نگاهی به نسل جدید ب‌ام‌و Z4

نسل جدید ب‌ام‌و Z4 تصورتان را از سری Z4 به هم می‌زند؛ چراکه این‌بار شاهد تحول عظیم در زبان طراحی این سری هستیم. بجز تغییرات ظاهری، گفته می‌شود که تجربه‌ی سواری این اتاق کاملا متحول شده است. البته هنوز زمان دقیق عرضه این آلمانی به بازار جهانی مشخص نشده و تا امروز تصاویری از مدل مفهومی آن منتشر شده است.
بگذارید کمی به عقب برگردیم و نگاهی به سری Z4 داشته باشیم. نسل اول Z4 با کد E85 معرفی شد و از سال ۲۰۰۲ به روی خط تولید کمپانی BMW رفت. این اتاق طراحی دلنشین و دوست‌داشتنی داشت و برخلاف تصورات ما از طراحی یک ماشین اسپرت، که باید تهاجمی و خشن باشد، ظاهر نسبتا مظلومی داشت. این اتاق سرانجام در سال ۲۰۰۸ توقف تولید شد.


BMW Z4 E85


این پایان کار برای Z4 نبود، چراکه نسل دوم این اتاق در سال ۲۰۰۹ متولد شد. Z4 نسل دوم با کد انحصاری E89 شناخته می‌شود. نکته‌ی جالب در مورد Z4 E89، طراحی آن بود که به دست دو خانم با نام‌های Juliane Blasi و Nadya Arnout صورت گرفت. برای همین بود که طراحی این اتومبیل در عین ظاهر اسپرت و تهاجمی، ظرافت خاصی داشت. به لطف همین ویژگی‌ بسیاری این اتاق Z4 را نسبت به نسل قبل و سایر رقبای این کلاس می‌پسندند.


BMW Z4 E89


حالا نوبت به نسل جدیدتر این اتاق می‌رسد. قرار است در نسل سوم Z4 شاهد تغییرات رادیکال در ظاهر آن باشیم. تصاویری که از کانسپت این اتاق منتشر شد، در نمای جلو چراغ‌های کشیده با فرم هندسی، جلوپنجره‌های کشیده، بزرگ و سپر V شکل دیده می‌شود. در نمای کنار، ظاهر عضلانی و ماهیچه‌ای آن به چشم می‌خورد که با خطوط منحنی و برآمدگی‌های روی بدنه، آیرودینامیک اتومبیل را تقویت می‌کند. در نمای پشتی، چراغ‌های کاملا باریک و کشیده، لبه‌ی برآمده‌ی صندوق عقب، اسپلیتر، دریچه‌های هوا‌ی بزرگ از مولفه‌های زبان طراحی این اتاق است.
در مورد مشخصات فنی این خودرو اطلاعاتی منتشر شده است. گفته‌ می‌شود مدل Z4 s20i به پیشرانه‌ی ۲ لیتری گازوییلی مجهز شده که می‌تواند توان ۱۸۰ اسب‌بخار تولید کند. مدل s30i با پیشرانه‌ی مشابه توانایی تولید ۲۵۰ اسب‌بخار دارد. قدرتمندترین مدل این خانواده یعنی مدل M40i از یک پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی بهره می‌برد که می‌تواند حداکثر توان ۳۲۰ اسب‌بخار را تولید کند.





منبع: Motor1