دنبال کننده ها

۱۳۹۶ آبان ۹, سه‌شنبه

مایکروسافت و اندیشه تریلیون دلاری شدن

[ad_1]


طبق گزارش‌های متعدد، ورود مایکروسافت به سال مالی  2018با سر و صدای زیادی همراه خواهد بود. این شرکت قصد دارد به سرمایه گذاران خود یادآوری کند که مایکروسافت به‌خوبی موفق شده خود را مجددا بازسازی کند و تعریف جدیدی از این کمپانی بزرگ ارائه دهد. این مایکروسافتی که امروز شاهد آن هستیم دیگر مایکروسافت زمان استیو بالمر که با معرفی پخش کننده موسیقی Zune و امثال آن موجب شکست خوردن مایکروسافت در رقابت با دیگر شرکت‌ها و از دست دادن بخش مهمی از سهم بازار نرم‌افزار شده بود، نیست. مایکروسافت امروز با رهبری ساتیا نادلا که سومین سال مدیریت خود در این شرکت را پشت سر می‌گذارد، موفق شده به روزهای اوج خود برگردد و مانند گذشته تمرکز اصلی خود را بر روی نرم‌افزار بگذارد و از طرف دیگر هم توانسته سرویس کلاد خود را به شکل قابل توجهی گسترش دهد.


قدرت و توانایی مایکروسافت در بخش کلاد در تمامی رده‌های محصولات سازمانی این شرکت دیده می‌شود و اول از همه شامل خدمات زیرساختی این شرکت می شود. برای مثال درآمد سالانه سرویس Azure این شرکت در مقایسه با سال قبل با رشد 90 درصدی همراه بوده که از این لحاظ حتی از سرویس کلاد آمازون هم عملکرد بهتری داشته است. البته این رشد قابل توجه تنها به این بخش از کلاد مربوط نمی‌شود چراکه مایکروسافت در بخش‌ اپلیکیشن‌های سازمانی هم توانسته فعالیت خود را برای مثال از فروش لوح فشرده آفیس به فروش اشتراک سالانه این نرم‌افزار تغییر دهد و همین مسئله باعث ایجاد ثبات و رشد درآمد مایکروسافت در طولانی مدت خواهد شد.


همانطور که انتظار می‌رفت، سرمایه‌گذاران هم رضایت خود را از تغییر جهت فعالیت‌های مایکروسافت نشان داده‌اند. با نگاهی به نمودار پایین می‌بینیم که سهم مایکروسافت از نرم‌افزارهای سازمانی در سراسر دنیا با افزایش نسبی به 35 درصد رسیده و در حال حاضر موفق شده از دیگر رقبای خود در این بخش یعنی اوراکل و SAP سهم بیشتری را به‌خود اختصاص دهد.



باید اعتراف کرد نرم‌افزاهای مایکروسافت برای بسیاری از کسب و کارها مانند اکسیژن حیاتی بوده و بیش از 90 درصد شرکت‌ها و سازمان‌ها در سراسر دنیا به آنها وابسته هستند. برای مثال تصور کنید امروزه نرم‌افزار آفیس یا سرویس Azure که بسیاری از شرکت‌ها از سیستم ERP آن برای انجام گزارش‌های مالی استفاده می‌کنند، وجود نداشت. بنابراین تصور آینده بدون مایکروسافت حقیقتا غیرقابل تحمل است. ضمنا کارنامه مایکروسافت با خرید سرویس LinkedIn و در اختیار گرفتن دیتای 500 میلیون کاربر آن، کارنامه خود را بیش از پیش با ارزش‌تر جلوه خواهد داد.


با توجه به پیشرفت‌های مایکروسافت در چند سال گذشته به ویژه در یک سال اخیر، با چشمان بسته هم می‌توان فهمید که این شرکت قبل از دیگر رقبای قدرتمند خود در سیلیکون ولی و در آینده نه‌چندان دور به ارزش سهام یک تریلیون دلاری در بازار خواهد رسید چرا که درآمد این شرکت از بخش کلاد با سرعت غیرقابل باوری در حال افزایش است و این شرکت در چند سال اخیر توانسته به درآمدهای قابل توجهی دست پیدا کند که هیچ تحلیلگری آن را ممکن نمی‌دانست. بنابراین این کمپانی برای رسیدن به ارزش 1 تریلیون دلاری، با 40 برابر کردن درآمد فعلی خود می‌تواند این هدف را محقق کند. شاید رسیدن به چنین رقم هنگفتی بلند پروازانه باشد اما شکی نیست این شرکت دیر یا زود به آن دست پیدا خواهد کرد.


برای کمپانی‌هایی مانند مایکروسافت که درآمدهای میلیارد دلاری در سال کسب می‌کنند، افزایش ناگهانی درآمد امری تقریبا غیرممکن است. اما مایکروسافت امسال این سنت قدیمی را زیر پا گذاشته و در سه‌ماهه اول امسال توانست با افزایش 12 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به درآمد 24.5 میلیارد دلار برسد در حالی که تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند درآمد مایکروسافت در این دوره به 23.5 میلیارد دلار برسد.


در این جدول رشد درآمد هر یک از محصولات مایکروسافت نسبت به سال گذشته را مشاهده می‌کنید:



درآمد مایکروسافت بیشتر هم می‌شود


برای شرکت بزرگی مانند مایکروسافت اگر افزایش درآمد با افزایش سود خالص همراه نباشد، نمی‌توان گفت که عملکرد شرکت قابل قبول بوده. البته مایکروسافت از لحاظ افزایش سود خالص هم عملکرد قابل قبولی داشته و در سه‌ماهه سوم امسال نسبت به همین دوره در سال گذشته توانسته سود خالص خود را 16 درصد افزایش دهد. درآمد خالص مایکروسافت در سه ماهه سوم امسال 6.576 میلیارد دلار بوده که نسبت به همین دوره در سال قبل 0.84 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده. مایکروسافت این افزایش نسبی درآمد را مدیون فروش سالانه اشتراک نرم افزارهای سازمانی و سرویس‌هایش است. البته درآمد خالص مایکروسافت در طولانی مدت مطمئنا بسیار بالاتر از ارقام فعلی خواهد بود. در جدول زیر می‌توانید سود خالص این شرکت در سال 2106 و 2017 را مشاهده کنید (ستون سوم):



در پایان می‌توان گفت شاید رسیدن به ارزش 1 تریلیون دلاری روزی یک رویای دست نیافتنی برای کمپانی‌های سیلیکون ولی محسوب می‌شد اما امروزه و با توجه با رشد قابل توجه درآمد شرکت مایکروسافت که در این گزارش هم به آنها اشاره شد، تحقق چنین رویایی توسط مایکروسافت دیگر خیلی دور از دسترس نخواهد بود.




[ad_2]

لینک منبع