[ad_1]
مبحث خودروهای کار در حیطه محصولات سبک یا سنگین، حوزهای گسترده است که اگر خواسته باشیم بازار آنها را دقیق بررسی کنیم، زوایای پیدا و پنهان زیادی پیش روی ما قرار میگیرد. اما به موضوع، ساده نگاه کنیم. در بازار کشور ما که خودروهای اقتصادی و ارزانقیمت تنوع چندان بالایی ندارند و از آن طرف اگر به دنبال خودروی خارجی مناسبی باشید باید مبالغ سنگینی بپردازید. پس در این بازه ۲۰ میلیون تا بیش از دو میلیارد تومانی انواع خودروهای موجود در بازار، کدام خودروها برای کار و وظایف بارکشی سبک مناسب هستند؟
در ادامه به معرفی و بررسی ده نمونه از وانت بارهای سبک موجود در بازار میپردازیم که به صورت صفر کیلومتر قابل خرید است.
سایپا ۱۵۱، ارزانترین در بازار
سایپا ۱۵۱ یا بهتر است بگوییم پراید وانت در حال حاضر ارزانترین و قابل دسترسترین وانت بار موجود در بازار کشور است. این محصول که کمتر از نیم دهه از حضورش در بازار ایران میگذرد، هرچند از نظر بعضیها شاید شکلش حتی خندهدار به نظر برسد، اما استفاده از چنین وانت کوچک و جمع و جوری در شهرهای بزرگ و بخصوص برای مشاغلی مثل بازاریابی بسیار عالی است. وزن خالص این خودرو ۹۰۰ کیلوگرم بوده و طبق اعلام کارخانه سازنده، وزن نهایی آن با حضور سرنشین و بار میتواند به ۱۵۱۰ کیلوگرم برسد. هرچند در بسیاری از مواقع دیده شده مالکان بارهای سنگینتری را هم روی شانههای نحیف این خودرو قرار میدهند. سایپا ۱۵۱ از پیشرانه چهار سیلندر ۱/۳ لیتری با نهایت قدرت ۷۱ اسب بخار و گشتاور ۱۰۸ نیوتن متر بهره میبرد که این قدرت نه چندان بالا برای این وزن، ایدهآل به نظر میرسد. این خودرو در حال حاضر با شرایط مختلف و قیمت پایه ۲۰ میلیون تومان از سوی سایپا تولید میشود.
وانت کارا (مزدا)، با قلب نویی که چینی ساختهاند
این محصول که میان ایرانیها با عنوان وانت مزدا باب شده نیز یکی دیگر از خودروهای ماندگار در خیابانهای کشور ما محسوب میشود که از حدود سهدهه پیش روی خطوط تولید داخلی قرار گرفته است. البته این روزها وانت مزدای سابق با اندکی تغییرات در بخش پیشرانه، فضای داخلی و جزئیات ظاهری وارد بازار کشور میشود، اما با این حال پایه و اساس محصول، هنوز هم همان خودروی قدیمی است.
پس از واگذاری بخش مربوط به تولید وانت بارهای مزدا به شرکت فورد آمریکا و توقف توسعه و ارتقای پیشرانههای محصولات پیکاپ از سوی مزدا و همچنین لزوم اخذ استانداردهای اجباری جدید، بهمنخودرو تولید این محصول را با پیشرانه سابقش متوقف کرد و در وهله اول موتور وانت مزدا با نمونه مورد استفاده روی باردو (پیکان) جایگزین شد، اما این روزها موتور جدید و قدرتمندتری روی این خودرو قرار گرفته است. موتور جدید ساخت شرکت DAE چین (شریک تجاری میتسوبیشی) بوده و با چهار سیلندر، ۲/۰ لیتر حجم، ۱۶ سوپاپ و…، توانی معادل ۱۱۹ اسب بخار و گشتاور ۱۷۰ نیوتن متری دارد که در قیاس با رقبای هم قیمت، عدد ایدهآلی است. همچنین مصرف سوخت این پیشرانه با سطح آلایندگی یورو۴، ۸/۸ لیتر در هر صد کیلومتر مسیر ترکیبی اعلام شده که به نظر خوب است. قیمت وانت کارا جدید تک و دو کابین به ترتیب ۳۴ و ۳۷ میلیون تومان است.
وانت ریچ، جانشین نیسان پیکاپ
نیسان پیکاپ از محصولات بسیار موفق و ایدهآل پارس خودرو در بازار کشور بود که چند سال پیش از خط تولید این خودروساز خارج شد. اما پارسخودرو خط تولید خود را به صورت کامل متوقف نکرد و این روزها ریچ به عنوان یک نمونه چینی از همان نیسان پیکاپ سابق از طرف این خودروساز تولید میشود. این خودرو محصولی از شرکت دانگفنگ است و از نظر ظاهر و مشخصات فنی شباهت زیادی به نیسان پیکاپ دارد. برای تفهیم بهتر موضوع باید گفت دانگفنگ شریک کاری برند نیسان در چین است و نیسان ژاپن امتیاز ساخت برخی محصولات خود را پس از پایان تولید به این شرکت میسپارد تا تحت برند دانگفنگ، ولی با حفظ ظاهر و اصالت خودرو مونتاژ و عرضه شود. برای مثال باید گفت امتیاز رونیز، ماکسیما، سرانزا، پیکاپ و… که در ایران عرضه شدند نیز در واقع از دانگفنگ خریداری شده بود و نیسان بهصورت غیرمستقیم در قرارداد پارسخودرو برای تولید این خودروها نقش داشته است، اما ریچ، فیسلیفتی از پیکاپ است که توسط دانگفنگ اجرا شده و در حال حاضر با قیمت ۶۸میلیون و ۷۹۶هزار تومان از سوی پارس خودرو به فروش میرسد. رنگهای سفید، مشکی و نوکمدادی روشن برای این خودرو در نظر گرفته شده و مشخصههایی مثل پیشرانه ۲/۴ لیتری ۱۳۲/۵ اسب بخار همراه جعبه دنده پنجسرعته دستی (با گیربکس کمکی) برای آن اعلام شده است.
ایران خودرو آریسان؛ قلب پیکان در سینه فرزند روآ و پژوپارس
آریسان در حال حاضر تنها وانت بار اختصاصی شرکت ایران خودرو ست که از پلتفرم روآ بهره میبرد، ولی در ظاهر چیزی شبیه پژو پارس طراحی شده است. در واقع طراحی این خودرو به طرح اولیهای که پیش از دهه ۸۰ برای پژو پارس امروزی در نظر گرفته شده بود باز میگردد البته با اندکی تغییرات برای کاهش هزینههای ساخت، تبدیل به آریسان شده است. آریسان، وانت بار بنزینی دوگانه سوز با پیشرانه مشترک با پیکان وانت سابق است که از حجم موتور ۱/۷ لیتری با نهایت توان ۸۶ اسب بخار و گشتاور ۱۴۰ نیوتن متری بهره میبرد. همچنین فضای داخلی این خودرو با دکوراسیونی شبیه پژو پارس (داشبورد جدید)، ولی با کیفیت ساخت پایینتر نسبت به دیگر محصولات ایران خودرو، دربرگیرنده امکاناتی مثل شیشه بالابرهای برقی، دو کیسه هوا، فرمان هیدرولیک، کمربندهای ایمنی سه نقطهای قفل شونده، سیستم پخش صوت با دو بلندگو، ایموبلایزر، قفل مرکزی همراه با ریموت، سیستم تهویه (کولر و بخاری) با تنظیم دستی و … است. قیمت این محصول ۲۷میلیون و ۴۵۴هزار تومان اعلام شده و در حال حاضر شرایط فروش نقدی و پیش فروش هم برایش در نظر گرفته شده است.
وانت پادرا، قبای تازه بر تن نیسان جونیور
پادرا که در واقع محصولی الگوبرداری شده از وانت چینی لئون، آن هم با شاسی نیسان جونیور محسوب میشود، از مدتی پیش روی خط تولید زامیاد قرار گرفت و با قیمتی حدود ۴۰میلیون تومان عرضه شد. هرچند در این آشفته بازار خودرو، عدد ۴۰میلیون تومان چندان زیاد و عجیب نیست. توجه داشته باشید این قیمت برای خودرویی اعلام شده که فناوری ساخت آن به بیش از نیم قرن پیش باز میگردد! پادرای۵/۲ متری، قابلیت بارگیری ۲/۱ تن را داشته و وزن خالص آن ۱۶۸۵ کیلوگرم اعلام شده است. این خودرو از پیشرانه چهار سیلندر خطی ۲/۴ لیتری با ۹۵اسب بخار قدرت و بیشینه گشتاور ۱۷۵نیوتن متر بهره میبرد و شامل امکاناتی مثل فرمان هیدرولیک، شیشه بالابرهای برقی، تنظیم برقی آینههای جانبی، کولر با تنظیم دستی، پنل پخش صوت و… میشود. این محصول در حال حاضر با قیمت ۴۲میلیون و ۸۷۲هزار تومانی و رنگ سفید، به صورت نقدی و تحویل فوری به فروش میرسد.
فوتون تانلند، از قویترینهای بازار
اما به فوتون تانلند میرسیم که بزرگترین و در عین حال یکی از ایدهآلترین وانت بارهای موجود در این فهرست است. این خودرو سال ۱۳۹۳ روی خط تولید ایران خودرو قرار گرفت و تاکنون دو نسخه بنزینی و دیزلی آن به بازار عرضه شده است. وانت مذکور که با وجود پیشرانه و سیستم انتقال قدرت توانمند، قابلیتهای حرکتی بسیار خوبی از خود بر جای میگذارد، در نسخه دیزلی از پیشرانه شرکت کامنز بهره میبرد. پیشرانه چهار سیلندر توربودیزلی این خودرو با حجم ۲/۸ لیتر، ۱۶۱اسببخار قدرت و ۳۶۰نیوتن متر گشتاور دارد که اعداد بسیار وسوسهانگیزی هستند! همچنین این محصول ۱/۹ تنی از جعبه دنده پنجسرعته شرکت مشهور Getrag بهره میبرد و سیستم برق آن نیز توسط کمپانی بوش طراحی شده است. فوتون قادر به کشیدن تریلر تا وزن ۲۲۵۰ کیلوگرم است و همچنین ظرفیت بار آن ۹۲۵ کیلوگرم اعلام شده است. با این حال، با توجه به گشتاور بالای خودرو و همچنین بهرهگیری از سیستم چهار چرخ متحرک، مطمئنا توانایی این خودرو بیش از اعداد اعلام شده است.
تویوتا هایلوکس، لوکس و پرطرفدار
در نهایت به گرانقیمتترین و لوکسترین وانت بار موجود در بازار کشور میرسیم. گفتنی است در بسیاری از کشورها، وانت بارهای تولید شده توسط برندهای معتبر عنوان پرفروشترین خودروهای بازار آن کشور را یدک میکشند. برای مثال فورد سری اف که تیپهای متفاوت پیکاپهای این خودروساز را تشکیل میدهد، پرفروشترین خودروی بازار آمریکاست، اما هایلوکس که پیشینه حضور چنددههای در بازار کشور ما دارد این روزها با قیمتی نزدیک به ۲۸۰ میلیون تومان معامله میشود. این خودرو ابتدا با قیمت صد و هفتاد و اندی میلیون تومانی وارد بازار شد، اما از آنجا که پس از سال ۱۳۹۵/ ۲۰۱۶ مجوز واردات و اخذ پلاک این خودرو از ایرتویا صلب شد، هایلوکس مدل ۲۰۱۶ قیمتی نجومی پیدا کرد. این محصول خوشچهره و لوکس از پیشرانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ ۲/۷ لیتری با بیشینه توان ۱۶۴ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۴۵ نیوتن متری بهره میبرد. همچنین دو نوع جعبه دنده پنجسرعته دستی و ششسرعته خودکار برای این خودرو در نظر گرفته شده است که البته نمونه دندهای آن کمیابتر است. هایلوکس ۱/۷ تنی، ظرفیت باری حدود یک تن دارد که البته قادر به کشیدن تریلری با بیش از دو تن وزن نیز هست.
تندر۹۰ پیکاپ، قدرتمند و کماستهلاک
هرچند تندر۹۰ خودرویی بسیار محبوب و پر فروش با استهلاک بسیار کم و به طور کلی محصولی بیدردسر برای استفاده روزمره است، نمونه وانت و استیشن این خودرو در بازار چندان مورد استقبال قرار نگرفته است. تندر۹۰ پیکاپ، خودرویی بسیار ایدهآل برای افرادی است که به دنبال یک خودروی کار، ولی مناسب به منظور استفاده روزمره هستند. این محصول از پیشرانه مشترک با تندر۹۰ ساده یعنی چهار سیلندر ۱/۶ لیتری ۱۶سوپاپ با ۱۰۵اسب بخار قدرت بهره میبرد و همچنین جعبه دنده آن نیز مشابه تندر۹۰ است. لذا با توجه به وزن خالص کمتر این خودرو نسبت به تندر۹۰ سواری، شتاب بسیار خوبی در این خودرو حس خواهید کرد. گنجایش فضای بار این خودرو ۸۰۰ کیلوگرم اعلام شده، اما به لطف شاسی مستحکم و پیشرانه قدرتمند، حمل بارهای سنگینتر از این وزن هم چندان دور از ذهن نیست. هرچند باید به این موضوع توجه کرد که قرار دادن وزنه سنگین در فضای بار این خودرو، با توجه به دیفرانسیل جلو بودنش ممکن است کنترل خودرو را کمی دشوار کند. تندر ۹۰ پیکاپ در بازار چیزی در حدود ۳۶ میلیون تومان قیمت دارد.
وانت نیسان، ایدهآل برای حمل بار سنگین
هرچند این روزها در حدود نیم قرن از شروع تولید وانت نیسان در بازار ایران میگذرد، به نظر میرسد دست کم تا پایان سال ۹۷ مهمان خط تولید زامیاد باشد. البته زمزمههایی در مورد این که پادرا جایگزین قطعی وانت نیسان است، به گوش میرسد اما در حال حاضر هنوز این دو خودرو کنار هم روی خط تولید زامیاد قرار دارند. در حال حاضر وانت نیسان در دو نوع بنزینی تکسوز و دوگانهسوز با برچسب قیمتی به ترتیب ۳۲ و ۳۶میلیون تومان به فروش میرسد. گفتنی است این خودرو از پیشرانه چهارسیلندر انژکتوری ۲/۴ لیتری بهره میبرد و قدرت آن برای نمونه تک سوز صد و برای نمونه دوگانه سوز ۹۰اسب بخار است. گشتاور ۱۹۰نیوتنمتری این خودرو همراه محور فعال عقب، ساختار کلی زیربندی و در نهایت جعبه دنده چهارسرعته این خودرو برای بارهای سنگین وزن بسیار ایدهآل بهنظر میرسد. تا این حد که بعضا دیده شده نیسانوانت، بارهایی سنگینتر از وزن مجاز ۱/۲ تن را به آسانی حمل کرده است. البته چندی پیش نمونه دیزلی ۹۳اسببخاری این خودرو (با رنگ سفید) به بازار عرضه شد، اما در حال حاضر امکان خرید این تیپ وجود ندارد.
وانت کاپرا ۲، از جمله چینیهای خوشنام
هرچقدر هم با خودروهای چینی مشکل داشته باشید، باید گفت کاپرا از آن دسته چینیهایی است که خیلیها فکرش را هم نمیکردند آنقدر موفق عمل کند! این وانت بار بزرگ و ایدهآل نخستین بار سال ۱۳۹۰ وارد بازار کشور ما شد و این روزها تولید نسخه فیسلیفتش با عنوان کاپرا۲ بعد از وقفهای یکساله از سر گرفته شده است. کاپرا در انواع تک و دو دیفرانسیل و البته تک و دو کابین در خیابانهای کشور حضور دارد که نمونه دو دیفرانسیل دو کابینش به علت بهرهگیری از قابلیتهای فنی مناسب و البته فضای سرنشینان راحتتر، بیش از نسخههای دیگر طرفدار دارد. نسخه فیسلیفت جدید کاپرا که با عنوان کاپرا۲ شناخته میشود، از چراغهای جدید همراه با الایدیهای روشنایی در روز (DRL) بهره میبرد. همچنین فضای داخلی این خودرو تغییر کرده و مدرنتر شده و امکاناتی مثل نمایشگر هفت اینچی همراه با رهیاب ماهوارهای به آن اضافه شده است. فضای بار افزایش پیدا کرده است و از امکانات دیگری مثل شیشه بالابرهای برقی، آینههای جانبی برقی، ریموت قفل مرکزی همراه با ایموبلایزر، دکمههای کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، ساعت دیجیتال همراه قطبنما، فرمان قابل تنظیم به صورت دستی، دوربین دید عقب و… بهره میبرد. این خودرو با پیشرانه چهار سیلندر خطی بنزینی ۱۲۴/۷ اسب بخاری به فروش میرسد و همچنین از جعبه دنده پنج سرعته دستی همراه قابلیت کنترل درگیر کردن دیفرانسیل مورد نیاز به صورت الکترونیکی بهره میبرد. این محصول ۷۲میلیون و ۳۰۰هزار تومان قیمت دارد.
منبع : معید حمیدی / جامجم آنلاین
[ad_2]
لینک منبع