دنبال کننده ها

۱۳۹۶ آبان ۹, سه‌شنبه

وزیر خارجه فرانسه:لغو برجام بر منافع اروپا و آمریکا اثر می گذارد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری مهر، «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه روز سه شنبه در سخنرانی خود در نشست «شورای روابط خارجی» (Council on Foreign Relations) آمریکا به ریاست «ریچارد اِن. هاس» پیرامون اهمیت چندجانبه گرایی در مواجهه با چالشهای سیاست خارجی که فراروی فرانسه قرار دارد، از جمله توافق هسته ای ایران صحبت کرد.



وزیر خارجه فرانسه مدعی شد که «اقدامات بی ثبات کننده ایران در سوریه، عراق، لبنان، یمن و یا منطقه حاشیه خلیج فارس چه بطور مستقیم و چه از طریق حمایت از گروهها، قابل پذیرش نیست. این قضیه در مورد فعالیتهای موشک بالستیک ایران که در تناقض با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است، نیز صادق است!»



لودریان در ادامه ادعاهای خود گفت: «این نگرش [ایران] نقطه مقابل منافع فرانسه و همینطور منافع آمریکا است. این نگرش [ایران] تهدیدی علیه امنیت کشورهای منطقه است. ما [فرانسه و آمریکا] مطمئناً این هدف مشترک را داریم که از اجرای این سیاست  [ایران] جلوگیری کنیم، زیرا نمی توانیم مداخلات [تهران] با هدف کسب هژمونی را بپذیریم!»



وزیر خارجه فرانسه با اشاره به اینکه این اصول و ایده ها را با مقامات تهران در میان گذاشته، اظهار داشت که «برجام (JCPOA) حاصل تلاشهایی بسیار مهم در قالب هیأتی چندجانبه است؛ توافقی که از سوی جامعه بین المللی تأیید شده است».



لودریان اعلام کرد که موضع فرانسه در اینباره کاملاً روشن است: «ایران نباید از توان دستیابی به تسلیحات هسته ای برخوردار شود، نه حالا و نه در آینده. از این نقطه نظر، توافق برجام که سال ۲۰۱۵ در وین به امضاء رسید، دستیابی به این هدف را دست کم به مدت ده سال تضمین می کند».



این دیپلمات بلندپایه فرانسه با اشاره به نظارت دقیق پاریس بر اجرای اکید تعهدات مندرج در برجام توسط تهران، از اقدامات «آژانس بین المللی انرژی اتمی» (IAEA) در این زمینه قدردانی کرد.



لودریان در ادامه اظهار امیدواری کرد که «کنگره آمریکا تصمیمی اتخاذ نکند که این توافق را به زیر سئوال برد».



وی در اینباره گفت: «لغو توافق وین، ما را از ابزارهای لازم برای نظارت بر برنامه هسته ای ایران محروم می سازد؛ بدون آنکه حتی راه حلی برای سایر مشکلاتمان بیابد. این مسئله پیامدهای گوناگونی بر امنیت منطقه دارد که این پیامدها خود بر منافع اروپا و منافع آمریکا اثر خواهد گذاشت».



ژان لودریان در بخش پرسش و پاسخ با تأکید بر ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای گفت که توافق وین توافقی است که ایران را از تبدیل شدن به یک قدرت هسته ای بازمی دارد و در حال حاضر نیز هیچ مدرکی خلاف آن را ثابت نکرده است.



وی با اشاره به گسترش نفوذ ایران در منطقه تأکید کرد که «ما [امضاء کنندگان برجام] باید به توافقی که امضاء کرده ایم، احترام بگذاریم. موضع فرانسه در مورد این توافق و در تمامی جنبه ها قاطع و محکم است».




[ad_2]

منبع لینک by [author_name]