِ خصوصي، اين پرسش را مطرح کردند که «چرا چيزي که در وظيفه‌ امنيتي و حريم خصوصي قرار دارد به يک نهادِ سودآور برون‌سپاري شده است؟»
فعاليت VFS در ايران اما کمي ديرتر انجام گرفت و در سال 1394، پس از بازگشايي سفارت بريتانيا در تهران کليد خورد. هرچند اين پرسش همواره مطرح بوده؛ VFS چگونه در ايران جواز کسب و کار گرفته، چرا که به موجب ماده واحده‌ي قانون، اجازه ثبت شعبه يا نمايندگي شرکت‌هاي خارجي مصوب هيأت وزيران در سال 1378، شرکت‌هايي که در کشور محل ثبت خود قانوني شناخته مي‌شوند، مشروط به عمل متقابل از سوي کشور متبوع ‌مي‌توانند در زمينه‌هايي که توسط دولت جمهوري اسلامي ايران تعيين مي‌شود در چهارچوب قوانين و مقررات کشور به ثبت شعبه يا نمايندگي خود ‌اقدام کنند، يعني اگر در کشور متبوعِ شرکت خارجي، شعب يا شرکت‌هاي ايراني به ثبت برسند، آن شرکت‌ها نيز مي‌توانند نسبت به شعبه يا نمايندگي شرکت خود در ايران اقدام کنند.
با اين حال، اين شرکت خصوصي تنها پيمانکار مورد تاييد برخي از سفارتخانه‌هاي مقيم ايران است که اگرچه اعلام شده «فقط VFS صلاحيت آن را دارد از طريق فرآيندي مطمئن، به متقاضيان ويزا، وقت مصاحبه بدهد و پرونده‌شان را در ازاي دريافت هزينه ثابت (25 يورو) علاوه‌بر مبلغ ويزا، براي ارائه خدمات تعريف شده، تحويل بگيرد»، اما مؤکدا اين موضوع هم يادآوري شده که اين شرکتِ خصوصي هيچ نقشي در پيامد درخواست ويزا ندارد و صدور آن صرفا در صلاحيت مقامات سفارتخانه است. يعني VFS در تاييد يا رد ويزا هيچ نقشي ندارد.
براي همين سفارت انگليس هشدار داده، اگر کارمندان VFS Global ادعا کنند توانايي تاثير بر درخواست ويزا را دارند، بايد رييس خدمات ويزا در اين سفارتخانه را به شکل نوشتاري آگاه کنند.
سفارت فرانسه نيز که به تازگي امور مربوط به رواديد را برون‌سپاري کرده، در واکنش به حاشيه‌هايي که اطراف اين شرکت بوجود آمده، نسبت به هرگونه کلاهبرداري يا اخاذي در اين مورد که در اينترنت يا حوالي مرکز VFS پيشنهاد مي‌شود و داير بر امکان دريافت وقت سفارت خارج از چارچوب فرآيند فوق يا تسهيل در صدور آن در قبال پرداخت مبالغ اضافي هنگفت است، به متقاضيان ايراني ويزا هشدار داده است.
با اين وجود سوداگران ويزا که تا چندي پيش، پشت درهاي همين سفارتخانه‌ها مشغول معامله بودند، اکنون ماموريت خود را به حاشيه‌ي دفتر VFS شيفت داده‌اند. در يکي از پاساژهاي شمال تهران که اين شرکت شعبه‌اي دارد، اشخاصي مدام در تردد هستند و به متقاضياني که پرونده‌شان رد شده و يا نوبتي براي مصاحبه پيدا نمي‌کنند، در ازاي مبالغي هنگفت پيشنهاد «ويزاي فوري» مي‌دهند، ظاهرا اين سيستم در شرايطي برون‌سپاري شده که حاشيه‌ي آن هنوز امن و پاک‌سازي نشده است.
محمدحسن کرماني - رييس هيأت مديره‌ي پيشين انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي - که چندي پيش آژانس‌هاي گردشگري را از هر گونه اتهامي مبني بر ايجاد بازار سياه و يا تشکيل شبکه‌ي مافياي ويزا مبرا دانسته بود، اکنون درباره‌ي نقش دفاتر VFS در حذف واسطه‌گري‌ها و دلالي‌ها به ايسنا مي‌گويد: برون‌سپاري اقدام خوبي است و مي‌تواند سبب تسريع و سهولت در مراجعه شود. ضمن اين‌که سالم‌سازي محيط پيراموني وظيفه سفارت و وزارت خارجه است.
او نامتوازن بودن عرضه و تقاضا را عامل بروز پديده‌اي ناهنجار در صدور ويزا مي‌داند و بيان مي‌کند: به هر حال نظام اداري ما بر همين منوال است، بنابراين امر عجيبي نيست. قطعا آنچه ما امروز مي‌دانيم، مسئؤلانِ امر در همه‌ي سطوح از آن مطلع‌اند، اما جلوگيري نمي‌کنند، پس علتي دارد که يکي از آن‌ها انتفاع است.
رضا اباذري - رييس هيات مديره انجمن دفاتر خدمات مسافرتي استان تهران - نيز از جمله افرادي است که به سامان‌دهي امور ويزا بويژه در حوزه شنگن از طريق VFS اعتقاد دارد و به ايسنا مي‌گويد: اين شرکتِ خصوصي سابقه طولاني 16 ساله دارد و اولين‌بار نيست که در کشوري اين کار را انجام مي‌دهد. در 129 کشور به عنوان کارگزار و پيمانکار شناخته شده که ماموريت آن، ارائه خدمات ويزاي فوري نيست، بلکه تسهيل و تسريع در روند پيگيري درخواست ويزا است. سيستمي که در دنيا رايج شده و خيلي‌ها از آن استفاده مي‌کنند. البته برخي هم ترجيح مي‌دهند پولي براي اين کار ندهند.
او معتقد است، سفارتخانه‌ها در دنياي امروز تمايل بسياري براي جذب گردشگر دارند و مي‌خواهند آمار ويزاي صادره را بالا ببرند و چون خودشان از عهده‌ي اين حجم کار برنمي‌آيند، سعي مي‌کنند خدمات ويزا و کنسولي را برون‌سپاري کنند. تجربه نشان داده اين امور وقتي به بخش خصوصي واگذار شود، منظم‌تر، سريع‌تر و بهتر انجام مي‌شود.
با وجود چنين اعتقاداتي، اما برون‌سپاريِ امور ويزا به يک پيمانکار، آن هم در شرايطي که بازار سياه در اين بخش هربار چالش‌هاي تازه‌اي را بوجود مي‌آورد و وزارت خارجه ايران و گاه سفارتخانه‌ها را به واکنش‌هاي تند وامي‌دارد، سبب نارضايتي برخي واسطه‌گران و آژانس‌هاي گردشگري که زماني از صاحبان امتياز ويزا در سفارتخانه‌ها بودند، شده که البته «اباذري»، ‌اين نارضايتي‌ها را امري طبيعي مي‌داند و به ايسنا مي‌گويد: آن معترضان آژانس‌دار نيستند، بلکه افرادي هستند که به روش سنتي کار مي‌کنند و ترجيح مي‌دهند هرج و مرج باشد تا خود را از اين شرايط منتفع کنند. آن‌ها دلال‌هايي هستند که به سفارتخانه‌ها رخنه کرده‌اند و معمولا خارجِ صنف هستند و متاسفانه فقط باعث بدنامي صنف ما شده‌اند.
او حتي تاکيد مي‌کند که دلالي‌هاي اطراف اين شرکت خصوصي، ناشي از اين نمي‌شود که VFS کارش را درست انجام نمي‌دهد.
با اين حال اباذري نتيجه‌ي عمکرد اين پيمانکارِ تازه از راه رسيده را منوط به دستاوردهايش در چند ماه آينده مي‌داند و درباره اعتراض هايي که به نحوه‌ي نوبت‌دهي، پاسخگويي و هزينه‌کرد اين شرکت شده، مي‌گويد: بايد ديد VFS از زماني که کار را تحويل گرفته، بازار سياه برقرار مانده يا نه. کما اين‌که در دو دهه گذشته، در سفارتخانه‌هاي حوزه شنگن به دفعات ديده شده چنين نوبت‌هايي بيرون از صف از محل سفارتخانه خارج شده است. حتي بعد از اينترنتي شدن نوبت‌دهي‌ها نيز شاهد بوديم به هر ترتيب، نوبت‌ها از سفارت بيرون آمده و با قيمت گزاف فروخته شده، اما مي‌شود توقع داشت که حداقل اين شرکت با مسافران بسيار بهتر و با انضباط بيشتري برخورد کند.
رييس انجمن دفاتر خدمات مسافرتي تهران، علت برخي بي‌انضباطي‌ها در رسيدگي به پرونده‌هاي ارجاعي شرکتي که پيمانکار برخي از سفارتخانه ها است را ناشي از آن مي‌داند که نوبت ها تا يک مقطع زماني خاص (مثلا نوامبر براي فرانسه) در اختيار خود سفارتخانه‌ها است و از آن تاريخ به بعد، توسط اين دفتر نوبت داده مي‌شود، براي همين برخي به پاسخگويي با تاخير VFS معترض‌اند .
او در چنين شرايطي دور از انتظار نمي‌داند که واسطه‌ها از فرصت استفاده کنند و پيشنهاد ويزاي 1500 يورويي بدهند.
اباذري همچنين اظهار مي‌کند: ما به دفاتر خدمات مسافرتي استان تهران اعلام کرده‌ايم اگر نارضايتي مستدلي از عملکرد VFS دارند حتما اعلام کنند تا قويا از طرف انجمن پيگيري کنيم.
گزارش از: سميه حسنلو
انتهاي پيام


[ad_2]

لینک منبع