دنبال کننده ها

۱۳۹۶ آذر ۹, پنجشنبه

خبرگزاری آريا - سکوت مجلس دربرابر دوهفته تحصن دانشجويي؛ بلايي که زنگنه سر آينده صنعت نفت مي‌آورد/ استعفاي رئيس‌دانشگاه نفت ربطي به نظام ندارد +فيلم و عکس

[ad_1]



 سکوت مجلس دربرابر دوهفته تحصن دانشجويي؛ بلايي که زنگنه سر آينده صنعت نفت مي‌آورد/ استعفاي رئيس‌دانشگاه نفت ربطي به نظام ندارد +فيلم و عکس

خبرگزاري آريا - طي نزديک به 2 هفته که دانشجويان دانشگاه صنعت نفت در اعتراض به عملي‌نشدن وعده‌ها دست به تحصن زدند، هنوز عملکرد مناسبي از سوي نمايندگان مجلس مشاهده نشده است.
سرويس اقتصاد مشرق - بي‌اعتنايي چندين ساله زنگنه و مديران وزارت نفت به درخواست‌هاي دانشجويان و فارغ‌التحصيلان دانشگاه صنعت نفت باعث شد اين دانشجويان طي روزهاي گذشته دست به اعتصاب گسترده بزنند.
اعتصابي که هم‌اکنون در آستانه 14 روزه شدن قرار دارد و به گفته دانشجويان اين دانشگاه، بنا نيست به اين زودي‌ها و تا زماني که مطالبتاشان عملياتي شود، پايان يابد.
از اين رو به سراغ دانشجويان اين دانشگاه که طي روزهاي گذشته در اعتراض به بدقولي‌هاي زنگنه و مديران دانشگاهشان، از تشکيل کلاس‌ها خودداري کردند رفتيم تا از نزديک در جريان موضوع قرار بگيريم.
اعتصاب دانشجويان دانشگاه نفت از چه زماني آغاز شد؟
آغاز اوليه ماجراي اعتصاب از دي ماه سال 94 بود زمانيکه سلحشور معاون توسعه سرمايه انساني و مديريت وزير نفت از تغيير شرايط و اولويت‌هاي استخدام براي دانشجويان دانشگاه نفت خبر داده بود. تا پيش از اين ابلاغيه، در يک تعهد دوجانبه ميان دانشجو و وزارت نفت، تمامي فارغ‌التحصيلان گروه‌الف اين دانشگاه براي کاريابي به شرکت‌هاي متقاضي مجموعه نفت معرفي و استخدام مي‌شدند.
تغيير اين آيين نامه استخدام موجب شد در آن سال دانشجويان دانشگاه صنعت نفت که يکي از معتبرترين دانشگاه هاي ايران است دست به اعتصاب زده و حتي برخي از امتحانات پايان ترم نيز به اين دليل لغو شد.
نهايتا پس از گذشت 10 روز از اعتراض دانشجويان به تصميم غيرکارشناسي وزارت نفت، هيئت رئيسه دانشگاه به ميان دانشجويان آمدند و از برطرف شدن مشکل خبر دادند و البته براي اين ادعاي خود تضميني دادند که حالا به پاشنه آشيلشان تبديل شده است.
در آن زمان، حجت‌الاسلام علوي‌کيا، نماينده نهاد مقام‌معظم‌رهبري در دانشگاه‌ نفت، که به نمايندگي از هيئت رئيسه در ميان دانشجويان سخن مي‌گفت، با اشاره به تصميمات جديد براي حل اين معضل، وعده داد در صورتي که روال استخدام و... به روش قبلي ادامه پيدا نکند، رئيس و تمامي هيئت رئيسه دانشگاه در اعتراض به عملکرد وزارت نفت و زنگنه از سمت خود استعفا خواهند داد.
مرورگر شما از ويدئو پشتيباني نمي‌کند.
فايل آن‌را از اينجا دانلود کنيد: video/mp4
اين وعده در آن زمان توانست از خشم دانشجويان بکاهد و به تجمعات پايان دهد.
اما نکته جالب و قابل توجه اين است که اکنون پس از گذشت حدود دو سال از آن زمان نه تنها اين مشکل از سوي وزارت نفت حل نشده است، بلکه موارد جديدي از بي اعتنايي و ضعف مديريت مقامات اين وزارتخانه در قبل دانشجويان نيز اضافه شده که سبب شد اخيرا با ناراحتي بيشتري تجمع‌ها برگزار شود.
در اين زمينه مي‌توان به مهم‌ترين انتقادات دانشجويان اين دانشگاه در چند محور اشاره کرد:
1- حل مشکل استخدام گروه الف اين دانشگاه
همانطور که گفته شد تا قبل از اقدام غير کارشناسي زنگنه در لغو استخدام گروه الف اين دانشگاه که به خروج تعدادي از نخبگان علمي اين حوزه از کشور منجر و زندگي ومعيشت گروه ديگري را نيز تحت تاثير قرار داده است، تمامي گروه الف اين دانشگاه که شامل دانشجويان با سطح سواد و تحصيل بالا بودند، به استخدام اين مجموعه در مي‌آمدند در حاليکه اکنون بايد پس از گذشت مراحل عجيب و غريب و هفت‌خوان‌هاي غير ضروري و سليقه‌اي شايد تنها بخش کوچکي از اين دانشجويان بتواند به مجموعه وزارت نفت راه پيدا کند. از اين رو حل فوري مشکل استخدام اين گروه که براساس حکم ديوان عدالت اداري وظيفه وزارت نفت نيز مي‌باشد، يکي از مهم‌ترين خواسته‌هاي متحصنين است.
درخواستي که تاکنون بارها تبديل به تجمع در مقابل مراکز مهم نظير مجلس شوراي اسلامي شده که حدود سه هفته به طول انجاميد و بعيد نيست در روزهاي آينده بازهم شاهد تجمع نسبت به عملکرد زنگنه از سوي اين دانشجويان باشيم.

2- مسايل صنفي و مشکلات معيشتي
ديگر مسئله‌اي که سبب شد دانشجويان چندين روز از کلاس و درس دست بکشند و متحصن شوند، بي‌توجهي مسئولان وزارت نفت به مسايل صنفي و معيشتي دانشجويان است. طبق روال مرسوم اين دانشگاه و باتوجه به اينکه سطح تحصيلي اين دانشگاه در مرتبه بالايي قرار داشت و رتبه‌هاي برتر کنکور امکان راه‌يافتن به آن را پيدا مي‌کنند و باتوجه به موقعيت جغرافيايي و.. ، هرماه مبلغي به عنوان شهريه به دانشجويان پرداخت مي شد.
اما آنچه مورد اعتراض دانشجويان قرار گرفته اين است که علي‌رغم اينکه هزينه‌هاي زندگي دانشجويي نظير خريد کتب درسي و رزرو غذا و ... در اين مدت افزايش يافته اما شهريه از 4 سال قبل همچنان ثابت مانده است. از اين‌رو به نظر مي‌رسد وزارت نفت بايد به يک جمع‌بندي دقيقي در خصوص هزينه‌ها و پرداخت شهريه‌ برسد. همچنين زمزمه‌هايي نيز درخصوص دريافت هزينه‌ خوابگاه از دانشجويان ميان دانشجويان شنيده مي‌شود.

مسئله ديگر، کاهش سطح علمي دانشگاه است که مورد اعتراض دانشجويان قرار گرفته. اين افراد معتقدند در چندسال اخير اساتيد تراز اول و صاحب حرف در اين حوزه کنار گذاشته شده و از اساتيد جوان در دانشگاه استفاده مي‌شود که موجب شده سطح علمي دانشگاه کاهش پيدا کند.
بعلاوه اين موارد مي‌توان انتقاد دانشجويان از برداشته شدن شيوه مرسوم امريه سربازي فارغ‌التحصيلان اين مرکز علمي در مراکز مرتبط با حوزه‌هاي نفتي را اضافه کرد که چند وقتي است لغو شده است.
3- شرايط ناعادلانه آزمون استخدامي براي فارغ‌التحصيلان اين دانشگاه
وزارت نفت دانشگاهي دارد که دانشجوهايش شرايط شرکت در آزمون استخدامي وزارت نفت را ندارند. اين جمله را يکي از دانشجويان اين دانشگاه در اعتراض به آيين‌نامه جديد استخدام وزارت نفت براساس آزمون استخدامي به ما گفت.

براساس اخبار، وزارت نفت زنگنه قرار است به زودي آزمون استخدامي وزارت نفت را براي جذب 2500 نفر در اين مجموعه برگزار کند. فارغ از اينکه جذب اين تعداد نيرو به معناي نياز و تقاضا براي اين مشاغل در وزارت نفت است و بنابر تعهد قبلي اولويت بايد با فارغ التحصيلان دانشگاه صنعت نفت باشد، آنچه در اين ميان عجيب به نظر مي‌رسد وضع قوانيني سخت‌گيرانه در شرايط شرکت در آزمون براي دانشجويان وزارت نفت است.
براساس اين شيوه‌نامه، حداقل معدل لازم براي دانشجويان دانشگاه صنعت نفت براي حضور در آزمون معدل 16 است و اين در حاليست که در همين آزمون براي ساير دانشگاه‌ها حداقل معدل 15 در نظر گرفته شده است. مسئله‌اي عجيب که بيانگر آن است وزارت نفت براي تريبت‌شدگان دانشگاه خودش که به صورت خاص براي حضور در پست‌هاي مرتبط آماده‌شده‌اند شرايط سخت‌تري از ساير دانشگاه ها در نظر گرفته است. ايرادات اين آزمون سبب شد، واکنش نمايندگان مجلس را به دنبال داشته باشد.

مجموعه عواملي که بيان شد موجب اين شد که دانشجوياني که الآن بايد خود را آماده مي‌کردند براي شرکت در امتحانات پايان ترم، دو هفته اي است که کارشان شده اعتراض به مسئولان براي دريافت حداقلي ترين حقوقشان.
اعتراضي که تاکنون نه تنها از سوي مسئولان وزارت نفت پاسخ مناسبي به آن داده نشده بلکه گويي نمايندگان مجلس مخصوصا در دو کميسيون انرژي و آموزش نيز کاملا از آن بي‌خبرند و تا کنون اقدام موثري در زمينه حل اين مسئله انجام ندادند.
از سوي ديگر، نحوه مواجهه مسئولان دانشگاه با اعتراض دانشجويان نيز در جاي خود قابل تامل است. به عنوان نمونه رئيس دانشگاه که دو سال قبل وعده داده بود در صورتي که مشکلات دانشجويان حل نشود، از سمت خود استعفا کند، اخيرا استعفاي خود را همرده با مقابله با نظام دانست!!!
مرورگر شما از ويدئو پشتيباني نمي‌کند.
فايل آن‌را از اينجا دانلود کنيد: video/mp4
عبدالله هاشمي رئيس دانشگاه صنعت نفت در جمع دانشجويان و در پاسخ به درخواست آن‌ها براي عمل به وعده خود مي‌گويد:
در اين شرايط کشور اين کار رو توصيه نمي‌کنم. استعفاي من قرار گرفتن مقابل نظام است!! و به هيچ وجه در مقابل نظام نمي‌ايستم.
ناگفته پيداست که اين استدلال تا چه اندازه مضحک است اما آنچه قابل تامل است اينکه يک مدير رده چندم بجاي آنکه در مسئوليت خود تلاش کند مشکلات را برطرف نمايد، در طرف مقابل براي فرار از وعده قبلي خود، نظام را سپر خود قرار مي‌دهد و پشت آن قايم مي شود.
در اين ميان آنچه قطعا مشخص است اينکه رئيس دانشگاه نفت کاملا مطمئن باشد که استعفايش هيچ ارتباطي به مجموعه نظام ندارد و اگر وي وعده داده در صورتي که نتوانست مشکل را حل کند از سمت خود کناره‌گيري مي‌کند، با خيال راحت به وعده خود عمل کند. اما اگر نمي‌خواهد به وعده‌اش عمل کند نظام را مقصر کم‌کاري معرفي نکند.
اما در هر صورت فارغ از اينکه مديران وزارت نفت جرئت داشته‌باشند حقيقت را بگويند و حقوق دانشجويان را پيگيري کنند يا نه، آنچه مهم‌ است ورود سريع نهادهاي نظارتي و نمايندگان مجلس به اين مسئله است چراکه بخش مهمي از ظرفيت‌ها و کادرهاي علمي کشور که تا چندسال آينده جزو سياستگذاران و مجريان صنعت نفت کشور مي شوند، به‌جاي اينکه وقت خود را صرف مسايل مهم و اساسي و حل مشکلات و افزايش بهره‌وري اين صنعت کنند، مجبورند براي درخواست هاي حداقلي خود از کار اصلي‌شان فاصله بگيرند که سبب مي‌شود در آينده اين مجموعه با نيروهاي آموزش نديده و کم‌ توان روبرو شود. به بيان ديگر نحوه مواجهه وزارت نفت با اين متخصصان آينده اين صنعت را تهديد مي‌کند.
در ادامه بخشي از تصاوير تجمعات چندروز اخير دانشجويان دانشگاه صنعت نفت طي روزهاي اخير قابل مشاهده است.
تجمع دانشجويان دانشگاه نفت
تشييع جنازه نمادين دانشگاه نفت


[ad_2]

لینک منبع