دنبال کننده ها

۱۳۹۶ مرداد ۹, دوشنبه

۱۰ هزار طلبه فعال در حوزه علمیه برادران اصفهان تحصیل می‌کنند - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

[ad_1]

حجت الاسلام مجید جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در آستانه دور سوم پذیرش حوزه‌های علمیه اصفهان با اشاره به سوابق حوزه علمیه اصفهان اظهار داشت: از دهه‌های نخست اسلام با آمدن ابوسعیدها از مدینه منوره به اصفهان علوم حوزوی در این  شهر  تدریس می‌شده است به نوعی که ابوعلی سینا در اصفهان مَدرس داشته است و بهمن‌یار شاگرد معروف او در این شهر  خدمت وی تحصیل علم کرده است.



وی افزود: استاد جلال‌الدین همایی ادیب و تاریخ‌نگار معروف کشور که تاریخ اصفهان را در چهارجلد نگاشته معتقد است ابن‌سینا در خیابانی به همین نام در اصفهان دفن شده است وآیت‌الله مظاهری رئیس حوزه علمیه اصفهان نیز بر همین اعتقاد هستند، در واقع ابن‌سینا میان همدان و اصفهان رفت و آمدهایی داشته است و این یادبود برای وی در این شهر ساخته شده است.      



قائم مقام آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه صاحب بن عباد وزیر دولت دیالمه از دیگر عالمان شهر اصفهان بوده است، بیان داشت: معروف است که در ترددهای وی میان اصفهان و شهر ری، ۴۰۰ شتر کتاب‌های وی را حمل و نقل می‌کردند تا اینکه پس از نوشتن کتاب امانی توسط ابوالفرج اصفهانی این کتاب را جایگزین آن تعداد کتاب کرد.



حوزه علمیه اصفهان از دوران صفویه شکل گرفت



وی ادامه داد: در قرن‌های چهار و پنجم هجری علمای مختلفی در این شهر به تدریس علوم حوزوی پرداختند اما حوزه علمیه اصفهان از دوران صفویه که اصفهان پایتخت شاه عباس صفوی شد شکل گرفت، وی مرحوم محقق کرکی را از نجف اشرف دعوت گرفت که وی حوزه  علمیه را در این شهر تاسیس کرد.



جلالی با بیان اینکه او برای تمام مساجد امام جماعت و برای مناطق مختلف امام جمعه دعوت کرد و حوزه علمیه اصفهان را تشکیل داد، بیان داشت: پس از آن ملاعبدالله شوشتری که از شاگردان مقدس اردبیلی است به اصفهان آمد و مدرسه‌ای به همین نام ساخته شد که یک از  حوزه‌های علمیه  اصفهان است.



وی  ادامه داد: ملاعبدالله را  پدر حوزه علمیه اصفهان می نامند چراکه وقتی وی به اصفهان آمد تنها ۵۰ طلبه در اصفهان آن روز که خمین، محلات و چهارمحال نیز جزو آن بود تحصیل می کردند و شوشتری تا ۱۴ سال فقط مشغول تدریس به شاگردان خود بوده است تا اینکه پس از این مدت بیش از یک هزار نفر شاگرد در محضر وی این علوم را فراگرفتند که علامه ملا محمد تقی مجلس یکی از شاگردان اوست.



حوزه علمیه اصفهان، از حوزه های محوری کشور است



قائم مقام آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان تاکید کرد: پس از وی میرداماد، میرفندرسکی، پدر شیخ بهایی، شیخ بهایی و پدر زن وی که از علمای لبنان بود، شیخ لطف الله که مسجدی به نام وی در اصفهان هست و دیگر علمای مشهور به اصفهان آمدند و با ورود این افراد بود که حوزه علمیه اصفهان از حوزه های محوری کشور قرار گر فت.



وی افزود: حوزه علمیه اصفهان تا اوایل حکومت پهلوی اول پر رونق بود و با نجف اشرف برابری داشت که پس از تاسیس حوزه علمیه قم در ۹۸ سال قبل همچنان یکی از حوزه‌های مستقل کشور  محسوب می‌شود.




[ad_2]

منبع لینک by [author_name]