دنبال کننده ها

۱۳۹۶ مهر ۹, یکشنبه

خبرگزاری آريا - کپي چيني جيپ رانگلر به مکزيک رسيد

[ad_1]



کپي چيني جيپ رانگلر به مکزيک رسيد

خبرگزاري آريا - به نظر مي رسد که خودروهاي چيني کپي کاري شده و غير قانوني خيلي بيشتر از دستاورد هاي صنعت خودروسازي ما توانايي صادرات و رسيدن به مرز هاي کشور امريکا را دارند.
هرچند که مرزهاي زميني ايالات متحده نفوذ پذير است اما هم‌چنان امنيت و گشت هاي اين مرزها پابرجا بوده و هنوز هم وارد کردن کالايي از طريق اين مرز ها و بدون اجازه گمرک و پليس امريکا امري دشوار و طاقت فرساست.
اگر اين چنين نبود مواد فروشان عمده مکزيکي به اندازه اي که الان ثروتمند اند، ثروتمند نبوده و تعداد زيادي از خودروهاي نادر و دوست داشتني اروپايي در خيابان امريکا گشت زني مي کردند و اسير قانون دست و پاگير واردات که 25 سال از وضع آن در ايالات متحده ميگذرد نميشدند.

اما در خاک يکي از همسايگان جنوبي امريکا چنين قوانيني وجود ندارد و اتومبيل ها مي توانند آزادانه وارد اين کشور شده و در آن به گشت زني بپردازند.
يکي از نمونه خودرو هايي که در آمريکا شامل ممنوعيت واردات است کپي هاي دست چندم چيني از جيپ رانگلر آمريکايي ست.
در ايران نسل هاي قديمي جيپ رانگلر را به اسم جيپ صحرا ميشناسيم.
خوانندگان مجله اينترنتي خودرو CarScoops يک نمونه از مدل کپي شده از اين خودرو را در شهر سن پدرو گارزا گارسيا مکزيک مشاهده کرده اند که در نمايشگاه ماشين به فروش گذاشته شده بود.

طبق معمول در مواردي که احترام به قوانين ثبت اختراع اهميتي پيدا نمي کند پاي کشور چين در ميان است.
بسياري از کمپاني هاي خودروسازي اين کشور مثل بايک (BAIC) در هنگام توليد خودروهايي مثل بايک بي جي 40 (BJ40) که اساسا يک کپي ضعيف از جيپ رانگلر است به راحتي ميتوانند از قوانين ثبت اختراعات آمريکا فرار کنند.
در اين خودرو کپي کاري شده بسيار تلاش شده است که تشابه با رانگلر رعايت شود.
ظاهر جعبه اي، سقف جدا شونده ، گلگير مربعي چرخ ها و حتي جلوپنجره ميله اي (البته پنج شبکه به جاي هفت شبکه ورود هوا!) و مدل درب هاي خودرو از جمله مشخصه هايي از اين وسيله نقليه هستند.
حتي در مورد اسم اين وسيله نقليه نيز اين خودروساز چيني به سراغ سري دوست داشتني FJ40 رفته تا با تغيير نام F از B اندکي از محبوبيت اين آفرود تويوتا را بدست بياورد.
نکته جالب اين است که بايک مدعي است اين شرکت در مراحل توليد بي جي 40 با کمپاني خودروسازي جيپ همکاري داشته است.

واقعيت اين است که به هيچ عنوان جاي تعجب نيست که کمپاني خودروسازي بايک توانسته است راهي را پيدا کند که خودروي بي جي 40 را از ديوار چين عبور داده و به تعداد زيادي از نمايندگي هاي انحصاري خود در کشورهاي ديگر برساند و از اين طريق پول زيادي را راهي جيب هاي خود کند.
اين خودرو تقلبي حتي قرار بود در ايران نيز عرضه شود. با درنظر داشتن عدم عرضه مدل هاي اصلي جيپ از سالهاي دور در ايران و در دسترس بودن بازار فروش نسبتا خوب در کشورمان اين احتمال مي رود که اگر اين خودرو قيمت مناسبي را داشته باشد بتواند فروش خوبي را نيز در کشور ما تجربه کند.
به همين دليل است که سازمان امور مالي (FCA) و ساير خودروسازان در تلاش اند که از ادامه فعاليت اين گونه شرکت هاي کپي کار جلوگيري کنند.
اما قسمت تعجب آور اين اتفاق اين است که يک نمونه از اين خودرو در نزديکي مرزهاي امريکا به منظور فروش مشاهده شده است.

بي جي 40 در مکزيک قيمت 531900 پزو (واحد پول مکزيک) معادل 33 هزار دلار به فروش گذاشته شده.
اين اتفاق در صورتي رخ داده است که ميزان پولي که هم اکنون براي خريد يک جيپ رانگلر مورد نياز مي باشد تنها دو هزار دلار از نمونه کپي شده بيشتر بوده و نمونه اصلي اين خودرو را مي توان با قيمت 35 هزار دلار خريداري کرد.
مقايسه ويژگي ها و کيفيت اين دو خودرو در کنار اختلاف قيمت اندک آن ها يکي ديگر از راه هايي است که مي توان به وسيله آن توضيح داد که چرا FCA در تلاش است تا از ادامه فعاليت چنين کمپاني هايي جلوگيري کند.


[ad_2]

لینک منبع