[ad_1]
برند استارباکس یک استراتژی بین المللی سازی را توسعه داده تا از این طریق شرکت را قادر به
بازگشایی فروشگاه ها و ارائه حق امتیازهایی در کشورهای مختلف دنیا بکند. تحقیقات بازار در
بطن بسیاری از استراتژی های ورود به بازاری است که استارباکس اتخاذ می کند. این مطلب به
بررسی چگونگی تقویت شدن ورود استارباکس به بازارهای چین توسط تحقیقات بازار می پردازد.
استراتژی کسب و کار بین المللی استارباکس
ورود استارباکس به بازارهای در حال ظهور و توسعه یافته از طریق تحقیقات بازار مشخص میشود.
استارباکس به این منظور تحقیقاتی را اجرایی کرد تا به درک و برداشتی عمیق تر از بازارهای
چین دست پیدا کنند و ببینید که عملکرد نظام سرمایه داری در جمهوری خلق چین به چه
شکلی است؟ کشور چین شامل بازارهای منطقه ای مبتنی بر منطقه می شود که فاکتوری به
حساب می آید که تحقیقات بازار را برای بازگشایی فروشگاه ها و فرانچیزها در چین حیاتی میسازد.
یک درک عمیق از قوانین حقوق سرمایه های معنوی برای موفقیت در ورود به بازارهای در حال
ظهور بسیار مهم و حیاتی است. استارباکس یک استراتژی ورود را تهیه کرد که به بازارهای غالب
در چین می پرداخت که البته به جنبه عدم ایجاد اعتراض از جانب فرهنگ چینی در آن به شدت
توجه شده بود.
به جای اتخاذ رویکرد مرسوم و قراردادی نسبت به تبلیغات و شیوه های ترفیع و ترویج – – که
میتوانست توسط مصرف کنندگان بالقوه چینی به عنوان رویکردی برای حمله کردن به فرهنگ
نوشیدن چای در چین در نظر گرفته شود – – آنها تبلیغات خود را در فروشگاه هایی با ترافیک
بسیار بالا و در دیدرس مردم قرار دادند.
علاوه بر این، استارباکس بصورت کاملا عمدی شروع به پر کردن شکاف موجود بین فرهنگ
نوشیدن چای و نوشیدن قهوه توسط معرفی نوشیدنی هایی کرد که مواد اصلی تشکیل دهنده
آنها مواد اصلی سازنده چای در چین بود.
نتایج تحقیقات . . .
نتایج تحقیقات بازار انجام شده، از توسعه استراتژی رقابتی بین المللی سازی استارباکس
حمایت کرد. این استراتژی فراگیر و رقابتی ساخت و توسعه یک برند الهام بخش بود. مشتریان
احتمالی استارباکس در چین می توانستند از قبل چیزی را ببینند و تصور کنند که استارباکس از
آن تحت عنوان تجربه مقام سوم از آن یاد می کرد.
تجربه استارباکس بیانگر این موقعیت و جایگاه بود که به شدت برای علاقمندان به استانداردهای
غربی جذاب بود و یا می خواستند در فرهنگ سنتی خود از نردبان رشد و ترقی بالا بروند.
تحقیقات بازار اشاره داد که یکپارچگی برند برای مشتریان استارباکس بسیار مهم است. زمانی
که استارباکس یک فروشگاه جدید را در یک بازار در حال ظهور افتتاح می کند، بهترین قهوهچیها
برای افتتاحیه و همچنین آموزش قهوه چی های دیگر برای فعالیت آینده شعبه بعد از افتتاح
رسمی به آن شعبه فرستاده می شوند.
تحقیقات بازار به محیط سیاسی بازار در حال ظهور می پردازد
تحقیقات بازار در این مورد به استارباکس کمک کرد تا ویژگی های سرمایه داری در جمهوری خلق
چین را تشخیص دهند. طبقه میانه در بین جمعیت چین به سرعت استانداردهای غربی را به
عنوان یک استاندارد قابل قبول طبقه بورژوا پذیرفتند. علاوه بر این، مصرف کنندگان چینی خرید
کالاهای لوکس را به عنوان روشی به منظور پی گرفتن یک سبک زندگی با کیفیت می پذیرند.
تحت تاثیر کمونیسم، مردم چین مصرف قابل توجه و آشکار را فاسد یا نشانگر عدم گرایش
ناسیونالیستی یا ملی گرایی می دانند. سرمایه داری یا همان کاپیتالیسم در جمهوری خلق
چین از تفکری در بین مردم حمایت می کند که حساسیت زیادی به وضعیت اجتماعی افراد
داشته و علاقه بسیار زیادی به تقلید از سبک زندگی مصرف گرایانه و لوکس دارند.
شهر چنگدو به عنوان یک نمونه . . .
حمایت دولت چین هم از مصرف و سبک زندگی لوکس خصوصا در برخی از شهرهای چین بسیار
آشکار است. شهر درجه دو چنگدو به عنوان یک مطالعه موردی از حمایت آشکار دولت چین از
کاپیتالیسم در این مطالعه مورد توجه قرار گرفته است.
شهر چنگدو به خودی خود تا حدودی از طرز فکر و زندگی مبتنی بر کاپیتالیسم حمایت می کند
که وجود فروشگاه هایی مانند لوئیس ویتون و کارتیر در مرکز آن شاهدی بر این برداشت است.
بر اساس اطلاعات انجمن صنعت خرده فروشی شهر چنگدو، فروشگاه هایی که تا حدود 80% از
اقلام آنها را برندهای لوکس بین المللی تشکیل می دهند در شهر چنگدو قرار دارند و شهر در
این رابطه پس از پکن و شانگهای در رتبه سوم قرار دارد. درک اینکه چگونه این تمایل ملی نسبت
به کالاهای لوکس به برند استارباکس می رسد، کار آنچنان سختی نیست، برند استارباکس که
خود که با درجه خاصی از انحصار مشخص می شود.
ادامه دارد . . .
همراهان عزیز، اگر تمایل دارید بطور حرفه ای برنامه بازاریابی را بشناسید و چگونگی تدوین آن را آموزش ببینید، می توانید در هفدهمین دوره طراحی برنامه بازاریابی که توسط مدرسه بازاریابی چیستا برگزار می شود، شرکت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوره کلیک کنید …
برچسب ها: استارباکس, استراتژی بین المللی سازی, استراتژی توسعه برند, بازارهای جدید, بازارهای در حال ظهور, توسعه شعب, مطالعه موردی[ad_2]
لینک منبع