دنبال کننده ها

۱۳۹۶ آذر ۹, پنجشنبه

اخلاق از ضروریات حوزه است - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله رضا استادی، شامگاه چهارشنبه در پانزدهمین گردهمایی استادان تفسیر حوزه که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به رشد جلسات قرآنی در قم گفت: برخی افراد با اینکه جلسات قرآنی و تفسیری خوبی در قم وجود داشت باز هم سخن از مهجوریت قرآن می‌زدند که فعالیت سال‌های اخیر حوزه این شایعات را خنثی کرده است.



وی با اشاره به برپایی بیش از ۳۰۰ کلاس تفسیر در حوزه قم اضافه کرد: حوزه، امروز در کنار کلاس‌های تفسیر به اخلاق بیش از هر چیز دیگری محتاج است و رهبری و مراجع نیز بر آن تأکید زیادی دارند.



استاد برجسته حوزه علمیه قم خطاب به استادان تفسیر و علوم قرآنی حوزه بیان داشت: دروس فعلی ممکن است ارتباط مستقیم با اخلاق نداشته باشند ولی جلسات تفسیر و آیات قرآن بستر مناسبی برای بیان مطالب اخلاقی است.



وی تأکید کرد: استادان حوزه در کنار این جلسات، به بیان مطالب اخلاقی آیات قرآن بپردازند و هم خودشان و هم طلاب را تحت تأثیر معنویت قرآن قرار دهند.



آیت الله استادی با بیان اینکه طرح مطالب اخلاقی جزو سنت‌های قدیم علما و بزرگان بوده است، اضافه کرد: جلسات تفسیر باید جلسات معنوی باشد و عظمت قرآن بیان شود.



وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم در شاگردان و طلاب اثرگذار باشیم ابتدا باید خودمان اهل عمل باشیم افزود: قرآن جاذبه زیادی دارد و اگر ما آن را می‌خوانیم و لذت نمی‌بریم باید مشکل درونی خود را درمان کنیم.



دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به وجود شبهات پیرامون قرآن تأکید کرد: این شبهات را نباید در هر جلسه و در هر جایی بیان کنیم زیرا ممکن است بیشتر باعث رواج آن شویم.



جلسات تفسیر را جدی بگیرید



وی خطاب به استادان تفسیر گفت: جلسات تفسیر را جدی بگیرید تا روز به روز هدایت و بصیرت ما زیاد و نواقص کم شود.



آیت الله استادی افزود: امام خمینی(ره) روزی چهار بار قرآن را قرائت می‌فرمودند و ما هم باید آن را مایه ترقی خود قرار دهیم و به این سمت و سو حرکت کنیم.



وی اظهار داشت: نوشتن و گفتن تفسیر فی نفسه مطلوب نیست مگر اینکه تأثیر معنوی لازم را داشته باشد.



این مفسر قرآن کریم گفت: انس با قرآن سبب نورانیت و معنویت بیشتر انسان است و به خصوص کسانی که جوان هستند می‌توانند بنا را بر انس و تدبر با قرآن بگذارند.



وی اضافه کرد: تأکید من بر این است که جلسه قرآن معنوی شود و با جلسات دیگر فرق داشته باشد.




[ad_2]

منبع لینک by [author_name]