[ad_1]
امروزه در دنیای وب و به خصوص شبکه های اجتماعی، خبرها و تبلیغات نقش مهمی را بین افراد دارند و میتوانند گروهی را تحت تأثیر قرار دهند و در این بین دستهای از افراد هستند که به آنها اینفلوئنسر یا افراد تاثیرگذار می گویند، که دارای اعتبار بالایی بین اعضا هستند و پیروان آنها نیز او را تأیید و هر موضوع یا رویدادی که او به اشتراک بگذارد، آنها نیز آن را به اشتراک میگذارند و به همین ترتیب آن موضوع (خبر یا تبلیغ) در بیشتر شبکه های اجتماعی گسترش مییابد. با آژانس دیجیتال مارکتینگ رسپیناتک همراه باشید تا به بررسی موضوع اینفلوئنسر ها و اینفلوئنسر مارکتینگ در دنیای بازاریابی مدرن بپردازیم:
اینفلوئنسر ها در شبکه های اجتماعی، افرادی هستند که به شما کمک میکنند کاری کنید که کاربران آن تصمیمی که مدنظر شماست را بگیرند، برای مثال محصولات شما را خریداری کنند، از وب سایت شما بازدید کنند، به رستوران شما سفارش غذا دهند، بر روی دکمه خاصی کلیک کنند که آنها را به محل خاصی با هدف خاصی راهنمایی میکند و … .
افرادی هستند که قدرت تحت تأثیر قرار دادن اطرافیان در هنگام خرید را به علت اقتدار ، دانش ، موقعیت ، و یا رابطه شان دارند. در بین خریدهای کسب و کار ها ، کارمندان داخلی (مهندسان، مدیران، خریدار) و یا مشاوران خارجی به عنوان تاثیر گذار عمل میکنند.
این افراد میتوانند بلاگرها، منتقدان،روزنامه نگاران، دانشگاهیان، تحلیلگران صنعت، مشاوران حرفه ای، منابع قابل اعتماد اخبار و اطلاعات، مشاوران حرفه ای، مشاهیر و یا حتی مدلها، بازیگران و فوتبالیستهای معروف و … باشند، که از محبوبیتشان در شبکههای اجتماعی برای معرفی و تبلیغ برند شما استفاده میکنند.
افراد تأثیرگذاری که در شبکههای اجتماعی برای معرفی برندتان استفاده میکنید، باید با زمینهی فعالیت و خدمات شرکتتان هماهنگ باشند. مثلاً وقتی یک تولیدکننده لباسهای مردانه میخواهد محصول برند خود را به دیگران معرفی کند فرد تأثیرگذاری که به کارشان میآید، مدل لباسهای مردانه است و برای مثال این فرد در شبکههای اجتماعی خود عکسی از خود را منتشر میکند در حالی که لباس برند مورد نظر را به تن کرده است. و نمونه دیگر برای کسانی که میخواهند یک محصول آشپزی را معرفی کنند، افراد تأثیرگذاری که به کار میآیند کسانی هستند مثل منتقدین آشپزی، تولیدکنندگان وسایل آشپزی، داوران مسابقات آشپزی و … و برای آرایشگران خانم و صاحبان سالنهای زیبایی، مدلها و یا بازیگران خانم میتوانند افراد تأثیرگذار در این حرفه باشند.
افراد تأثیرگذار میتوانند از افراد مشهور و سرشناس جامعه اعم از بازیگران، بازیکنان فوتبال، مجریان و … باشند و یا آن دسته از افراد معمولی و چهرههای نیمه سرشناسی که مردم آن ها را بواسطه کار خاصی که انجام دادن میشناسند، باشند.
دو نمونه از افراد تأثیرگذار یا اینفلوئنسر در شبکههای اجتماعی و تأثیر آنها در معرفی برند :
۱- ارمیا قاسمی، مدل آتلیه و برند های پوشاک مردانه، فعالیت خود را با تبلیغات در زمینه عینک آفتابی آغاز کرد. چندی پیش تعدادی از عکس های او در شبکه های اجتماعی مختلف بخصوص اینستاگرام مورد توجه و لایک افراد بسیاری قرار گرفت. پس از آن بود که برخی از فعالان عرصه پوشاک و مد از او در حرفه مدلینگ دعوت به همکاری کردند. ارمیا را برخی با نام آریا در سریال آسپرین و برخی با برند معروف رونی،فعال در زمینه پوشاک و تولید کننده پیراهن مردانه (برندی که این روزها ارمیا کار مدلینگ و تبلیغات برای آن را در پیش گرفته و حتی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام به تبلیغ درباره این برند پر آوازه پرداخته است ) می شناسند.
۲- مستر تیستر (آقای حمید سپیدنام )،شخصی است که معروفیتش بعلت سفرهای متعددی است که داشته و در این سفر ها با تست کردن غذاهای رستوران های مختلف و نوشتن مطلب درباره کیفیت غذاها، برخورد پرسنل، محیط رستوران ها و … در رسانه های اجتماعی مختلف مشهور شده است. به گونه ای که خیلی از بازیگران معروف عکس خود را با مستر تستر در صفحه اینستاگرام خود منتشر کردند.
آنگونه که خودشان می گویند رستوران گردی در روزهای نخست جز هزینه چیزی برایش نداشت. تا اینکه پس از شهرت در فضای مجازی کم کم رستوران ها به سراغ ایشان آمده و درخواست تست غذاهایشان را از ایشان داشتند تا به آن ها امتیاز بدهد. و اینگونه بود که آقای مستر تستر به یکی از اینفلوئنسر های معروف تبدیل شد.
بهترین راه برای یافتن اشخاص تأثیرگذار کارآمد، این است که ببینید اگر خودتان به دنبال دلیلی برای خرید یا استفاده از خدمات مشخصی بودید، برای عملی کردن تصمیمتان از چه اشخاصی تأثیر میگرفتید.
بازاریابی نفوذگر (تأثیرگذار) ۴ فعالیت اصلی را درگیر میکند، که به عنوان روشی برای هدف قرار دادن این افراد به خوبی شناخته شده است:
۱) شناسایی اینفلوئنسر ها و رتبه بندی آنها به ترتیب اهمیت
۲) بازاریابی به اینفلوئنسر ها، برای افزایش آگاهی نام تجاری در جامعه تأثیرگذار
۳) بازاریابی از طریق اینفلوئنسر ها، با استفاده از اینفلوئنسر ها برای افزایش آگاهی نام تجاری در بازارهای هدف
۴) بازاریابی با اینفلوئنسر ها، تبدیل اینفلوئنسر ها به مدافعان.
بازاریابی اثرگذار موفق به طور مداوم در برابر این چهار فعالیت اصلی ارزیابی میشود.
علاوه بر این، برندها برای حفظ و ایجاد آگاهی موثر، باید درک کرد که این میتواند یک روند آهسته و مستمر برای ایجاد روابط باشد. در برخی از پروژهها نمیتوان از برخی اینفلوئنسر ها استفاده کرد. در عوض برای استراتژیها گاهی اوقات یک جدول زمانی طولانی احساس میشودکه رویکرد اختصاصی برای تقویت روابط قوی و صادقانه با نفوذگرها میتواند کلید موفقیت باشد.
علت تأثیرگذاری اینفلوئنسر ها در شبکههای اجتماعی
همکاری با افراد تأثیرگذار در شبکههای اجتماعی گامی موثر برای شخصیت دادن به برند است. اگر شخصیتی تأثیرگذار و معروف در یکی از شبکههای اجتماعی در محتوایی که منتشر کرده است به برند، محصول و یا خدمات شما اشاره کند، توجه بسیاری از هواداران و فالوورهایش را به برند شما جلب میکند و باعث مشهور شدن برند و محتوای شما در فضاهایی چون اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک، توئیتر و وبلاگها و… میشود.
استفاده از افراد تأثیرگذار یا همان اینفلوئنسر ها برای دیدهشدن در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی یکی از موفقترین و مطمئن ترین راههاست.
برای استفاده از افراد تأثیرگذار بهترین فضاها، رسانه های آنلاین دیداری هستند. محبوبیت اینستاگرام و یوتیوب، صاحبان کالا و خدمات را به سمت استفاده از امکانات آنها مانند snapchat کشانده.
کاهش مخاطبان جوان تلویزیون که در گذشته رسانه ی خوبی برای تبلیغ و رونق گرفتن بازار بود و رشد و گسترش روز افزون شبکه های اجتماعی، شرکتها و برندهای مختلف را به این فکر انداخت تا محتوای خود را در این فضاهای تازه، عرضه و از افراد معروف در این فضاها اسفاده کنند.
بهترین نوع افراد تاثیرگذار برای معرفی شرکت و یا برندتان، آن دسته از افرادی هستند که محتوایی مرتبط با برند و نوع فعالیت شما به اشتراک میگذارند(همانطور که قبلاً اشاره شد). به دنبال این موضوع قاعدتاً افرادی هم که آنها را دنبال میکنند با زمینهی فعالیت شما بیگانه نیستند و خدماتتان برایشان جذاب خواهد بود. پس برای به دستآوردن آنها سراغ این دسته از اینفلوئنسر ها بروید.
ایجاد ارتباط پایدار
برخی منفینگرها نسبت به استفاده از اینفلوئنسر ها، معتقدند که استفاده از این راه نسبت به استفاده از بازاریابان سنتی جواب نمیدهد و راه حلی است که دارای تأثیری کوتاه مدت است.
توجه داشته باشید که استفاده از افراد تأثیرگذار در طول زمان موجب ایجاد ارتباط با کاربران میشود و بدترین کاری که میتوانید در این راه انجام دهید، عجله کردن است. هیچ یک از دو مورد بازاریابی سنتی و افراد تأثیرگذار در شبکه های اجتماعی باعث ایجاد تأثیر منفی نخواهند شد. اما باید نسبت به علت انتخاب هریک از آن ها اطمینان داشته باشید.
بازاریابان سنتی بیشتر مانند مشتریهای راضی محصولات شما هستند، درحالی که افراد تأثیرگذار کسانی هستند که با استفاده از مهارتهایشان در شبکههای اجتماعی (ظاهر یا اندامی زیبا، معروفیت و مشهور بودن و … ) به مخاطبان مستقیم شما دسترسی دارند و میتوانند ارتباطی پایدار بین شما و مخاطبینتان ایجاد کنند. همچنین این نکته را به خاطر داشته باشید که مانند هر ارتباط دیگری، این راه هم برای به نتیجه رسیدن به زمان نیاز دارد.
علاوه بر اینها، باید اهداف سودمندی را برای هر دو طرف دنبال کنید. هنگامی که کار با یک اینفلوئنسر را آغاز میکنید، پس از مدتی از انگیزهها و اهداف او شناخت پیدا خواهید کرد و این به شما کمک میکند که کاری کنید تا اشتیاقش را برای همکاری با خود افزایش دهید. اینگونه هر دو طرف از این همکاری خوشحال خواهید بود.
همچنین مطمئنا شما نمیخواهید با وجود ارتباطی که به وسیلهی اینفلوئنسر ها ایجاد کردهاید همچنان بر سر هر موضوعی بیطرف بمانید. احتمالاً با بحث و چالشهای مختلفی راجع به خدمات و محصولاتتان در شبکه های اجتماعی روبرو میشوید، با در اختیار داشتن اینفلوئنسر ها دلیلی ندارد از این بحثها بپرهیزید.
اینفلوئنسر ها در شبکه های اجتماعی فوق العاده هستند. فرد مناسب میتواند پیام برند شما را به روشی انتقال دهد که هرگز خودتان به تنهایی قادر نبودید چنین کاری انجام دهید. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که ورود به دنیای مخاطبان اینفلوئنسر ها کاری است که به هوشمندی و دقت و ظرافت زیادی نیاز دارد و برندها مشتاقانه مایل به بهرهگیری از برنامه های افراد تأثیرگذار هستند. اما یافتن افراد مناسب و برقراری رابطه با آنها به منظور انتشار اطلاعات مرتبط با برند، محصول و یا خدمات، به چیزی بیش از فقط جذب اینفلوئنسر ها نیاز دارد.
جلب نظر اینفلوئنسر ها نیازمند ایجاد رابطه ای مستحکم، حفظ این رابطه و ارتقای مهارتهای همکاری است. وقتی افراد کلیدی را شناسایی کردید که مایل به ترویج برند شما هستند، وقت آن است که تفاهمی ایجاد کنید که به تعامل واقعی بیانجامد.
بخش دشوار ماجرا، انتخاب درست و مناسب یک فرد تأثیرگذار برای بازاریابی محصول و خدمات شماست. ممکن است یک اینفلوئنسر در بازاریابی یک محصول خاص، بسیار موفق باشد اما برای محصولی دیگر، هرگز. فقط نباید به تعداد ۹۰ میلیونی فالوئرهای اینستاگرامی یک شخص چشم دوخت، بلکه کلید اصلی اینجاست که باید فردی را بیابید که متناسب با مخاطبان هدف شما باشد. بنابراین در انتخاب افراد تأثیر گذار، این نکات را در نظر بگیرید:
- شخصیت، سن، جنس و پسزمینهی ذهنی مشتری ایدهآل شما چگونه است ؟
- بازار هدف شما در کدامیک از شبکههای اجتماعی فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین و … بصورت آنلاین برپا خواهد بود ؟
- کدام مشتری شما قابلیت مشاوره، راهنمایی و تشویق را داراست ؟
[ad_2]
لینک منبع