دنبال کننده ها

۱۳۹۶ خرداد ۱۰, چهارشنبه

تمبر یک رسانه ارتباطی است/ ترویج فرهنگ مجموعه داری تمبر، در دستور کار

[ad_1]



تمبر-یک-رسانه-ارتباطی-است-ترویج-فرهنگ-مجموعه-داری-تمبر-در-دستور-کار

معاون وزیر ارتباطات گفت:‌ شرکت ملی پست به عنوان بانی اصلی تمبر کشور با همکاری وزارت آموزش و پرورش که متولی اصلی فرهنگ و آموزش به شمار می رود ترویج فرهنگ مجموعه داری تمبر را در دستور کار خود قرار داده است.
 
به گزارش فاوانیوز به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، صبح امروز ۱۰ خرداد، شرکت ملی پست و وزارت آموزش و پرورش تفاهم نامه همکاری امضا کردند.
در این مراسم مهندس حسین مهری، مدیرعامل شرکت ملی پست،‌ با بیان این که اهمیت و جایگاه تمبر بر کسی پوشیده نیست اظهار کرد: این قطعه کوچک کاغذ در کنار ارزش های هنری و زیبا شناختی اش به عنوان یک رسانه ارتباطی موثر محسوب می شود که با قابلیت پیام رسانی گسترده و فراگیر، نقش های گوناگونی را از جهات فرهنگی، اجتماعی، تاریخی، اقتصادی و سیاسی ایفا می کند.
وی با اشاره به تاریخچه تمبر در دنیا و ایران گفت: نخستین تمبر در سال ۱۸۴۰ در انگلستان چاپ و منتشر شد و ۲۵ سال بعد در سال ۱۸۶۵ میلادی (۱۲۴۴ شمسی) اولین تمبر ایرانی تحت عنوان باقری به چاپ رسید.
معاون وزیر ارتباطات افزود: از آغاز پیدایش تمبر در ایران تا پایان دوره قاجار ۸۷۴ قطعه و در دوره پهلوی اول نیز ۲۹۳ قطعه تمبر چاپ و منتشر شده است. همچنین تعداد تمبرهای یادبود پیش از انقلاب در دوره پهلوی دوم به ۸۷۹ عنوان و تعداد تمبرهای یادبود بعد از انقلاب تاکنون به ۱۱۳۹ عنوان می رسد.
مدیرعامل شرکت پست، تمبرشناسی و جمع آوری تمبر را از جمله هنرهای مفرح و سرگرم کننده برای اقشار مختلف از جمله کودکان و نوجوانان عنوان کرد و افزود: مجموعه های تمبر از بعد اقتصادی از یک سو به عنوان یک اندوخته ارزشمند برای مجموعه داران محسوب می شود و از سوی دیگر می تواند بازار صادرات تمبر را رونق بخشد.
مهری با بیان این که امروزه در کشور ما تمبر از جایگاهی ناشناخته برخوردار است و در واقع مهجور مانده است ، افزود: نسل جدید کشور چندان رغبتی به تمبر نشان نداده و با جدیت و به صورت حرفه ای به جمع آوری و حفظ این آثار ارزشمند ملی نمی پردازند؛ از این رو شرکت ملی پست به عنوان بانی اصلی تمبر کشور با همکاری وزارت آموزش و پرورش که متولی اصلی فرهنگ و آموزش به شمار می رود ترویج فرهنگ مجموعه داری تمبر را در دستور کار خود قرار داده است.
رئیس هیئت مدیره در خصوص اقداماتی که می تواند در آشنایی مردم با تمبر و شناخت بیشتر از آن تاثیر گذارد گفت: در همین راستا در سال ۱۳۹۳ نرم افزار اندرویدی تمبر ایران طراحی و تولید شد. این نرم افزار در برگیرنده مطالبی در مورد تاریخچه تمبر در ایران و جهان است. ضمن آن که تمامی تمبرهای چاپ شده در ایران از ابتدا تاکنون به صورت گالری تمبر در این نرم افزار جمع آوری شده است.
به گفته مدیرعامل شرکت پست، این نرم افزار در کافه بازار در دسترس عموم قرار دارد.
وی خاطر نشان کرد: از دیگر اقدامات در حوزه تمبر و تمبر شناسی برگزاری نمایشگاه تمبر و اقلام فیلاتلیک ۵ کشور،شرکت در نمایشگاه های بین المللی تمبر، تنوع بخشی به موضوع تمبر، ارتقای کیفیت چاپ و مرغوبیت کاغذ تمبر، تجهیز موزه تمبر و انتشار انواع تمبر جاری، یادبود، اختصاصی، تجاری و طلا و نقره است.
رییس هیات مدیره اظهار امیدواری کرد: این مشارکت بتواند شوق و انگیزه جوانان و نوجوانان را برای ورود به عرصه تمبر برانگیخته و این هنر ارزشمند و میراث گرانبها را پاس داشته و جایگاه آن را در کشور تثبیت و تقویت کند.
دکتر حمیدی :‌ آموزش و پرورش در اشاعه فرهنگ تمبر تاثیرگذار است
دکتر حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در سخنانی اظهار داشت: جنبه آموزشی تمبر برای این وزارتخانه از هر مقوله دیگری مهم تر است به شرط آن که جامعه با فرهنگ سازی موثر آماده پذیرش این آموزش باشد.
وی نقش آموزش و پرورش را در اشاعه فرهنگ تمبر بسیار موثر خواند و گفت: این وزارت خانه می تواند شرایط حضور انجمن ها و فعالان حوزه تمبر را در مدارس با برپایی نمایشگاه های ثابت و سیار تمبر، حضور در فعالیت های تابستانه و برگزاری کارگاه های آموزشی تمبر شناسی فراهم کند.


[ad_2]

لینک منبع