[ad_1]
امروز میخواهیم کمی در مورد ویدئوهای ویروسی صحبت کنیم. قبل از هر چیز باید بگوییم منظور از ویدئوهای ویروسی، ویدئوهاییست که به سرعت در اینترنت پخش شده و دست به دست میچرخند. اگر چه همه برندها به دنبال این هستند که ویدئوهایشان در مدت زمان کمی بیشترین بازدید را داشته باشد، اما مساله اساسی اینست که چگونه میتوان چنین محتوایی تولید کرد.
چرا برخی ویدئوها میلیونها بار بازدید دارند و برخی دیگر نه؟
متاسفانه، انتشار سریع یک محتوا بیش از آن که علم باشد، یک هنر است.
میتوان گفت هیچ فرمول دقیقی وجود ندارد که به واسطه آن بخواهیم موفقیت در این زمینه را تضمین کنیم.
اما بدون شک فاکتورهای تاثیرگذار در این زمینه را میتوان شناسایی کرد.
ویدئوهای ویروسی از دیدگاه علمی
اگر چه تحلیلهای مختلفی در مورد چرایی انتشار سریع یک محتوا انجام شده است، ما در این نوشته تمرکز خود را بر روی دو مورد از تحقیقات انجام شده در این زمینه قرار میدهیم.
۱) مطالعات صورت گرفته در دانشگاه Elon
دانشگاه Elon تحقیقات گستردهای بر روی عواملی که موجب انتشار سریع یک محتوا میشود، انجام داده است.
آنها 20 ویدئویی که طبق آمار Time Magazine بیشترین بازدید آنلاین را داشتهاند، مورد بررسی قرار دادهاند. هدف اصلی از این مطالعه تعیین فاکتورهای مشخصی بوده است که این ویدئوها را به ویدئوهای ویروسی مبدل ساخته است.
نتایج بررسی و مطالعات نشان میدهد ۶ ویژگی مشترک این ویدئوها عبارتند از:
- طول عنوان ویدئوها: 75 درصد از این ویدئوها عنوانهای کوتاه (3 کلمه یا کمتر) داشتهاند.
- زمان ویدئوها: حدود 60 درصد از ویدئوها زیر 3 دقیقه بودهاند. زمان متوسط حدود 2 دقیقه و 47 ثانیه است.
- استفاده از صدای خنده: در 30 درصد از ویدئوهای انتخاب شده، شما در چند ثانیه اول ویدئو یا صدای خنده بلند میشنوید یا کسی را میبینید که با صدای بلند میخندد.
- استفاده از عنصر سورپرایز: حدود 50 درصد از ویدئوها از عناصر سورپرایزکننده مانند جیغ استفاده کردهاند.
- استفاده از عنصر طنز: حدود 90 درصد از ویدئوها، از عنصر طنز استفاده کردهاند.
- کیفیت موزیک: 60 درصد از ویدئوهای مذکور از المانهای موسیقی نظیر خواننده یا ارجاع به موسیقیهای معروف استفاده کردهاند.
۲) کتاب Why things Catch on
علاوه بر تحقیقات دانشگاهی انجام شده، در این کتاب نیز به دلایل موفقیت یک محتوا در انتشار سریع پرداخته شده است. نویسنده این کتاب معتقد است که بازاریابی دهان به دهان موثرتر و مهمتر از تبلیغات رسانهای متداول است. زیرا ما بیش از آن که به تبلیغات گوش بدهیم به نظراتی که در اجتماع میشنویم توجه داریم. از سوی دیگر بازاریابی دهان به دهان نیز به شدت به انگیزه و علاقه نیازمند است. بنابراین یک برند نیاز دارد محتواها و ویدئوهای خودرا چنان جذاب و موثر تولید کند که مردم نیز تمایل داشته باشند آن را با دیگران به اشتراک بگذارند.
۵ اصل اساسی که مخاطبان را تشویق میکند محتواهای یک برند را به اشتراک بگذارند:
- وجهه اجتماعی: مردم بیشتر ویدئوهایی را به اشتراک میگذارند که تصویر خوبی از آنها در ذهن مردم به جای بگذارد.
- مشوقها: در محتواهای خود دنبال مشوقی باشید که مردم را وادار کند به شما و محصولاتتان فکر کنند.
- احساسات: مردم بیشتر ویدئوهایی را به اشتراک میگذارند که احساسات مردم را برانگیزد.
- ارزش عملی کار: مردم معمولا محتواهایی را نشر میدهند که ارزش عملی داشته باشند.
- داستان سرایی: معمولا شنیدن داستانهای مختلف در مورد یک محصول برای مردم بسیار جالب است.
با این حال، با وجود تمام فاکتورهای گفته شده هنوز هم میتوان گفت رمز موفقیت ویدئوهای ویروسی یک فرمول خاص ندارد و هنر نیز در این زمینه نقش دارد.
بررسی ویدئوهای ویروسی از دیدگاه هنری
بر اساس یافتههای دو مطالعه فوق، یک ویدیوی موفق ترکیبی از عوامل زیر است. یک ویدئوی خوب، ویدئوییست که:
- هم عنوان کوتاهی داشته باشد هم خود کوتاه باشد.
- در قالب یک داستان بیان شده و جنبههای احساسی داشته باشد.
- شما را به خندیدن وادار کند.
- المانهای طنز و تعجب داشته باشد.
- جنبه عملی داشته باشد و صرفا شعار نباشد.
بسیار خب، اکنون که المانهای اساسی برای یک ویدئوی خوب را شناختید، وقت آن رسیده است که با در نظر گرفتن آنها یک محتوای خوب تولید کنید.
این کار ممکن است در ابتدا کار آسانی نباشد اما با کمی وقت و سلیقه حتما موفق میشوید.
قدم اول، داستان سرایی کنید. از ابتدای پیدایش زبان در بین بشر، مردم به شنیدن داستان علاقه مند بودهاند. از نظر علمی نیز، داستان گفتن و شنیدن موادی شیمیایی در مغز ما فعال میکند. این مواد میتواند بر روی نحوه تفکر ما اثر گذاشته و تجربیات ما را افزایش دهد. به همین دلیل است که مردم معمولا به سمت محتواهایی جذب میشوند که قالب داستانی دارد. خوشبختانه انجام این کار، سخت نیست. زیرا مغز شما به گونهای برنامه ریزی شده است که داستان محور باشد. تنها کافیست شما المانهای یک داستان را داشته باشید:
- کاراکتر
- مقدمه
- فراز و نشیب در داستان
- و پایان
سپس تمامی این المانها را به صورت یک ویدئو درآورد.این ویدئو شانس بالایی دارد که یک ویدئوی ویروسی شود.
در قدم بعد، در داستان خود از المانهای طنز و سورپرایز کردن مخاطب استفاده کنید.
فراموش نکنید یک داستان یکنواخت برای مخاطب خسته کننده است.
مخاطب دوست دارد به جای شنیدن حرفهایی تکراری و روزمره، گاهی نیز سورپرایز شود.
بنابراین، سرعت روایت داستان را گاهی تغییر دهید. با سورپرایز کردن مخاطب، موجبات سرگرمی و خوشحالی او ر انیز فراهم کنید.
فراموش نکنید ویدئوی شما باید به گونهای باشد که مخاطب را به همکاری در انتشار آن تشویق کند.
امروزه شبکههای اجتماعی کار شما را راحتتر از قبل کردهاند. مخاطبانتان به راحتی میتوانند ویدئوی شما را با دوستانشان به اشتراک بگذارند. بنابراین در پایین ویدئوهای خود لینکهایی به شبکههای اجتماعی مختلف مانند توییتر، فیس بوک و اینستاگرام قرار دهید. بدین ترتیب مخاطب به راحتی آن را به اشتراک خواهد گذاشت.
واقع بینانه فکر کنید و راه حلهای عملی برای مشکلات مردم داشته باشید. بر خلاف گذشته، دیگر ظاهر یک محتوا به تنهایی برای جذب مخاطب کافی نیست. بلکه مخاطبان به دنبال محتواهایی هستند که به آنها اطلاعات مفید بدهد. فراموش نکنید این اطلاعات باید با حوزه کاری شما نیز مرتبط باشد تا مخاطب به راحتی بتواند به آنچه میخواهد برسد.
امروزه مردم به دنبال راه حل برای مشکلات روزمره خود هستند. انتشار یک محتوای مرتبط و مفید باعث میشود مردم در مورد شما با دیگران صحبت کنند.
کلام آخر، متاسفانه ویدئوهای ویروسی فرمول مشخصی ندارند. اما مسیر این کار، روشن و فاکتورهای مهم شناخته شده است. تنها کار شما اینست که این فاکتورها را شناسایی و به کار گیرید. تولید محتواهای موفق رمز موفقیت در دنیای تبلیغات محتوا محور امروزیست. پس از آن غافل نشوید.
منبع: Hubspot
برچسب ها: انتشار محتوا, بازاریابی دهان به دهان, تولید محتوا, جلب توجه مخاطب, شبکه های اجتماعی
[ad_2]
لینک منبع