دنبال کننده ها

۱۳۹۶ مرداد ۱۱, چهارشنبه

موانع موفقیت و دلایل هفتگانه شکست استارتاپ­های ایرانی

[ad_1]

استارتاپ­های ایرانی به سرعت در حال رشد و تأثیرگذاری هرچه بیشتر روی اقصاد کشور هستند. اما در این راه، موانع بزرگی این کسب و کارها را تهدید می­‌کند که در این مقاله به آن­ها پرداخته­‌شده و مهم‌ترین دلایل شکست استارتاپ­های ایرانی را بیان کرده‌ایم.

از لحاظ ایجاد شغل، ارز‌ش‌­آفرینی برای مردم و همکاری در رشد کلی اقتصادی، استارتاپ­­ها نقش مهمی دارند. داستان موفقیت استارتاپ­هایی را که به ثبات و موفقیت رسیده­اند شنیده­ایم، اما باید به یاد داشت که داستان­های موفقیت جذاب و فریبنده هستند؛ درعوض شکست­ها بسیار بیشتر، شایع­تر و نزدیک­تر هستند؛ همچنین امروزه کاملاً اثبات شده است که از هر ۱۰ استارتاپ، ۹ مورد آن­ها شکست می‌­خورند.

مثلاً یکی از استارتاپهای شکست خورده ایرانی، آلینجا نام داشته که تبلیغات زیادی نیز انجام داد اما سرانجام نتوانست سهم بازاری به دست آورد( مطالعه کنید:شکست استارتاپ ایرانی آلینجا : شروعی طولانی و سقوطی آرام ).

با این وجود بررسی و مطالعۀ موردی استارتاپ­های شکست خورده عمدتاً نادیده گرفته شده است. در این مقاله، هفت مورد از موانع مهم در مسیر موفقیت این کسب و کارهای نوپا و دلایل شکست استارتاپ­های ایرانی را بررسی می‌کنیم.

سرویس یا محصول ضعیف

در نمایشگاه الکامپ که اخیراً برگزار شد، طی یک نظرسنجی از میان استارتاپها، نتایج زیر به دست آمد:

  • ۵ درصد از استارتاپ­های ایرانی در مرحلۀ توسعۀ نسخه دمو یا MVP خود هستند
  • ۷۵ درصد در مرحلۀ ورود به بازار قرار دارند
  • ۲۰ درصد هم در مرحلۀ رشد هستند

ورود به بازار مستلزم داشتن محصول یا سرویسی است که نیاز و تقاضای آن وجود دارد، اما مشکل استارتاپ­های ایرانی این است که به این موضوع و کسب بازخورد از مشتریان و کاربران خود توجهی نمی‌کنند و با اطلاعات ناقص و پیش‌فرض‌های خود به کارشان ادامه می­‌دهند.

صاحبان استارتاپ باید در ساخت دمو چابک باشند و سپس آن­را به کاربران نشان داده و بازخوردها را جمع‌آوری و آنالیز کنند تا بتوانند محصولی متناسب تقاضای بازار و مشتریان بسازند.

نبود منابع مالی کافی

این مشکل نه تنها در ایران، بلکه در کل دنیا به­‌عنوان یکی از سه چالش بزرگ برای استارتاپ­ها شناخته می‌­شود. بزرگترین اشتباهاتی که در این مورد رخ می‌دهد تخصیص نامناسب منابع، دست کم گرفتن هزینه‌­ها و دست بالا گرفتن درآمد در ابتدای کار است.

عدم شناخت از نیاز مشتری

یکی مشکلات اساسی در اکوسیستم استارتاپی ایران، عدم توانایی فاندرها در سازگار کردن محصولشان با بازار است. تحقیقات بازار نامناسب، ارائه محصول نامتناسب با بازار را منجر خواهد شد که آن نیز شکست استارتاپ­های ایرانی را به دنبال خواهد داشت. ناگفته نماند که این مشکل حتی در کشورهای توسعه یافته هم وجود دارد.

بیزینس مدل نامناسب و ناقص

برای راه اندازی استارتاپ، بیزینس مدلی لازم است که روی آن خوب فکر شده و همچنین پایدار و سودده باشد. اینکه یک بیزینس مدل خوب چه ویژگی­هایی دارد، بحث کاملاً تخصصی و مفصلی است؛ اما دانستن این نکته ضروری است که بیزینس مدل خوب باید با اقتصاد، اجتماع و فرهنگ یک کشور سازگار باشد. استارتاپ­ها باید به مقیاس­‌پذیری مدل کسب و کار و سازگاری آن با استراتژی­های رشد مناسب، توجه ویژه‌­ای داشته باشند.

رقبا

اکثر بنیانگذاران استارتاپهای ایرانی رقبا را جدی نمی‌­گیرند و بیشتر بر بازار تمرکز دارند؛ این درحالی‌ست که رقبای جدی و بزرگی در بازار وجود داشته که می­‌توانند عرصه را برای کسب و کارهای کوچک تنگ کنند؛ مخصوصاً با نبود قوانین مناسب مالکیت فکری.

نبود مهارت­های مدیریتی

تنها ۱۱ درصد کارآفرینان مدرک مدیریت دارند و ۷۰ درصد آنها، تنها از مهارت­های تجربی و فنی خود بهره می‌برند. بنابراین، استفادۀ استارتاپ­ها از مشاورهان کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و منتورها لازم به نظر می‌رسد.

نبود منابع انسانی کافی و مناسب

بیشتر استارتاپ­های ایرانی با چالش نبود منابع انسانی و تیم باتجربه و با استعداد مواجه هستند. گزارشات نشان می­‌دهد تیم­های استارتاپی ایران و اعضای آنها، با فقدان شدید مهارت­های کسب و کار، کارآفرینی، مدیریتی، مارکتینگ، فروش، برندینگ و… روبه رو هستند.

منبع:تک راسا

ترجمه:هادی فاخریان



[ad_2]

لینک منبع