[ad_1]
خبرگزاري آريا - استان کرمان بيشترين تلفات انساني زمينلرزههاي 100 سال گذشته ايران را به خود اختصاص داده است، آماري که ناشي از وجود 18 گسل بزرگ در پهناورترين استان کشور است.
خبرگزاري مهر- گروه استانها: اين روزها تب زلزله در کشور داغ است، در ميان سروصداي زمينلرزههاي بزرگ در غرب کشور که خاطرات زمينلرزه بم را براي مردم استان کرمان زنده کرده است گسلهاي کرمان هم استان را ميلرزاند.
البته مردم کرمان عادت دارند که زمين زير پايشان گاهي بلرزد اما اين لرزشهاي به عادت تبديلشده اين نگراني را ايجاد ميکند که خاطرات زلزله بم از ياد برود و مردم پيشگيري از صدمات زمينلرزه را فراموش کنند.
طي روزهاي اخير وقوع زمينلرزههاي شديد در استان کرمان موجب شد مردم به ياد بياورند در استان کرمان 18 گسل فعال وجود دارد که خود شامل هزاران گسله ميشود که 98 درصد استان کرمان را فراگرفتهاند.
رفتار گسلها هيچگاه قابل پيشبيني نيست اما بدون شک زمينلرزههاي متوالي و مکرري که در راستاي گسلهاي جنوب استان و همچنين «گل نايبند» ديده ميشود نشان ميدهد اين استان بهصورت بالقوه با مشکلات عديده زمينلرزه دستوپنجه نرم ميکند.
اما زمينلرزه هيچگاه قابل پيشبيني نيست، کرمانيها که تصور نميکردند به اين زوديها شهرشان با زلزلهاي قوي بلرزد يکي از شديدترين زمينلرزههاي دهه اخير -چه ازنظر قدرت و چه مدت- را روز گذشته تجربه کردند که قدرت آن 6.1 ريشتر ثبت شده است.
مقايسه دو زمينلرزه
اينکه زمينلرزه شديد کرمان تلفات جاني نداشت و تلفات مالي هم قابلتوجه نبود نکتههايي را در خود دارد و تنها چيزي که اين نکات را نشان ميدهد مقايسه خسارات زمينلرزه 6.4 ريشتري سال 83 شمال کرمان با زمينلرزه 6.1 ريشتري اين منطقه است.
مرورگر شما از ويدئو پشتيباني نميکند.
فايل آنرا از اينجا دانلود کنيد: video/mp4
[ad_2]
لینک منبع