[ad_1]
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با هشدار نسبت به این مطلب که جامعه ما به سمت فرهنگ شفاهی حرکت کرده و از مطالعه و عمق فاصله میگیرد، گفت: اگر در جامعه مطالعه صورت بگیرد و افراد با کتابهای عمیق خود را سرگرم کنند، به این وادی کشیده نخواهند شد.به گزارش فاوانیوز به نقل از تماس نیوز، عباس اسدی، رئیس سابق پژوهشکده ارتباطات دانشکده علامه طباطبایی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به انتشار لطیفههای سخیف درباره مناسبتها به ویژه ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: یک ضربالمثلی داریم که میگوید: شیطان به دستان بیکار کار میدهد و مصداق این ضربالمثل را در جامعه شاهد هستیم یعنی زمانی که مردم کشورمان اهل مطالعه نیستند و جامعه شفاهیاند، برای سرگرمی سعی میکنند به تولید شایعات و جوکهای بی محتوا روی بیاورند.دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: ایران یکی از کشورهایی بوده که در تولید جوکهای بی محتوا اول است؛ در حالی که در کشورهای دیگر به این گونه نبوده و حتی جوکهایشان محتوای علمی دارد و به مخاطب ایده میدهد.این استاد ارتباطات تصریح کرد: زمانی که از رسانه و ارتباطات صحبت می کنیم، ذهن مردم جامعه به سمت سرگرمیهای سطحی میرود؛ بنابراین وقتی به لحاظ ارتباطی افراد سرگرم باشند، این سرگرمیها به آنها عمق میبخشد اما اگر سرگرمیها سطحی باشند، افراد در سطح باقی میمانند و در نهایت شاهد این موضوع هستیم که به سراغ جوکهای سطحی میروند و استفاده نادرستی از این ابزار میکنند.وی بیان کرد: اگر در جامعه مطالعه صورت بگیرد و افراد با کتابهای عمیق خود را سرگرم کنند، به این وادی کشیده نخواهند شد. همچنین اخلاق هم در زمینه انتشار جوکهای سخیف بسیار مهم بوده و متأسفانه در این موارد رنگ و بوی اخلاق بسیار ضعیف است.اسدی اظهار کرد: اگر به لحاظ اخلاقی جامعه را تقویت کنیم دیگر به دنبال انتشار و بازنشر لطیفههای سخیف مناسبتی نخواهند رفت. متأسفانه این لطیفههای سخیف آنقدر زیاد شده که دستمایه غرب شده و تأثیر منفی گذاشته است.وی بیان کرد: وقتی غرب چنین لطیفههای سخیفی را میبیند که خود ایرانیها برای خودشان تولید میکنند، نگاهشان نسبت به ما و کشورمان تغییر میکند و آنها ما را بر این اساس قضاوتمان میکنند.این استاد ارتباطات تصریح کرد: اگر کاربران به دنبال تعالی خودشان هستند، باید از بازنشر و اشتراک گذاری کدها اجتناب و اینچنین پیامهایی را تحریم کنند.وی افزود: در کشورمان کانالهای تلگرامی وجود دارد که به واسطه این جوکها درآمدزایی میکنند و میتوان به کانال گیزمیز اشاره کرد. این جوکها تبعات منفی دارد که کسی به فکر این تبعات نیست.اسدی اظهار کرد: اگر فرهنگ مطالعه را در کشور نهادینه کنیم و عمیق به فرهنگمان ببالیم، دیگر شاهد چنین لطیفههای سخیف نخواهیم شد. متأسفانه این جوکها بازتاب فرهنگ چندین هزارساله ما نیست بلکه بازتاب فرهنگ تنزلیافتهای است که با ناآگاهی اینچنین به نمایش درمیآوریم.وی بیان کرد: برای مقابله با کاهش تولید و انتشار بخشی از این جوکهای سخیف باید به واسطه آموزش قدمهایی برداریم و خانواده و دولت و دستاندرکاران در این امر سهیم هستند تا برای سیاستگذاری کشور تلاش کنند.این استاد ارتباطات تصریح کرد: میتوان به جای بازنشر جوکهای سخیف مناسبتی از کلمات قصار بزرگان، اندیشمندان و ائمهاطهار استفاده کرد. هر یک از این کلمات و جملات قصار به فرد ایده، انگیزه و انرژی میدهد. بیاییم به جای تخریب و کم ارزش کردن مناسبتها از این کلمات قصار استفاده کنیم.وی ادامه داد: بخشی دیگر از جوکهای سخیف از خارج کشور تولید و بازنشر میشود. اپوزیسیون ایرانی در خارج از کشور گردهم آمدهاند و اینچنین جوکهایی را تولید میکنند تا نظام ایران را مخدوش کنند. بسیاری از جوکها که درباره اقلیتهاست، بیشتر با هدف تفرقهافکنی قشر جامعه ایرانی تولید میشود.اسدی اظهار کرد: ما به عنوان کشور اسلامی باید فرهنگ مسخره نکردن و اینکه تمسخر کردن دیگران یک گناه است را ترویج دهیم تا به عنوان یک باور در میان افراد جامعه ایجاد شود و بدانند که اگر کسی را مسخره میکنند، مرتکب گناه میشوند.وی بیان کرد: دولت باید سازوکاری را فراهم کند تا اینچنین جوکهای سخیف مناسبتی دست به دست پخش نشود. همچنین چنین جوکهای سخیف مناسبتی هدفمند بوده و سعی در کم ارزش کردن مناسبتهای مذهبی ماست. آنها قصد دارند تا باورهای دینی ما را خراب کنند و علیه ماه رمضان و عاشورایمان جوک تولید میکنند.اسدی اظهار کرد: دشمن به صورت هدفمند به تولید جوکهای مذهبی میپردازد تا ارزش ماه رمضان را برای مردممان کم کند. در دورهای کسی خجالت میکشید که در ماه رمضان آبی بنوشد یا غذایی بخورد اما امروزه به راحتی افراد سیگار میکشند و در ملأ عام آب مینوشند و حتی اگر فردی به امر به معروف ونهی از منکر بپردازد، گناهگار شمرده میرود چراکه قداست ارزشهایمان با تولید این جوکها از بین میرود.
[ad_2]
لینک منبع