دنبال کننده ها

۱۳۹۶ مرداد ۹, دوشنبه

تعیین نیروی انسانی مورد نیاز گروه علوم پزشکی در ۱۰ سال آینده - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، دکتر باقر لاریجانی در نشست دبیران بوردهای تخصصی و فوق تخصصی با اشاره به اهمیت آموزش تخصصی و فوق تخصصی گفت: طی حدود ۳ سال اخیر تلاش های زیادی برای ارتقای حوزه آموزش در تمامی مقاطع صورت گرفته و لازم است تا برای ارتقای آموزش ها در سطح تخصصی و فوق تخصصی بوردها همکاری فعالی با معاونت آموزشی داشته باشند.



لاریجانی با بیان اینکه ۳۰ ماه از آغاز اجرای برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی می گذرد گفت: ماهیت برنامه های آموزشی به گونه ای است که اثرات آن در درازمدت مشخص می شود ولی علیرغم این مطلب در همین مدت زمان کوتاه شاهد جوشش و ایجاد گفتمان تحولی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور هستیم.



وی افزود: امیدواریم این مسیر در آینده ادامه پیدا کند و ادامه این روند مستلزم همکاری تمامی دست اندرکاران حوزه آموزش از جمله بوردهای علوم پزشکی است.



معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: علیرغم حجم کار وسیعی که در حوزه آموزش در وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی وجود دارد، مباحث تحول در آموزش و ارتقای دانشگاههای علوم پزشکی با جدیت پیگیری شده است.



لاریجانی تصویب آمایش سرزمینی را نقطه عطفی در حوزه آموزش برشمرد و گفت: گسترش های آموزش علوم پزشکی در کشور با این مصوبه منطقی تر شده و برمبنای نیاز و همچنین ظرفیت مناطق آمایشی انجام می شود.



وی راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی را از دیگر برنامه های مهم حوزه آموزش ذکر کرد و گفت: در بلندمدت این برنامه تحول عظیمی را در آموزش علوم پزشکی کشور ایجاد می کند و باعث می شود دانشجویان در دورافتاده ترین نقاط کشور بتوانند از دانش اساتید برتر در دانشگاههای بزرگ کشور استفاده کنند.



معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه برنامه نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت برای ۱۰ سال آینده طراحی شده است، خاطرنشان کرد: این موضوع در حیطه تخصص و فوق تخصصی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و امیدواریم با همکاری بوردها و دانشگاههای علوم پزشکی این برنامه ها اجرایی شود.



لاریجانی واسپاری ماموریت های ویژه به دانشگاههای علوم پزشکی را یکی از اقدامات مهم طی ۳۰ ماه گذشته ذکر کرد و گفت: با این برنامه ضمن اینکه از ظرفیت دانشگاهها برای ارتقای کل کشور بهره برداری می شود، دانشگاهها ماموریتی ملی را به انجام می رسانند که زمینه های ارتقای خود دانشگاه را نیز فراهم می آورد.



معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه اولین بار پس از انقلاب دانشگاهها و موسسات آموزشی در طی چندماه گذشته اعتباربخشی شدند، اطلاعات روشنی طی این اعتباربخشی از دانشگاهها کسب شده و با این روند گسترش آموزش علوم پزشکی مشروط به تضمین کیفیت آموزش خواهد بود.



وی به راه اندازی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی برای اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: اگر بخواهیم دانشگاهها ارتقا پیدا کنند باید اعضای هیات علمی ارتقا یابند.



لاریجانی از برنامه ارتقای آزمون های علوم پزشکی سخن گفت و اظهار داشت: در این زمینه برخی آزمون ها به صورت الکترونیکی، برخی با همکاری مناطق آمایشی برگزار می شود و از سال پیش نیز این امکان فراهم شده تا آزمون های بین المللی در داخل کشور برگزار شود.



وی افزود: در این بین آزمون های مقاطع تخصصی و فوق تخصصی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در کنار تلاش هایی که در این ۳۰ ماه شده، ضروری است تا با همکاری اعضای بوردها برنامه ریزی مناسبی برای ارتقای این آزمون ها صورت گیرد.



معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت آموزش اخلاق حرفه ای در تربیت دانشجویان علوم پزشکی گفت: بوردها می توانند در برنامه ریزی برای این امر نقش برجسته ای داشته باشند.



لاریجانی گفت: طی این مدت توجه به حوزه آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی کشور بسیار بیشتر شده و آمایش سرزمینی باعث شده تا معاونین آموزشی دانشگاهها با هم تبادل نظر کنند و تحرک چشمگیری در حوزه آموزش ایجاد شود.



وی ابراز امیدواری کرد با همکاری بوردها مسیر تحول در آموزش تخصصی و فوق تخصصی ادامه یابد و اثرات این برنامه ها در آینده نظام سلامت تحقق یابد.




[ad_2]

منبع لینک by [author_name]