دنبال کننده ها

۱۳۹۷ فروردین ۱۹, یکشنبه

پردازنده‌های جدید Core i9 اینتل لپ‌تاپ‌ها را به رایانه‌های دسکتاپ نزدیک‌تر می‌کند

[ad_1]

پردازنده Core i9 کافی لیک

اینتل در اوایل سال 2017، پردازنده‌های نسل هفتم خود را برای رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ‌ها عرضه کرد که با نام کیبی لیک (Kaby Lake) شناخته می‌شدند. البته این پردازنده‌های جدید نسبت به نسل قبل تغییر چندانی نکرده بودند و بسیاری از این کاربران از این بابت به اینتل انتقاد داشتند.


اما امسال قضیه فرق می‌کند و به نظر می‌رسد تراشه‌های جدیدی که اینتل ساخته بهبودهایی اساسی را با خود به همراه آورده‌اند. در سه‌شنبه گذشته، این شرکت اولین پردازنده‌های شش هسته‌ای و 12 رشته‌ای خود برای لپ‌تاپ‌ها را معرفی کرد که حتی یکی از آن‌ها قادر است در شرایط دمایی زیر 53 درجه سانتیگراد، به سرعت باورنکردنی 4.8 گیگاهرتزی هم دست پیدا کند.


پردازنده‌های جدید intel coreتراشه‌ای که به آن اشاره کردیم، Intel Core i9-8950HK نام داشته و در واقع اولین تراشه Core i9 برای لپ‌تاپ‌ها به شمار می‌رود. اینتل ادعا می‌کند که این پردازنده جدید در مقایسه با سریع‌ترین پردازنده‌های لپ‌تاپ در سال گذشته، یعنی i7-7820HK، تا 29 درصد عملکرد بهتری در کارهای روزمره دارد. این شرکت همچنین می‌گوید تراشه جدید در زمینه ویرایش ویدیوهای 4K هم 59 درصد سریع‌تر از تراشه سال گذشته است. این در حالی است که i9-8950HK و i7-7820HK در برخی مشخصات مانند سرعت کلاک پایه و ولتاژ، بسیار نزدیک به هم هستند.


پرچمدار جدید Core i9 اینتل حتی به صورت آنلاک نیز عرضه شده و بنابراین می‌توانید آن را اورکلاک کنید (البته در صورت آشنایی با مفاهیم اورکلاکینگ). اینتل انتظار دارد که شرکت‌های PC با فاصله کمی از ورود رسمی پردازنده مذکور به بازار، سیستم‌هایی را با نسخه‌های اورکلاک شده که سرعتی بالاتر از 5 گیگاهرتز خواهند داشت، عرضه کنند.


البته طبیعتاً پردازنده Core i9 قیمت بالایی داشته و هر کسی قادر به تهیه آن نخواهد بود. بنابراین، آنچه که پردازنده‌های 14 نانومتری جدید سری کافی لیک به اکثر کاربران ارائه خواهند کرد، پردازنده‌های Xeon و Core i7 هستند که همچنان مجهز به شش هسته و 12 رشته بوده و برای رفع نیاز اغلب کاربران در زمینه ویرایش و رندر کافی به نظر می‌رسند.


پردازنده‌های موبایل کافی لیکدر واقع، افزایش تعداد هسته‌های پردازشی چیزی است که اینتل در تراشه‌های امسال خود توجه ویژه‌ای بر روی آن داشته است؛ چه مورد لپ‌تاپ‌ها و چه در مورد رایانه‌های رومیزی یا دسکتاپ. اگر چه این شرکت هنوز رتبه‌بندی مرسوم خود یعنی Core i7 / Core i5 / Core i3 را حفظ کرده، اما اکنون می‌توانید نسبت به پولی که پرداخت می‌کنید از هسته‌های پردازشی بیشتری بهره‌مند شوید. در واقع در لپ‌تاپ‌ها حتی در تراشه های کم مصرف Core i5 اینتل هم شما می‌توانید انتظار چهار هسته و هشت رشته پردازشی را داشته باشید.


در بخش رایانه‌های رومیزی هم پردازنده‌های کم توان Core i3 اینتل در نسل جدید دارای چهار هسته هستند، در حالی که Core i5 از شش هسته بهره می‌برد و این به وضوح نسبت به آنچه که پیش از این در پردازنده‌های اینتل دیده بودیم، یک پیشرفت محسوب می‌شود.


پردازنده‌های دسکتاپ کافی لیکحال که صحبت از برچسب‌های تراشه‌ها شد، بد نیست اشاره کنیم که اگر روزی برچسب +Core i5 یا +Core i7 را بر روی یک رایانه مشاهده کردید، باید بدانید که این دستگاه‌ها مجهز به نوع جدیدی از تراشه‌های اینتل هستند که شامل یک ماژول حافظه اینتل Optane به منظور سرعت بخشیدن به هارد دیسک‌ها می‌باشند. اینتل ادعا می‌کند که حتی اگر شما از درایوهای سریع SSD نیز به عنوان درایو بوت سیستم خود استفاده کنید، Optane باعث خواهد شد تا بارگذاری محتوا از دیسک‌های چرخشی سنتی متصل شده به سیستم به طور چشمگیری سریع‌تر به نظر برسند.


به گفته اینتل در حال حاضر پشتیبانی ذاتی از تاندربولت 3 به پردازنده‌های جدید اضافه نشده و تولید کنندگان اگر می‌خواهند یک تراشه همه کاره برای پشتیبانی همزمان از قدرت پردازشی، انتقال اطلاعات، ویدیو و گرافیک خارجی، در اختیار داشته باشند باید آن را به صورت جداگانه خریداری کنند که چنین محصولی طبیعتاً قیمت بالایی نیز خواهد داشت.


و نکته آخر این که به لطف پردازنده‌های نسل جدید اینتل، عملکرد متوسط وای-فای لپ‌تاپ‌ها نیز به شکل قابل ملاحظه‌ای بهبود خواهد یافت.



[ad_2]

لینک منبع