دنبال کننده ها

۱۳۹۶ خرداد ۸, دوشنبه

خطرات گذاشتن لپ تاپ روی پا و مضرات لپ تاپ برای بدن انسان چیست ؟

[ad_1]

امروزه لپ تاپ ها جایگزین مناسبی برای کامپیوترهای رومیزی جهت استفاده های شخصی شده اند و یکی از دلایل محبوبیت آنها قابلیت استفاده از آنها در هر موقعیت و مکانی مثل تختخواب،پارک و غیره است.اگر دوست دارید زمانی که روی مبل نشسته اید از لپ تاپتان استفاده کنید و از آن لذت ببرید باید این نکته را بدانید که هیچ وقت به صورت مستقیم روی پایتان نباید قرار دهید.در ادامه به مضرات استفاده از لپ تاپ در نزدیکی بدن میپردازیم.


عوارض و خطرات گذاشتن لپ تاپ روی پا و شکم


The serious health consequences of putting your laptop on your lap


در زمینه حفظ سلامتی در هنگام استفاده از دستگاه های دیجیتالی قبلا در انزل وب به تاثیر نور مصنوعی موبایل ، کامپیوتر و… روی خواب و راه های کنترل آن اشاره کردیم ، امروز نیز قصد داریم به خطرات گذاشتن لپ تاپ روی پا و عوارض اشعه لپ تاپ برای بدن اشاره کنیم.


سوختگی و سندرم پوست


تحقیقات نشان داده است که پا مکان مناسبی برای قرار دادن لپتاپ نیست.افرادی که زمان زیادی را صرف خواندن،مطالعه و بازی با لپتاپ میکنند در حالی که لپ تاپ را روی پای خود قرار داده اند ممکن است دچار مشکل پوستی با نام toasted skin syndrome شوند و به سلامتی خود آسیب برسانند.یک تحقیق پزشکی نشان داده است که قرار دادن وسایلی مثل لپ تاپ در نزدیکی پوست برای مدت زمان نسبتا طولانی ممکن است به خاطر گرمای این دستگاهها لکه هایی روی پوست و حساسیت روی آن ایجاد شود.


مشکل پوستی


این شرایط که به erythema ab igne هم معروف است،در طول زمان و با توجه به زمان استفاده از لپتاپ گسترش پیدا میکنند.اگر چه این مشکل پوستی ضرری ندارد و با از بین رفتن منبع فشار و گرما خود به خود از بین میروند،اما ممکن است برخی مواقع باعث تغییر رنگ دایمی پوست شوند.براساس تحقیقاتی که در بیمارستان Basel سوئیس انجام شده دیده شده که این سندرم ممکن است به پوست آسیب برساند و به ندرت منجر به سرطان پوست شود.


عوارض استفاده از لپ تاپ روی باروری مردان


یکی از جدیدترین ریسکهای مرتبط با لپتاپ ناباروری مردان است.براساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه State شهر نیویورک کیسه بیضه بسیار حساس است و قادر به نگه داری اسپرم در دمای بالا نیست.قرار دادن لپ تاپ روی پا ممکن است باعث افزایش دمای کیسه بیضه تا ۳۵ درجه بالاتر از دمای عادی بدن میبرد که باعث تاثیر منفی روی تولید اسپرم میگذارد.


تاثیر لپتاپ روی مردان


قبلا در انزل وب در مورد امواج وای فای و مضرات احتمالی آن  و امواج بلوتوث صحبت کرده ایم. همچنین در تحقیقی که در سال ۲۰۱۱ انجام شده است مشخص شده است که امواج وای فای لپ تاپ نیز روی باروری مردان تاثیر دارد.در این تحقیق ۲۵% افرادی که از لپ تاپ در نزدیکی بدنشان استفاده می کردند حرکتهای ضعیفتر اسپرم را داشتند که این درصد در گروه ای که به صورت کنترل شده از انجام اینکار دوری میکردند ۱۴% بوده است.هم چنین مطالعات نشان داده است که این امواج ممکن است روی DNA نیز تاثیر بگذارند.


ریسک سرطان


با توجه به گفته های دکتر  Anthony J. Mancini التهابات پوستی و عفونتهای آن احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش میدهند. امواج الکترومغناطیسی که لپ تاپ ها ایجاد میکنند ممکن باعث هدایت جریان در سطح بدن شوند و آنرا در حالت غیر نرمال قرار دهند.در یک مطالعه منتشر شده در Archives of Environmental and Occupational Health محققان دانشگاه Siena در ایتالیا ۵ مدل لپ تاپ متداول را بررسی کرده اند.


با توجه به تحقیق آنها امواج توسط لپ تاپها در هنگام استفاده از آنها در نزدیکی بدن افزایش می یابد و ممکن است باعث ایجاد تومور شوند.هم چنین متوجه شدند مقدار میدان مغناطیسی یا EMF خیلی بیشتر از عبارت های درج شده برای میزان امنیت سلامتی روی لپ تاپ ها است.پس از انجام این بررسی،به این نتیجه رسیدند که تولیدکنندگان لپتاپ ها بهتر است نام و مشخصات محصول خود را تغییر دهند تا از مشکلات استفاده آنها برای سلامت افراد جلوگیری شود و کاربران از میزان آسیب به سلامتی دستگاه آگاه شوند.


اشعه های مضر لپ تاپ


با استفاد از یک لپ تاپ شما در معرض میدانهای الکترومغناطیسی (یا EMFs) که اساسا امواج رادیویی هستند و در اکثر دستگاه های دیجیتالی تولید میشوند قرار میگیرید ، laptop radiation یا تشععات رادیویی لپ تاپ به امواجی مثل سیگنال های مودم وای فای گفته میشود.در تصویر زیر میزان جذب اشعه (SAR) برای انسان که رابطه مستقیم با محل قرارگیری آنتن وای فای در لپ تاپ دارد مشخص شده است :


میزان جذب اشعه (SAR) برای انسان


تششعات لپ تاپ به DNA شما آسیب میزند


میدانهای الکترومغناطیسی بر طبق تحقیقات انجام شده میتوانند برخی از DNA بدن انسان را غیرفعال کنند ، بر طبق تحقیقات دکتر Martin Blank از دانشگاه کلمبیا این صدمه زدن و تغییر در دی ان ای به صورت مشهود و آنی نیست و در گذر زمان ایجاد خواهد شد ، یکبار استفاده و قرار دادن لپ تاپ در نزدیکی بدن خود مثل گذاشتن روی پا احتمالا صدمه زیادی به سلامتی شما نخواهد زد اما اگر این عمل را در طی چند روز هفته به صورت ماهایانه تکرار کنید مطمئنا باید نگران آسیب های اتحمالی این موضوع برای سلامتی خود باشید.


راهکار کاهش تشعشع امواج لپ تاپ


برای کاهش مضرات لپ تاپ برای بدن ، در صورت امکان استفاده از لپ تاپ ها را متوقف یا کم کنید اگر چه این راهکار امروزه شاید غیرکارامد به نظر برسد! راه حل دوم این است که لپ تاپ را روی پا نگذارید و آنرا روی میز قرار دهید.در صورت نیاز به قرار دادن لپتاپ روی بدنتان حتما از محافظ مناسب برای جلوگیری از آسیب رسیدن به پوستتان استفاده کنید.


خطرات گذاشتن لپ تاپ روی پا


نظر و پیشنهاد شما؟


برای رفع بیشتر خطرات نقطه شروع استفاده نکردن لپ تاپ روی پا است.نظر شما در این زمینه چیست و اینکه اگر تجربه ای از مشکلات پوستی در اثر استفاده لپ تاپ روی پا داشته اید با ما در میان بگذارید.




[ad_2]

لینک منبع