دنبال کننده ها

۱۳۹۷ فروردین ۸, چهارشنبه

خبرگزاری آريا - 75 هکتار بادشکن غيرزنده در کويرميقان اراک اجرا شد

[ad_1]



75 هکتار بادشکن غيرزنده در کويرميقان اراک اجرا شد

خبرگزاري آريا - اراک - ايرنا - رئيس اداره بيابانزايي اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان مرکزي گفت: طرح بادشکن غيرزنده در سطح 75 هکتار از اراضي بياباني کويرميقان اراک اجرا شد.

قربانعلي فتحي روز پنجشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: اين طرح از سال 95 در کوير ميقان اراک کليد خورده که در گام نخست آن 10 هکتار از نقاط بحراني و در مرحله دوم 65 هکتار از اين اراضي بياباني با اعتبار 12 ميليارد ريال به باد شکن غير زنده تجهيز شد.
وي ادامه داد: نقاط بحراني و بياباني در کوير ميقان اراک بيش از هزار هکتار برآورد شده و در سال جاري نيز برنامه تجهيز 100 هکتار از مناطق بياباني اين کوير به بادشکن هاي غيرزنده و انجام عمليات بيولوژيکي کاشت گياه قره داغ و آتريپلکس در بين بادشکن ها برنامه ريزي شده که با تخصيص اعتبار عمليات آن آغاز مي شود.
رئيس اداره بيابانزايي اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان مرکزي خاطر نشان کرد: ايجاد باد شکن غير زنده با هدف جلوگيري از حرکت شن هاي روان و کنترل ريزگردهاي محلي در کوير ميقان اراک انجام شده است و اجراي اين طرح فرصتي براي انجام فعاليت هاي بيولوژيکي و کاشت انواع گياهان مقاوم در برابر شوري از جمله آتريپلکس، قره داغ، تاغ و بره داغ در بين اين بادشکن ها است.
فتحي گفت: اين بادشکن ها با ارتفاع يک متر و از جنس ني و کنف در نقاط بحراني کوير ميقان اراک ايجاد شده و تا 10 برابر ارتفاع خود بر روي سرعت باد تاثير مي گذارد و حرکت شن هاي روان را کند مي کند.
وي توضيح داد: ايجاد اين بادشکن ها کاهش سرعت باد و جلوگيري از فرسايش بادي در منطقه را سبب مي شود و به بهبود رشد گياهان بومي در اين منطقه به طور طبيعي کمک مي کند.
کوير ميقان اراک داراي 120 کيلومترمربع وسعت است که درشمال شرقي اين شهر واقع شده است و به گفته کارشناسان نقاط بحراني موجود در آن کانون طوفان هاي گرد و غبار محلي است که تاثير مستقيم بر آلايندگي هواي اراک دارد.
تالاب کويري ميقان آخرين حلقه اکولوژيک حوزه آبريز دشت اراک است که آب هاي سطحي مسيل هاي فصلي را جذب مي کند. و گياهان دشتي اطراف درياچه آن از گونه خشکي پسند و شورپسند است.
در عرصه 12 هکتاري بياباني تالاب کويري ميقان اراک شرايط اکولوژيکي کويري حاکم است که به دليل شوري بالاي خاک پوشش گياهي فقير در اين منطقه فقير است اما در دهه اخير با اقدامات بيابانزدايي سطح قابل توجهي از آن توسط منابع طبيعي با آتريپلکس و قره داغ بوته کاري شده و بخشي از حرکت شن هاي روان تثبيت شده است.
قره داغ و آتريپلکس از گياهان شوره زاري استکه ريشه هاي عميق در زمين ايجاد کرده و به صورت رونده چترهاي غول پيکر بر عرصه شن هاي کويري مي زنند که شاخ و برگ آن ها سد طبيعي در برابر پيشروي شن هاي روان است.
مهمترين ذخاير سولفات سديم جهان نيز با حجم ذخيره 45 ميليون تن در دل کوير ميقان اراک قرار دارد.
مساحت درياچه ميقان با توجه به آب هاي ورودي آن از حدود 100 تا 110 کيلومترمربع متغير است.
کلانشهر اراک با 560 هزار نفر جمعيت مرکزيت استان مرکزي را دارد.
1955/6013/
انتهاي پيام /*



[ad_2]

لینک منبع