دنبال کننده ها

۱۳۹۷ فروردین ۲۱, سه‌شنبه

شورای پول و اعتبار امروز درباره نرخ سود صندوق یکم تصمیم می‌گیرد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهر، عباس آخوندی در مراسم آغاز چهلمین سالگرد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه تمرکز رئیس جمهور در بخش مسکن موضوع بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری است گفت: این سیاست درستی است و در طول ۴۰ سالی که از انقلاب گذشته مشکل بافت های ناکارآمد شهری و حاشیه نشینی را در شهرها داشته ایم.



وی ادامه داد: شهرهای ما از درون دچار فرسودگی شده و از پیرامون رشد بادکنکی داشته اند. این فرسودگی هم از جهت کالبدی و هم از جهت فرسایش و گسست روابط اجتماعی مشهود است که این از موضوع اول مهمتر است. به عنوان مثال در تهران در سال های گذشته ۵ میلیون نفر به حاشیه شهر اضافه شده که در مجموع در پایتخت و حواشی آن بیش از ۱۴ میلیون نفر زندگی می کنند.



وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: یکی از مباحثی که در ابتدای انقلاب منجر به تاسیس حساب صد امام شد بحث حاشیه نشینی و شرایط ناهنجار حاشیه شهرها بود و در حال حاضر که به این موضوع می پردازیم سیاست درستی است.



وی خاطرنشان کرد: سیاست توسعه شهرهای جدید و آماده سازی زمین و مسکن مهر نتوانست این داستان را حل کند و به حاشیه نشینی بیشتر دامن زد به گونه ای که نه موضوع حاشیه شهرها را حل کرد و نه بافت فرسوده و میانی شهرها را.



به گفته آخوندی نتیجه اجرای پروژه های بزرگ مقیاس مسکونی در حاشیه شهرها کمکی به حل بافت فرسوده نکرد و این موضوع دست نخورده باقی ماند. مداخله مستقیم دولت با ساخت دو میلیون واحد مسکونی و هزینه صد هزار میلیارد تومانی مداخله بسیار بزرگی است. اگر الان بخواهیم نتیجه واقعی این مداخله را ارزیابی کنیم که چقدر کیفیت زندگی را اصلاح کرد می بینیم در بسیاری از شهرها کیفیت زندگی مردم مشکل اساسی دارد.



وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در موضوع بازآفرینی شهری نباید مردم را از محل استقرار خود جابجا کنیم نمونه آن طرح بهسازی پیرامون حرم امام رضا (ع) در مشهد بود که نوسازی موجب این شد که افراد ساکن این منطقه از محل زندگی خود کوچ کنند و عملا منجر به ارتقا زندگی مردم این منطقه نشد در حالی که در طرح بازآفرینی شهری قرار است پروژه ها به صورت کوچک مقیاس و صددرصد و توسط خود مردم ساخته شود. مداخله مردم به جای احداث خانه، توسعه خدمات زیربنایی، فضای سبز، کتابخانه و امثال اینهاست. این سیاست ها با سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی سازگار است.



وزیر  راه و شهرسازی به موضوع تسهیلات ارزان قیمت برای افزایش قدرت خرید مردم اشاره کرد و گفت: برای رسیدن به این هدف صندوق پس انداز مسکن یکم ایجاد شد تا به مردم تسهیلات ارزان قیمت داده شود. در خصوص تسهیلات ارزان قیمت تاکنون دو سیاست اجرا شده است یکی اینکه مانند مسکن مهر تسهیلات ارزان قیمت داده شود اما ما به التفاوت ان را دولت یارانه بدهد و آنقدر این یارانه زیاد می شود که از خود اصل تسهیلات هم بیشتر می شود به عنوان مثال بانک مسکن در پایان هر سال بابت مسکن مهر از دولت مطالباتی دارد که ضربدر ۱۲ شده و این ما به التفاوت از اصل وام بیشتر شده است. مطالبات بانک ها از دولت نیز افزایش یافته است.



وی ادامه داد: اما در صندوق پس انداز مسکن یکم افراد پس انداز می کنند تا به این پس انداز تسهیلات داده شود از آنجایی که افراد بابت پس انداز خود سودی نمی گیرند بنابراین نیازی به پرداخت یارانه از سوی دولت نیست و باری روی دوش دولت نمی گذارد.



آخوندی خاطرنشان کرد: ممکن است صندوق پس انداز مسکن یکم کسری منابع داشته باشد که دولت به جای یارانه، افزایش سرمایه به بانک می دهد و این به افزایش قدرت بانک منجر می شود.



وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: تا پایان سال گذشته ۴۰۰ هزار نفر در این صندوق پس انداز کردند و روزانه بیش از هزار نفر پس انداز کننده جدید داریم.



آخوندی با اشاره به نرخ سود ۸ درصدی تسهیلات مسکن یکم در بافت فرسوده گفت: امروز قرار است در شورای پول و اعتبار کاهش این نرخ به ۶ درصد بررسی شود که به رونق پایدار کمک خواهد کرد.



آخوندی تاکید کرد: تسهیلات پس انداز کنندگان در این صندوق تضمینی است که به معنی ورود ۴۰۰ هزار نفر خریدار قطعی به بازار مسکن است. در سال ۹۶ رشد مسکن به حدود ۷ درصد رسید که این رشد در حال حاضر فزاینده است.






[ad_2]

منبع لینک by [author_name]