[ad_1]
خبرگزاري آريا - معاون توسعه، پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي کشور با اشاره به برنامه مشترک بين دفتر مقابله با بيماريهاي واگير وزارت بهداشت و سازمان بهزيستي کشور براي کنترل بيماري ايدز در کشور گفت: قرار است در برنامه استراتژيک 5 ساله بعدي که تا سال 2020 ميلادي برنامه ريزي شده است، اهداف 90، 90، 90 را اجرايي کنيم. اين برنامه قرار است 90 درصد از بيماران مبتلا به ايدز را شناسايي، سپس 90 درصد از آنان را تحت پوشش و در نهايت نيز کاري کند که بيماري 90 درصد از افراد تحت پوشش در حدي کنترل شود که با غير فعال شدن ويروس HIV در آنان، اين بيماري به افراد سالم منتقل نشود.
فريد براتي سده در گفتوگو با ايسنا، در ادامه تاکيد کرد: اگرچه بنابر اعلام وزارت بهداشت و درمان کشور 36 هزار مبتلا به ايدز در کشور شناسايي شده است اما تخمين زده مي شود افراد مبتلا به ايدز نزديک به 60 هزار نفر باشد. به عبارت ديگر فاصله اين آمارها بيش از 30 هزار نفر را نشان ميدهد که از بيماري خود بي خبر هستند و ممکن است به شکل ناآگاهانه اين بيماري را به ديگران منتقل کنند.
وي با تاکيد بر اهميت آگاهي رساني به افراد در مورد بيماري ايدز توضيح داد: در صورتي که افرادي که مشکوک به اين بيماري هستند هرچه سريع تر براي انجام آزمايش مراجعه کنند و با حمايتهايي که از آنان خواهد شد زودتر وارد مسير کنترل بيماري خود شوند؛ که اين هم به نفع خودشان و هم به نفع جامعه است.
معاون توسعه، پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي کشور با اشاره به اينکه خدمات سازماني بهزيستي کشور براي مبتلايان به ايدز عمدتا در مراکز DIC و «باشگاه هاي مثبت» و از طريق NGO ها در اختيار آنها قرار ميگيرد، افزود: باشگاههاي مثبت، مراکز غير دولتي با هدف ارائه خدمات رواني_ اجتماعي هستند. همچنين خدماتي نيز در زمينه سلامت جسمي و بهداشت خانواده نيز به افراد مبتلا به ايدز عرضه ميشود.
وي با تاکيد بر اينکه خدمات و حمايتهاي بهزيستي تنها زنان و کودکان را پوشش نميدهد و تمام افراد مبتلا به ايدز را شامل ميشود، تصريح کرد: اين افراد و خانوادههايشان نيازمند خدمات اجتماعي _ حمايتي، اشتغال و کارآفريني و تقويت عزت نفس هستند. حضور اين مبتلايان در مراکز ارائه خدمات باعث مي شود تا کيفيت زندگي آنان بهبود چشمگيري بيابد. بسياري از اين افراد در باشگاه هاي مثبت کنار يکديگر قرار ميگيرند، با هم گفتگو ميکنند و به اين ترتيب از بدنه جامعه جدا نمي افتند.
براتي سده در ادامه با اشاره به اينکه نام و مشخصات اين افراد در مراکز DIC ناشناس خواهد بود، توضيح داد: وجود اين مراکز کمک شاياني به کاهش و کنترل بيماري ايدز خصوصا در ميان معتادان کرده است. نوع خدمات ارائه شده در NGO ها شامل خدمات درماني، حمايت مالي، آموزش به خانوادهها براي رفتار صحيح با مبتلايان، و کمک به تحصيل اين افراد با کمک وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعي است.
وي با اشاره به اينکه آمار دقيقي درباره تعداد افرادي که از اين خدمات بهره ميبرند در دست نيست توضيح داد: براساس اعلام وزارت بهداشت نزديک به 36000 مبتلا به ايدز در کشور شناسايي شده است. اين افراد براي دريافت خدمات يا به مراکز بهزيستي و يا مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکي مراجعه مي کنند.
معاون توسعه، پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي کشور با اشاره به اقدامات بهزيستي در خصوص کودکان کار و خيابان و پيشگيري از ابتلا به ايدز در ميان آنان اظهارکرد: کودکان کار و خيابان به همراه خانوادههايشان از طريق NGOهاي وابسته به سازمان بهزيستي کشور تحت پوشش قرار گرفتهاند. اين کودکان با حمايت هاي بهزيستي آزمايش ابتلا به ايدز را انجام ميدهند و در صورتي که مبتلا به اين بيماري باشند براي انجام درمان تخصصي ارجاع داده ميشوند.
براتي سده در ادامه با اشاره به اينکه سال گذشته بيش از 7200 مورد آموزش در اختيار کودکان کار و خيابان سه استان تهران، خراسان رضوي و فارس قرار گرفته است افزود: قرار است اين آموزش ها در سال جاري در چند استان ديگر نيز عملياتي شود.
انتهاي پيام
[ad_2]
لینک منبع