دنبال کننده ها

۱۳۹۶ تیر ۹, جمعه

اهمیت به کارگیری بازاریابی متنوع در عصر بازاریابی دیجیتال

[ad_1]

اهمیت به کارگیری بازاریابی متنوع در عصر بازاریابی دیجیتال

امروزه کسب و کارها استراتژی‌های بازاریابی مختلفی را برای دستیابی به اهداف خود به کار می‌گیرند. در حقیقت می‌توان گفت هر برند یا کسب و کاری بر اساس زمینه فعالیت خود بهترین استراتژی ممکن را برای خود انتخاب می‌کند و برنامه‌های خود را طبق آن پیش می‌برد. اما نکته‌ی قابل توجهی که در عصر حاضر وجود دارد انتخاب استراتژی است که قادر باشد به صورت متمرکز تمام جنبه‌های یک کسب و کار را تحت پوشش خود قرار دهد. زیرا با توجه به گسترش کسب و کارهای اینترنتی تیم بازاریابی و تبلیغات هر برند با گروه وسیعی از مخاطبان مواجه است. به همین دلیل درک نیاز مخاطب و سعی در ارائه محصولات مرتبط با نیاز آن‌ها به یکی از چالش‌های بزرگ تبدیل شده است. در این میان بازاریابی متنوع با استفاده از تفکر طراحی، دنیای کسب و کارهای امروزی را متحول کرده است. در ادامه به بررسی دقیق‌تر نقش بازاریابی متنوع در عصر دیجیتال می‌پردازیم.

بازاریابی متنوع چیست؟

همانگونه که گفته شد امروزه پیدایش تجارت الکترونیک و گسترش کسب و کارهای اینترنتی، مدیران بازاریابی و صاحبان کسب و کار را با گروه متنوعی از مخاطبان مواجه کرده است. بنابراین کسب و کارها با طیف وسیعی از انتظارات، علایق، سلایق، نیازمندی‌ها، اعتقادات، فرهنگ‌ها و ارزش‌ها رو به رو هستند. که درک نیاز مخاطب و ارائه‌ی محصولات مورد نظر او از طریق شیوه‌های مناسب یکی از مهمترین چالش‌هایی است که کسب و کارها با آن مواجه هستند. از این رو کسب و کارهای امروزی نیز با کمک روش‌های ترکیبی به جمع‌آوری اطلاعات مخاطبان می‌پردازند تا بتوانند تاثیرگذاری بیشتری بر روی آن‌ها داشته باشند. برگزاری کمپین‌ها و تلفیق عکاسی و تهیه‌ی فرم پرسشنامه و … از جمله مهمترین روش‌های جمع‌آوری اطلاعات در بازاریابی متنوع است.

چگونه می‌توان به بهترین شکل ممکن شیوه‌ی بازاریابی متنوع را به کار برد؟

نکته‌ی مهمی که مدیران باید همواره به آن توجه داشته باشند این است که استفاده از شیوه‌های بازاریابی و تبلیغات تنها زمانی موثر خواهد بود که منطبق با استراتژی کلی کسب و کار باشد. زیرا در صورتی که پیام منتقل شده به مخاطب منطبق با پیام اصلی برند باشد مدیران بازاریابی به راحتی می‌توانند نگاه عقب گردی به آن داشته و مولفه فرهنگ را نیز در آن لحاظ کنند. توجه داشته باشید که شیوه‌ی بازاریابی متنوع معمولا به صورت مستقیم با مخاطبان در ارتباط است. بنابراین باید با نگاهی بی‌طرفانه به تصویر روشنی از نیازها و باورهای مخاطب دست یافت. مکالمات شخصی، انجام تحقیقات بازار، تنظیم پرسشنامه در صفحه‌ی اول سایت و تولید محتوای تعاملی از جمله مهمترین روش‌هایی هستند که در پیشبرد استراتژی بازاریابی متنوع کاربرد دارند.

بازاریابی متنوع

یکی از نکات قابل توجه در بازاریابی تعیین چشم‌انداز و حرکت به سوی آن با در نظر گرفتن مخاطبان است. اما گاهی ممکن است که در پیشبرد استراتژی بازاریابی متنوع به این نتیجه برسیم که با تغییر چشم‌انداز و انطباق آن با سلیقه مخاطب موفقیت بیشتری حاصل می‌شود. بنابراین کسب و کارهای امروزی برای موفقیت در دنیای پرتغییر امروز لازم است که از تغییر موثر استقبال کرده و از آن هراسی نداشته باشند. زیرا ایجاد تغییرات موثر وجه تمایز بین کسب و کارهای سنتی و امروزی است. با توجه به تنوع مخاطبان در دنیای تجارت الکترونیک امروز می‌توان ایجاد تغییر را احترام به نظر مخاطب و کمک به رشد آن‌ها نیز دانست.

اهمیت تنوع در بازاریابی موثر

با توجه تنوع مخاطبان در دنیای دیجیتال برای موفقیت بازاریابی متنوع لازم است که این تنوع در انتخاب اعضای تیم بازاریابی نیز اعمال شود. زیرا بازاریابی در حالت کلی مقوله‌ای فراتر از جنسیت و نژاد است. بنابراین داشتن تیمی با استعدادها، مهارت‌ها، دیدگاهها و فرهنگ‌های مختلف امکان درک و برقراری ارتباط موثر با مخاطبان را ساده‌تر می‌کند. زیرا داشتن درک درستی از نیازهای مخاطب نیازمند بینش، تجربه و دانش ویژه‌ای است که اعضای تیم می‌توانند در این زمینه‌ها مکمل یکدیگر باشند.

بازاریابی متنوع در بازاریابی اینترنتی

در صورتی که کسب و کاری بخواهد استراتژی بازاریابی خود را به صورت کاملا دیجیتالی پیش ببرد می‌تواند از روش‌های مختلفی برای این کار استفاده کند. با توجه به حضور افراد مختلفی از شهرها و فرهنگ‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی می‌توان گفت رسانه‌های اجتماعی یکی از قوی‌ترین ابزارها برای پیشبرد بازاریابی متنوع هستند. از سوی دیگر نیز امکان معرفی محصولات متنوع به طیف وسیعی از مخاطبان به راحتی از طریق شبکه‌های اجتماعی میسر می‌شود. از این رو استفاده از رسانه‌های اجتماعی و مدیریت تخصصی آن می‌تواند یکی از کم هزینه‌ترین روش‌های بازاریابی متنوع از طریق بستر اینترنت را فراهم کند. علاوه بر شبکه‌های اجتماعی وبلاگ‌ها و وب‌سایت هر کسب و کار نیز می‌توانند به عنوان یک ابزار رسانه‌ای قوی برای پیشبرد استراتژی بازاریابی اینترنتی مورد استفاده قرار گیرند.

 

منبع



[ad_2]

لینک منبع