دنبال کننده ها

۱۳۹۶ دی ۱۰, یکشنبه

کد IMEI در گوشی‌های موبایل چیست و چه کاربردهایی دارد؟ – دیجی رو

[ad_1]

گوشی موبایل

این روزها حتماً اخبار مربوط به طرح رجیستری گوشی‌های هوشمند را شنیده‌اید. این طرح که هدف آن مبارزه با قاچاق این محصولات در کشور می‌باشد، با شناسایی گوشی‌هایی که به صورت غیرقانونی وارد کشور شده‌اند، آن‌ها را غیرفعال کرده و به این ترتیب زمینه عرضه و فروش قانونی و مناسب گوشی‌ها را فراهم می‌کند. اما آیا می‌دایند شناسایی گوشی‌ها در این طرح به چه طریقی انجام می‌شود. به طور خلاصه می‌توان گفت یک کد منحصر به فرد در گوشی‌ها این کار را امکان‌پذیر کرده و با دسترسی به این کد و استعلام آن از مراجع مربوطه می‌توان نسبت به قانونی بودن محصول خریداری شده اطمینان حاصل کرد. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد این کد به دست آورید در ادامه مطلب حتماً با دیجی رو همراه باشید.


چه یک گوشی آیفون داشته باشید، چه گوشی اندرویدی و چه هر تلفن همراه دیگری با هر سیستم عاملی، گوشی شما از یک کد منحصر به فرد به نام IMEI (مخفف عبارت International Mobile Equipment Identity به معنای هویت بین‌المللی تجهیزات موبایلی) برخوردار می‌باشد. این کد به دلایل متعددی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، به ویژه زمانی که گوشی شما گم شده و یا به سرقت برود این اهمیت بیش از پیش نمود خواهد داشت. با افزایش آگاهی نسبت به این کد و درک نقشی که دارد، می‌توانید امنیت دستگاه خود را ارتقاء داده و با اطمینان خاطر بیشتری از آن استفاده کنید.


کد IMEI گوشی


کد IMEI چیست؟


همان طور که گفتیم، IMEI یک شماره منحصر به فرد است که به گوشی، تبلت یا هر دستگاه استفاده کننده از شبکه‌های مخابراتی تعلق می‌گیرد. با اختصاص این شماره به هر تلفن همراهی، سازنده قادر خواهد بود تا تمامی محصولات تولیدی خود را حتی اگر از یک مدل هم باشند، از هم تفکیک نمایند. به طور معمول، IMEI یک کد 15 رقمی است که از چندین مشخصه متفاوت تشکیل شده است.


دو رقم اول به کشور تولید کننده محصول اشاره دارند و شش رقم بعدی هم نشانگر مدل دستگاهی است که از آن استفاده می‌کنید. این دو گروه از اعداد و ارقام با همدیگر تشکیل کدی به نام TAC (مخفف Type Allocation Code) می‌دهند و همه گوشی‌هایی که از یک مدل بوده و در یک کشور واحد تولید شده باشند، TAC یکسانی خواهند داشت. به عنوان مثال کد IMEI همه گوشی‌های آیفون 6 پلاس با 35-332907 شروع می‌شود.


نحوه پیدا کردن کد IMEI


اما شش رقم بعدی، شماره سریال منحصر به فرد گوشی شما است که در طول مراحل تولید و توسط تولید کننده تعیین می‌شود. در نهایت، یک رقم باقی مانده که با عنوان رقم چک شناخته می‌شود، تنها به منظور بررسی صحت ارقام پیشین در نظر گرفته شده و نشان می‌دهد که کد چاپ شده به درستی چاپ شده یا نه.


چرا گوشی‌های موبایل باید کد IMEI داشته باشند؟


هدف اصلی در نظر گرفتن کد IMEI برای گوشی‌های موبایل، احراز هویت و تفکیک آن از دیگر گوشی‌ها است. اگر بخواهیم برای روشن‌تر شدن مسئله یک مثال بزنیم می‌توانیم به کد VIN که بر روی کارت خودرو درج می‌شود، اشاره کنیم. همان طور که می‌دانید، این کد منحصر به فرد به شما کمک می‌کند تا در صورت به سرقت رفتن خودروی خود، آن را پیدا کنید. IMEI هم در گوشی‌های هوشمند نقشی دقیقاً مشابه با کد VIN در خودروها را دارد. از آنجا که این شماره در داخل سخت افزار گوشی کدگذاری می‌شود، دزدها و کسانی که قصد سوء استفاده از گوشی را دارند کار بسیار سختی را برای عوض کردن آن و یا اختصاص یک IMEI جدید، در پیش رو خواهند داشت.


از طرفی از آنجا که شبکه‌های مخابراتی برای ارائه سرویس‌های خود و شناسایی دستگاهی که سرویس را دریافت می‌کند، از IMEI استفاده می‌کنند، با به سرقت رفتن گوشی به سادگی می‌توان اقدام به مسدود کردن IMEI و در نتیجه غیرفعال کردن گوشی نمود. علاوه بر این، پلیس هم می‌تواند از همین طریق گوشی را ردیابی کند.


چگونه می‌توان به کد IMEI گوشی دسترسی پیدا کرد؟


راه‌های مختلفی برای پی بردن به شماره IMEI گوشی وجود دارد. راحت‌ترین راه این است که در صفحه اصلی گوشی و قسمت شماره گیر آن، عدد #06#* (ستاره، مربع، صفر، شش، مربع) را وارد کرده و کلید تماس را فشار دهید. با انجام این کار بلافاصله IMEI گوشی بر روی صفحه نمایش نقش خواهد بست.


کد IMEI


اگر از گوشی آیفون استفاده می‌کنید، بد نیست بدانید که معمولاً کد IMEI در شیار ورود سیم کارت نیز حک می‌شود. در ضمن، می‌توانید با مراجعه به بخش تنظیمات، تنظیمات عمومی (General) و در نهایت گزینه About، کد IMEI گوشی خود را مشاهده کنید. با اینکه در گوشی‌های اندروید ممکن است این روش دسترسی به کد IMEI بسته به شرکت سازنده محصول، کمی متفاوت باشد اما به طور معمول در بخش تنظمیات و در قسمت About Phone و یا Status می‌توان به این کد دسترسی پیدا کرد.


اگر گوشی خود را تازه تهیه کرده‌اید، بر روی جعبه بسته‌بندی محصول هم می‌تواند کد IMEI آن را پیدا کنید. مطابقت دادن کد درج شده بر روی جعبه با کد درون گوشی هم برای پی بردن به صحت بسته‌بندی می‌تواند بسیار مفید باشد.


شماره IMEI بر روی جعبه


با کد IMEI گوشی خود چه کار کنیم؟


بسیار مهم است که کد IMEI گوشی خود را بر روی یک تکه کاغذ یا هر جای دیگری ثبت کنید تا در هنگام مفقود شدن گوشی بتوانید آن را به مراجع مربوطه اعلام کنید. به یاد داشته باشید که نگهداری کد IMEI در فضاهای ابری ممکن است ایده چندان مناسبی نباشد، زیرا اگر کسی گوشی را به سرقت ببرد با دسترسی احتمالی به محتوای فضای ابری از طریق گوشی، خواهد توانست تمام اطلاعات شما را پاک کند و بدین ترتیب دیگر به کدی که نوشته‌اید دسترسی نخواهید داشت.


تلگرام دیجی رو


[ad_2]

لینک منبع