دنبال کننده ها

۱۳۹۶ خرداد ۸, دوشنبه

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی | ۱۰ مزیت استفاده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

[ad_1]

تصور کنید با صرف زمانی حدود ۶ ساعت در هفته بتوانید با هزینه‌ای اندک یا حتی بدون هزینه شهرت کسب و کار خود و میزان فروش آن را افزایش دهید. درست است! حدود ۹۰ درصد از بازاریابان ادعا می‌کنند که شبکه‌ها و وسایل ارتباط اجتماعی تاثیر شگرفی بر روی عملکرد شرکت آن‌ها داشته است و این تنها یکی از مزیت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. شبکه‌ها و وسایل ارتباطات اجتماعی اکنون بخش مهمی از استراتژی‌های بازاریابی را تشکیل می‌دهد. از سوی دیگر نیز مزایای استفاده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چنان چشمگیر و حائز اهمیت است که بازاریابانی که از این بستر برای کار خود استفاد نمی‌کنند، موقعیت‌های بزرگی را از دست می‌دهند.

بی‌شک اهمیت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای موفقیت یک کسب و کار، امری واضح است و بسیاری از بازاریابان از این پتانسیل برای رشد کار خود استفاده می کنند. با این حال، برخی از افراد از تاکتیک‌های موثر و نحوه تاثیر آن‌ها به درستی مطلع نیستند.

بر اساس آمار حدود ۹۶ درصد از بازاریابان امروزه در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند. با این حال ۸۵ درصد آن‌ها نمی‌دانند کدام ابزار برای استفاده بهتر است. در ادامه مزایای استفاده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای کسب و کارها را با هم می‌بینیم.

۱۰ مزیت استفاده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

۱‌) افزایش آگاهی از برند

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی از به صرفه‌ترین ابزارهای دیجیتال است که به کمک آن می‌توانید محتوای کسب و کار خود را یکپارچه کرده و شهرت و آگاهی از برند خود را افزایش دهید. استفاده از استراتژی‌های شبکه‌های اجتماعی مناسب، می‌تواند محصول شما به قشر وسیعی از مخاطبان معرفی کند.

برای شروع بازاریابی شبکه‌های اجتماعی کسب و کار خود، یک پروفایل با نام برند خود ایجاد کنید و به برقراری ارتباط با دیگران بپردازید. از کارمندان، شرکای تجاری و اسپانسرهای خود بخواهید پست‌های شما را لایک کرده و به اشتراک بگذارند. به همین راحتی، محتوای کسب و کار خود را با دیگران به اشتراک گذاشته، شهرت برند خود را افزایش داده و کسب و کار خود را به دیگران معرفی کنید.

جالب است بدانید که هر پست از کسب و کار شما که به اشتراک گذاشته شود، در اختیار شبکه‌ای از کاربران قرار می‌گیرد؛ کاربرانی که می‌توانند به مشتریان شما تبدیل شوند. بنابراین هر چه افراد بیشتری از کسب و کار شما بدانند، برای شما بهتر خواهد بود.

۹۰ درصد از بازاریابان ادعا می‌کنند که با چندین ساعت در هفته برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌اند. بدون شک فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به معروف شدن برند شما نیز کمک کرده و قشر وسیعی از مخاطبان را با کسب و کار شما آشنا خواهد کرد.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی از به صرفه‌ترین ابزارهای دیجیتال است که به کمک آن می‌توانید محتوای کسب و کار خود را یکپارچه کرده و شهرت و آگاهی از برند خود را افزایش دهید.

۲) افزایش ترافیک ورودی

بدون استفاده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و سایر روش‌های بازاریابی دیجیتال، ترافیک ورودی شما به مشتریان فعلیتان محدود خواهد بود. افرادی که با برند شما آشنا هستند، نیز احتمالا در جستجوی کلیدواژه‌هایی خواهند بود که شما با آن‌ها شناخته شده‌اید. بدون استفاده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به عنوان یکی از استراتژی‌های بازاریابی، برای افزایش مشتریان، دایره‌ای فراتر از مشتریان وفادار وجود نخواهد داشت.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، راهی برای ورود به وبسایت شما است. از این رو هر پستی که به اشتراک می‌گذارید، فرصتی برای جذب مشتریان جدید خواهد بود. شبکه‌های اجتماعی بستری است که در آن افرادی با پیش زمینه‌ها و رفتارهای متفاوت حضور دارند. افراد مختلف نیازهای مختلف را به وجود می‌آورند و این نیازها روش ها و ایده های مختلف را به دنبال خواهند داشت.

محتوای موجود در شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند که بیشتر به اهداف خود برسید. برای مثال، ممکن است مشتریان مسن با جستجوی کلیدواژه‌ها در فیس بوک به سایت شما برسند. اما افراد جوانتر از سایر شبکه‌های اجتماعی و بسترهای موجود در آن استفاده می‌کنند، زیرا روش رفتاری آن ها کاملا متفاوت است. بنابراین با معرفی کسب و کار خود در شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید برند خود را به قشر وسیع تری از مشتریان در سراسر دنیا معرفی کنید.

۳) بهبود رتبه در موتورهای جستجو

اگر چه استفاده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می‌تواند کمک زیادی به کسب و کار شما کمک کند. با این حال برای رسیدن به موفقیت‌های چشمگیر تلاش‌های بیشتری نیاز است. در این میان بهینه سازی موتورهای جستجو گزینه مناسبی برای بهبود رتبه‌ی سایت و افزایش ترافیک آن می‌باشد. اگر چه استفاده از شبکه‌های اجتماعی به صورت مستقیم رتبه موتور جستجو را بهبود نمی‌بخشد. اما تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که بازاریابانی که یک سال یا بیشتر از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده‌اند، موفق به بهبود رتبه سایت خود شده‌اند. زیرا اگر برای کلیدواژه‌های خاصی در جایگاه‌های اول قرار گیرید، بدون شک تاثیرات مثبتی بر روی کسب و کار شما خواهد داشت.

برای مثال، افرادی که برای پیدا کردن اطلاعات مورد نظر خود از گوگل استفاده می کنند. به طور طبیعی تنها نتایج موجود در صفحه اول را مطالعه می‌کنند و به سراغ صفحات بعد نمی‌روند. زیرا معمولا اطلاعات خود را در همان صفحه اول پیدا خواهند کرد. در صورتی که کسب و کار شما بین سایت‌های برتر صفحه اول نباشد، نیاز دارید موتورهای جستجوی خود را بهینه کنید.

برای این که بتوانید بهترین فرصت را برای بهبود رتبه در موتورهای جستجو داشته باشید، باید از محتواهایی استفاده کنید که بیشترین همخوانی را با کلیدواژه‌های شما داشته باشند. محتواهایی همچون پست‌های وبلاگی، اینفوگرافیک‌ها، مطالعات موردی، اطلاعات کسب و کار و تصاویر کارمندانتان می‌تواند پروفایل شبکه اجتماعی شما را موثق و معتبر نشان دهد.

با انتشار مطالب خود در دنیای مجازی کنید، در واقع جامعه‌ای از مخاطبان خواهید داشت که پست‌های شما را لایک کرده و آن ها را به اشتراک می گذارند. و مهم‌تر آن که فرصت‌های بیشتری را فراهم می‌کند تا مورد توجه صنعتگران و تاثیرگذارانی قرار گیرید که با ایجاد لینک‌های بازگشتی، رتبه شما در موتورهای جستجو را بهبود می‌بخشند.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بهینه سازی موتورهای جستجو گزینه مناسبی برای بهبود رتبه‌ی سایت و افزایش ترافیک آن می‌باشد. اگر چه استفاده از شبکه‌های اجتماعی به صورت مستقیم رتبه موتور جستجو را بهبود نمی‌بخشد. اما تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که بازاریابانی که یک سال یا بیشتر از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده‌اند، موفق به بهبود رتبه سایت خود شده‌اند.

۴) افزایش نرخ تغییر

به یاد داشته باشید که هر بیشتر دیده شوید، امکان تغییر بیشتری نیز خواهید داشت. هر پست وبلاگ، تصویر، ویدئو یا نظری می‌تواند بینندگان را به سمت وبسایت شما هدایت کند. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی این امکان را برای کسب و کار شما فراهم می‌کند تا تاثیرگذاری مثبتی بر روی مردم را داشته باشید. هنگامی که برندها از طریق به اشتراک گذاری محتوا، نظر و پست با یکدیگر در تعامل باشند، یک برند می‌تواند شخصیت مستقلی پیدا کند. اما افراد تمایل دارند به جای کار کردن با شرکت‌ها، با سایر مردم در کسب و کارها در ارتباط باشند.

از نظر بیش از ۵۱ درصد از بازاریابان، صرف زمان بر روی افزایش روابط با مشتری نتایج مثبتی بر روی فروش داشته است. هر چقدر شما بتوانید تاثیر بهتری بر روی بازدیدکننده داشته باشید، احتمال این که آن‌ها محصول یا سرویس خدماتی شما را در هنگام نیاز انتخاب کنند بیشتر خواهد بود. مطالعات هم چنین نشان داده است که هر چقدر یک برند در شبکه‌های اجتماعی فعال‌تر باشد، مشتریان آن برند را موثق‌تر دانسته و اعتماد بیشتری به آن خواهند داشت.

بیشتر مردم از شبکه‌های اجتماعی برای حفظ ارتباط خود با دوستان، خانواده و آشنایان استفاده می‌کنند. چرا شما از این فرصت برای معرفی برند خود استفاده نکنید؟ احتمال بسیار بالایی نیز وجود دارد که این افراد در مورد محصول و خدمات شما با دوستانشان صحبت کنند. و برای اعتبار دادن به صحبت های خود از کیفیت کسب و کار شما در شبکه‌های اجتماعی یاد کنند. در واقع حضور برند شما در محیطی که مردم در مورد آن نظر می‌دهند، می‌پسندند و با دیگران به اشتراک می‌گذارند، می‌تواند تاثیر مثبتی در افزایش ترافیک ورودی شما و تغییرات سریع تر کسب و کار شما داشته باشد.

۵) افزایش رضایت مشتریان

شبکه‌های اجتماعی بستری برای ارتباطات و تشکیل شبکه هستند. این که بتوانید از طریق این شبکه‌های اجتماعی صدای شرکت و کسب و کار خود را به گوش دیگران برسانید، بسیار مهم است. اگر مشتریان هنگام درج نظر روی صفحه شما، به جای پاسخ‌های اتوماتیک و عمومی پاسخ شخصی دریافت کنند، بی‌شک بیشتر قدردان زحمات شما خواهند بود. اگر بتوانید هر نظر و پیام را تایید کنید، نشان دهنده توجه شما به نیاز مشتریانتان و تلاشتان برای کسب تجربه‌های بیشتر و بهتر است.

جالب است بدانید هنگامی که شما به صورت خاص با تک تک مشتریانتان در شبکه‌های اجتماعی تعامل دارید، مشتریان وفادارتری نیز خواهید داشت. این مشتریان وفادار زمان بیشتری را با شما می گذرانند و شما را به دوستانشان معرفی خواهند کرد.

هر یک از ارتباطات شما با مشتریانتان می‌تواند نشان دهنده لطف و صبوری شما نسبت به آنان باشد. هنگامی که یکی از مشتریان سوال یا شکایتی داشته باشد، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به شما اجازه می‌دهد از طریق گفتگوی غیرشخصی به آن مساله رسیدگی کنید. به یاد داشته باشید که زمانی که شما اختصاص می‌دهید تا پیامی در مورد میزان رضایت مشتریان بنویسید، می‌تواند نقطه قوتی برای کار شما به حساب آید. حتی اگر در حال رسیدگی به شکایات مشتری باشید.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

هنگامی که شما به صورت خاص با تک تک مشتریانتان در شبکه‌های اجتماعی تعامل دارید، مشتریان وفادارتری نیز خواهید داشت.

۶‌) افزایش وفاداری مشتریان به برند

یکی از مهم‌ترین اهداف هر کسب و کاری پرورش و جذب مشتریان وفادار است. اگر این نکته را در نظر داشته باشیم که رضایت مشتریان و وفاداری آنان به محصول، بین افراد منتقل می‌شود، به اهمیت ایجاد ارتباط سازنده با مشتریان پی خواهید برد. مشتریان این بسترهای ارتباطی را به عنوان کانال‌های خدمات رسانی تلقی می‌کنند که از طریق آن می‌توانند به صورت مستقیم با صاحبان کسب و کار در ارتباط باشند.

تحقیقات نشان می‌دهد محصولاتی که در شبکه‌های اجتماعی حضور  دارند، ۶۲ درصد وفاداری بیشتری را در بین مشتریان ایجاد می‌کند. از آنجا که این تکنولوژی‌ها الزامات ارتباطی مشتریان با برندها را نشان می‌دهد، صاحبان کسب و کار باید از استراتژی‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای جلب توجه مشتریان استفاده کنند.

۷) اعتبار و نفوذ بیشتر برند

رضایت مشتریان و وفاداری آنان به برند شما هر دو نقش مهمی در افزایش اعتبار و نقوذ برندتان ایفا می‌کنند. اما جالب است بدانید که همه چیز به ارتباطات شما با مشتریانتان بستگی دارد. هنگامی که شما مطالب خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارید و به سوالات مشتریان پاسخ می‌دهید، بر اعتبار کسب و کار خود می‌افزایید. ارتباط مکرر با مشتریان نشان دهنده اهمیت دادن به آنها است. مشتریان رضایتمند معمولا تمایل دارند از محصول یا خدمات شما با اشتیاق صحبت کرده و درباره آن نظر بدهند. مشتریانی که از محصولات شما در شبکه‌های اجتماعی صحبت می‌کنند. در واقع به شکل غیر مستقیم به پیشبرد استراتژی تبلیغات کسب و کار شما کمک کرده و به بازدیدکنندگان جدید اعتبار و نفوذ برند شما را یادآور می‌شوند. زمانی که شما تعداد محدودی مشتری راضی داشته باشید که درمورد تجربه مثبت خرید خود از شما صحبت می‌کنند، این امکان را فراهم می‌آورید که تبلیغات خود را از طریق مشتریان حقیقی انجام دهید. یکی از مهم‌ترین مزایای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیز همین است.

۸) مقرون به صرفه بودن

استفاده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یکی از مقرون به صرفه‌ترین استراتژی‌های بازاریابی از نظر هزینه است. تقریبا در تمامی شبکه‌های اجتماعی، ایجاد پروفایل و حساب کاربری و ثبت نام بدون هزینه است. از سوی دیگر نیز گسترش پروفایل در صورت نیاز نیز در مقایسه با سایر روش‌ها هزینه‌ی بسیار کمتری دارد.

اگر تصمیم دارید برای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی هزینه کنید، از تبلیغات کم هزینه شروع کنید و نتایج به دست آمده را بررسی کنید. اگر نتیجه مورد نظر را گرفتید، استراتژی خود را تنظیم کرده و بودجه خود را صرف آن کنید. تنها با صرف هزینه‌ای کم و در مدت زمانی اندک، می‌توانید به طور چشمگیری تغییرات حاصل را در کسب و کار خود ببینید و چندین برابر بودجه‌ای که سرمایه گذاری شده را کسب کنید.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

استفاده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یکی از مقرون به صرفه‌ترین استراتژی‌های بازاریابی از نظر هزینه است.

۹) جلب توجه بازار از طریق بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین مزایای شبکه‌های اجتماعی، جلب توجه بازار است. چه راهی بهتر از ارتباط مستقیم با مشتری برای دانستن نیازهای آنان؟ با تحلیل داده‌های شبکه‌های اجتماعی خود، می‌توانید از علایق مشتریانتان آگاه شده و از نظرات آنان مطلع شوید، نظراتی که نمی‌توانید بدون فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به آنها پی ببرید.

استفاده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک ابزار مکمل می‌تواند به شما کمک کند تا اطلاعات مورد نیاز برای درک صنعت خود را جمع آوری نمایید. هنگامی که شبکه‌های اجتماعی شما با بازدید بسیاری همراه شود، شما می توانید از ابزارهای مکمل دیگری برای تحلیل نیاز مصرف کننده‌های خود استفاده کنید. مزیت دیگر استفاده از شبکه های اجتماعی آن است که به شما اجازه می دهد محتوای کسب و کار خود را بر اساس موضوع تقسیم بندی کنید و ببینید کدام موضوع با استقبال بیشتری مواجه خواهد شد. این ابزارها به شما اجازه می‌دهد تا نحوه استقبال از پست‌های خود را بررسی کرده تا به ترکیبی بهینه و موثر برسید.

۱۰) رهبری فکری

انتشار محتوای بامفهوم و پربار در شبکه‌های اجتماعی روش خوبی برای شناخته شدن به عنوان یک رهبر و متخصص است. برای این که شما بتوانید یک رهبر فکری باشید، فعالیت آنلاین و استفاده از ابزارهای اجتماعی برای ارتباط با دیگران بهترین گزینه خواهد بود.

برای اینکه بتوانید به عنوان یک متخصص شناخته شوید، باید بتوانید از شبکه‌های اجتماعی به درستی استفاده کنید و حضور پررنگی در آن داشته باشید. اهل ارتباطات جمعی باشید، و با مخاطبان خود در ارتباط باشید. محتواهای کسب و کار خود را به اشتراک بگذارید و قدرت و تاثیر خود را افزایش دهید. هنگامی که تلاش شما در شبکه‌های اجتماعی با سایر تلاش‌های شما هم راستا باشد، مهارت‌های شما برجسته‌تر خواهند شد. اینکه بتوانید مستقیما با مشتریان در ارتباط باشید، روابطی ارزشمند ایجاد خواهد کرد که به شما اجازه می‌دهد در حیطه کاری خود به فردی برجسته تبدیل شوید.

نتیجه‌گیری

روشن است که استفاده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی مزایای بسیاری دارد. بنابراین اگر تاکنون کسب و کار شما فعالیتی در شبکه‌های اجتماعی نداشته است، بهتر است از هم اکنون کار خود را آغاز کنید. برای این کار می‌توانید فرم‌های مربوط به اطلاعات کسب و کار خود را تکمیل کنید. برای شروع برقراری ارتباط با مخاطبان خود نیز محتوایی از کسب و کار خود به اشتراک بگذارید. با تاثیرگذاران در ارتباط باشید. فراموش نکنید که به روز رسانی مداوم و پیوسته شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شما را بهبود بخشیده و مشتریان شما را نیز افزایش دهد.



[ad_2]

لینک منبع