دنبال کننده ها

۱۳۹۶ تیر ۹, جمعه

نظارت کمرنگ اداره کار بر شرکت‌های صنعتی شوش - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

[ad_1]

خبرگزاری مهر ـ گروه استان‌ها ـ قاسم منصور آل کثیر*: طبیعی است کارگری که در مقابل اعتراض برای دریافت حق، تهدید به اخراج شود، دیگر مطالبه گری نمی کند. وضعیت اغلب کارگران شوشی خصوصا در صنایع، در چنین حالتی است. 



به عبارتی دیگر چتر حمایتی کارگران  حوزه صنایع شوش خصوصا کشت و صنعت نیشکر هفت تپه ضعیف است چون در برابر هر گونه مطالبه گری تهدید به اخراج می شوند. نمونه آن اخراج ۲۰ کارگر نیشکر هفت تپه بود که با وساطت فرماندار و دیگر مسئولان محلی به کار برگشتند. همین وضعیت چند سال پیش برای تعدادی از کارگران شرکت کاغذ پارس نیز رخ داد که باز هم با وساطت فرماندار و نماینده شوش حل شد. البته چنین شرایطی برای بسیاری از کارگران وجود دارد همچون کارگران آب و فاضلاب روستایی که نزدیک به شش ماه حقوق نگرفتند. 



هراس برای مطالبه گری میان کارگرانی که قراردادهای کوتاه مدت دارند، بسیار بیشتر است، همچون بسیاری از کارگران نیشکر هفت تپه و به همین دلیل هیچ گونه صدای اعتراضی از آنها شنیده نمی شود. در این بین اداره کار نقش بسیار موثری می تواند برای بهبود شرایط موجود کارگران داشته باشد. از وظایف ذاتی و حاکمیتی اداره کار، نظارت فعال بر حسن اجرای قوانین و مقررات اداره کار است. 



ولی در سال های اخیر ما کمتر اقدامات و تصمیم گیری های متناسب با نقض حقوق قانونی کارگران را از سوی اداره کار شوش شاهد بوده ایم. اداره کار می تواند در این زمینه فعالانه ورود کند و به صورت میدانی فعالیت‌های صنایع به ویژه نیشکر را مورد بازرسی و بررسی دقیق قرار دهد.



شرکت نیشکر هفت تپه از اسفند ماه پارسال تاکنون بیمه کارگران را رد نکرده است. این درحالی است که طبق ماده ۴۸ قانون کار باید ماهانه بیمه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود. هم اکنون بخش چشم گیری از کارگران مجبورند در شراطی که با تاخیر حقوق می گیرند برای درمان و مسائل پزشکی به صورت آزاد هزینه درمان پرداخت کنند، اما مسئله جدی و خطرناک تر اینکه اگر کارگری حین کار دچار حادثه ای شود و بیمه نباشد مسئول این وضعیت کیست؟ آیا باز هم کارگران باید هزینه درمان حوادث حین کار را پرداخت کنند؟ 



کارفرمایان نباید فراموش کنند که می‌توان کارگران را بازوان حرکت هر جامعه‌ای به سوی رشد، تعالی و شکوفایی دانست، تصور پیشرفت و توسعه یک جامعه بدون حضور قشری به نام کارگر محال است.



* خبرنگار




[ad_2]

منبع لینک by [author_name]