[ad_1]
پس از عرضه دنا پلاس، ایران خودرو نشان داد که اگر بخواهد به معنای فیس لیفت در تولیدات خود جامه عمل بپوشاند، توانایی اش را دارند و همه چیز برای آنها امکان پذیر است، البته این که چرا از اول این فکر را نمیکنند و البته اضافه کردن کلمه پلاس طبق چه اصلی بوده است، خود در جای دیگری میتواند بحث زیادی در پیش داشته باشد.
چندی پیش در مقالهای، پس از این که دنا پلاس معرفی شد، مقالهای طنز تحت عنوان رانا پلاس توسط چرخان منتشر گردید که البته استقبال خوبی از آن شد. حال به نظر میرسد که ایران خودرو برای عرضه نسخه جدید و فیس لیفت دومین محصول ملی خود یعنی رانا، برنامههای جدیدی در پیش دارد.
رانا در واقع دومین محصول ملی ایران خودروست که بر اساس پلتفرم خودروی ۲۰۶ صندوق دار تولید شده و از موتور معروف TU5 نیز بهره میبرد. این خودرو که از سال ۹۱ وارد بازار کشور شد، در ابتدا دارای مشکلاتی بود که به مرور زمان اکثر آنها برطرف شده و هم اکنون یکی از به صرفهترین خودروهای کشور به شمار میرود.
پس از آنکه زمزمههای زیادی در مورد عرضه نسخه جدید رانا در رسانهها منتشر شد، بالاخره تصاویری از این خودروی ملی به بیرون درز کرد که نشان میدهد مهندسین ایران خودرو، همانند دنا برای فیس لیفت کردن این محصول که البته طرفداران خاص خود را دارد، به سراغ تغییراتی ظاهری رفته و برای رضایت مشتریان، هر آن چیزی را تغییر دادهاند که پیش از این برخی از صاحبان این خودرو، شخصاً با تغییر آنها اقدام به زیبا کردن یا اسپرت کردن رانای خود کردند. البته باید عنوان کرد که این تغییرات کوچک هنوز تا رسیدن به معنای واقعی کلمه فیس لیفت فاصله زیادی دارد.
طرح اولیه رانا
اما بگذارید تا این تغییرات کوچک را باهم مرور کنیم
تصاویر درز کرده نشان میدهد در نمای جلوی این خودرو، ایران خودرو به سراغ تغییر چراغهای جلو و البته جلو پنجره این محصول رفته است. بهره گیری از چراغهای اسپرت، با پس زمینه مشکی و به کارگیری چراغهای DayLight و همچنین نئون نشان از یک تغییر زیبا در این محصول دارد. لازم به ذکر است که چراغهای جلوی رانا چند سالی است که توسط خود صاحبان خوش ذوق رانا، تزیین شده و به انواع و اقسام مختلفی در آمده است.
تعویض جلو پنجره قدیمی با نمونه جدید نیز دیگر تغییر واضحی است که در نمای جلویی رانا به چشم میخورد. دیگر تغییری که پیش از این خریداران رانا خود به سراغ زیبا کردن آن میرفتند. به نظر میرسد که طراحی کلی سپر جلو و چراغهای مه شکن تغییری نداشته و باهمان ظاهر پیشین بر روی خودرو نصب خواهد شد.
در نمای کناری، ایران خودرو با همرنگسازی زهها و دستگیرههای روی درب خودرو، سعی در تغییری اساسی بر روی رانا داشته است. البته این موضوع در ابتدا و طرح اولیه رانا قرار بود به همین شکل باشد که ناگهان در هنگام رونمایی از رانا، به رنگ مشکی تغییر داده شده بود و حال ایران خودرو به طرح اولیه خود بازگشته است.
همچنین باید اشاره کنیم که قالپاقهای رانا نیز با مدل جدیدی عرضه خواهد که البته ای کاش، ایران خودرو این محصول را نیز با رینگهای اسپرت آلومینیومی تعویض میکرد.
البته کاش رانای جدید همانند دناپلاس از خطوطی بر روی بدنه برخوردار میشد تا ظاهری بهتر پیدا کند اما مهندسین ایران خودرو هنوز این موضوع را مناسب رانا ندانستهاند. دیگر تغییر واضح، نصب آینهای با راهنما است که البته به احتمال زیاد برقی خواهد بود که اتفاقی مناسب و تصمیمی درست است.
اما به سراغ عقب خودرو که برویم، تعویض چراغهای عقب با مدلی جدید واضحترین تغییری است که به چشم میآید. بهره گیری از چراغهای نئون تایپ در عقب نیز، زیبایی این قسمت دو چندان شده است. البته همانند چراغ جلو، ظاهر کلی چراغ دست خوش هیچ تغییری نشده است و فقط آرایش لامپ ها و چراغهای درونی آن بسیار زیباتر و شکیل تر شده است.
البته یکی از دیگر تغییرات داخلی، افزودن پشت سریهای سهگانه به پشتی صندلی عقب است که این هم تصمیم خوب و مناسب به شمار میرود.
اما به داخل رانا میرویم تا ببینیم فیس لیفت رانا، در داخل چه تغییری داشته است. یکی از مهمترین مشکلات رانا، طراحی داشبورد و البته جنس بسیار خشک آن است که اکثر خریداران رانا از آن گلهدارند. شایعات حاکی از آن است که جنس داشبورد به طور کلی تغییری نداشته اما کمی بهتر از قبل شده است. قسمتیهایی از داشبورد همانند قسمت دور ضبط و سیستم تهویه هوا نیز با طرح کربن تزیین شده است و قسمت جا لیوانی پشت دنده نیز از یک عدد به دو عدد افزایش یافته است.
ایران خودرو صفحه کیلومتر شمار رانای جدید را به طور کلی تغییر داده و نسخه اولیه این کیلومتر شمار را که تا پیش از این تنها بر روی نسخه EL رانا نصب شده بود را قرار داده است. کیلومتر شماری که بسیار زیباتر از کیلومتر شمار فعلی این محصول است که بر روی ۲۰۶ اس دی نیز نصب میشود.
یکی دیگر از مهمترین تغییرات صورت گرفته در داخل، تعویض فرمان رانا با مدل جدید است. فرمانی با دارا بودن کنترلهای روی خود که میتواند جذابیت بالایی برای دوست داران رانا داشته باشد. کنترل ضبط و بهره گیری از سیستم بلوتوث برای مکالمات درون خودرو مهمترین کارایی کنترلهای روی فرمان به شمار میروند.
با توجه به اینکه راناهای جدید از دریچه گاز برقی نیز سود میبرند، امیدواریم که رانای فیس لیفت با سیستم کروز به بازار عرضه شود که در این صورت تصمیمی جذاب و تحسین بر انگیز است.
متأسفانه ایران خودرو، از نصب مالتی مدیای ۷ اینچی رانا که هم اکنون توسط آپکو به فروش میرسد بر روی رانای جدید خودداری کرده و همچنین با کمی دقت میبینیم که در تصاویر خبری از سیستم تهویه هوای اتوماتیک نیز نیست. دو تغییری که به راحتی میتوانست بر محبوبیت فعلی رانا بی افزاید خیال خریداران رانا از بسیاری از مسائل راحت کند.
موتور رانای جدید همان TU5 جدید ایرانیزه است. تاکنون خبری مبنی بر تغییر پیشرانه یا قسمتهای فنی رانا منتشر نشده است، اما بهره گیری از فرمان برقی و افزودن سیستم کنترل پایداری و کروز کنترل از مهمترین شایعاتی است که پیش از معرفی رسمی این خودرو به گوش میرسد.
حال باید منتظر ماند و دید که آیا این بار رانای جدید، با همین وضع و ظاهر مشخص شده عرضه میشود یا بازهم سرنوشتی همانند طرح اولیه رانا پیدا کرده و با تغییراتی عجیب روانه بازارهای داخلی میشود.
هنوز هیچ اطلاعات رسمی یا حتی غیر رسمی در خصوص قیمت رانای جدید از سوی مسئولین ایران خودرو بیان نشده است، اما با توجه به قیمت نزدیک به ۳۷ میلیونی فعلی رانا، باید دید که با این تغییرات ظاهری، ایران خودرو تا چه میزان میتواند قیمت این محصول به صرفه داخلی را افزایش دهد. بدیهی است که با افزایش غیر منطقی قیمت این محصول فروش رانای جدید کاملا با چالشی جدی مواجه خواهد شد. در واقع باید دید که آیا خریداران حاضر هستند به طور مثال مبلغی نزدیک به ۵ میلیون تومان بیشتر را تنها به خاطر تعویض ۲ چراغ، جلو پنجره و یک فرمان پرداخت نمایند یا خیر؟
نظر شما چیست؟!
به بزرگترین سوپر گروه تلگرامی خودروی رانا بپیوندید
[ad_2]
لینک منبع