دنبال کننده ها

۱۳۹۶ آذر ۹, پنجشنبه

موسسه DARPA قصد تولید گیاهانی را دارد که به عنوان سنسورهای زیست‌محیطی عمل می‌کنند

[ad_1]

استفاده از سنسورها در زمینه کشاورزی، موضوع جدیدی نیست. شرکت‌های مختلف، سنسورهایی را تولید کرده‌اند که کشاورزان با کمک آن‌ها قادر به تشخیص کمیت‌هایی مانند میزان آلاینده‌های موجود در هوا، رطوبت موجود در خاک و … هستند. به هرحال، با توجه به این‌که گیاهان خود حسگرهای واقعا مناسبی هستند و به‌صورت طبیعی به تحریکات و تغییرات خارجی واکنش نشان می‌دهند، پس چرا در عوض از آن‌ها استفاده نشود؟


این ایده، ابتکار جدید آژانس حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته موسوم به DARPA است که با نام برنامه فناوری‌های پیشرفته گیاهی شناخته می‌شود. این ایده از طریق دست‌کاری ژنتیکی تحقق می‌یابد و محققین قادر به تولید گیاهانی با خاصیت خود نگاه دارندگی خواهند بود. این ویژگی به نوبه خود به گیاهان امکان می‌دهد که با قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، پاتوژن‌ها و اشعه به عنوان دسته‌ای از سنسورها عمل نمایند.



در واقع برای اولین‌بار نیست که این ایده مطرح می‌شود. اما پیش‌تر این ایده، از منابع موردنیاز گیاهان برای زنده ماندن استفاده می‌کرد و این موضوع مقاومت آن‌ها را کاهش می‌داد. ایده جدید نشان می‌دهد که گیاهان می‌توانند خاصیت خود پایداری داشته باشند؛ بدین معنا که قادرند برای مدت زمان طولانی‌تری در شرایط دشوار فعالیت نمایند.


این بدان معناست که در آینده گیاهان می‌توانند به‌منظور تشخیص زمان وقوع حملات زیست‌محیطی، مورد استفاده قرار گیرند. به‌علاوه، حقیقت این است که می‌توان این گیاهان را در هر مکانی قرار داد و در عین حال حتی هیچ کسی به حضور آن‌ها فکر هم نکند. پیشنهادات پیرامون این ایده در روز 12 دسامبر جمع‌آوری خواهند شد و در صورتی‌که شما هم علاقه‌مند به ارائه طرح خود هستید، با ثبت‌نام در وب‌سایت DARPA تا قبل از 6 دسامبر، می‌توانید این کار را انجام دهید.





امیرکیوان گوهری


از زمان تحصیل در رشته کامپیوتر، به مطالعه و تحلیل اخبار حوزه‌های فناوری‌اطلاعات، کامپیوتر، هوش‌مصنوعی و گجت‌های هوشمند علاقه ویژه‌ای پیدا کردم. همیشه به دنبال یافتن فضایی تعاملی، علمی و دوستانه بودم تا بتوانم اطلاعات خود را با سایرین به اشتراک بگذارم. از اینکه وب‌سایت آی‌تی‌رسان، این فرصت را در اختیار من قرار داد، بسیار خوشحالم.








[ad_2]

لینک منبع