دنبال کننده ها

۱۳۹۶ مهر ۸, شنبه

تشکیل کمیته پیگیری اجرای طرح مراقبت پرستاری در منزل - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری مهر، حیدرعلی عابدی با یادآوری روز جهانی سالمند، با بیان اینکه سالمندی پدیده ای اجتناب ناپذیر و طبیعی است، گفت: طبق برخی آمارها در ۳۵ سال آینده ۳۳ درصد جمعیت کشور بالای ۶۰ سال سن خواهند داشت در حالی که در سال ۹۴، ۱۰ درصد جمعیت کشور سالمند بودند.



وی یادآور شد: البته آمارهای سال ۲۰۱۵ سازمان ملل نشان از بازنگری در آمارهای قبلی دارد به گونه ای که نرخ باروری ۱.۷۵ مرکز آمار قرار گرفته و بر همین اساس پیش بینی شده جمعیت کشور در سال ۱۴۸۰ در شاخص متوسط ۶۵ میلیون نفر، بالا ۱۱۲ میلیون، و کم ۳۹ میلیون نفر می رسد که بر این اساس نرخ رشد جمعیت کاهش و به سمت صفر و منفی شدن در حال پیش روی و حرکت است و باید برای جمعیت سالمند برنامه ریزی های مناسب انجام شود.



عابدی یادآور شد: بهبود وضعیت بهداشت کاهش مرگ و میر کودکان و افزایش سالمندان را به دنبال دارد بنابراین افزایش جمعیت سالمندان موفقیتی بزرگ در امر برنامه های سلامتی است اما این به معنای این نیست که افزایش تعداد سالمندان قابل تقدیر است.



وی یادآور شد: بلکه اگر سالمندان کشور از وضعیت و کیفیت زندگی سالمی برخوردار باشند قابل تقدیر است به عبارتی اگر در دوران کودکی، جوانی و میانسالی طوری برنامه ریزی کرده باشیم که سالمندان سبک زندگی سالمی داشته و توانمند باشند موفقیتی بزرگ برای برنامه های سلامت به شمار می رود.



عابدی با بیان اینکه بسیاری از سالمندان به دلایل مختلف دچار ناتوانی و برخی مشکلات هستند، تصریح کرد: تعدادی از سالمندان دچار مشکلات عضلاتی و حرکتی می شوند و عوارض برخی بیماری ها نیز مانند دیابت و فشارخون در دوران سالمندی خود را نشان می دهد.



وی با یادآوری اینکه تعداد سالمندانی که نیاز به مراقبت های ویژه دارند قابل توجه است، تصریح کرد: سیستم های بهداشت و درمان فعلی جوابگوی رفع این نیازها نخواهد بود بنابراین بهترین روش این است که برای تامین نیازهای سالمندان آمادگی لازم را به وجود بیاوریم البته برای این موضوع برنامه هایی پیش بینی شده است که یکی از این برنامه های کم هزینه  که می تواند بسیار مفید باشد مراقبت درمنزل است.



عابدی با بیان اینکه مجلس در برنامه ششم دولت را مکلف به ارائه مراقبت های پرستاری در منزل کرده است، گفت: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر اجرای این مصوبه اصرار دارد و برای پیگیری اجرای بندهای مربوط به حوزه سلامت  بزودی کمیته و کارگروهی را در کمیسیون تشکیل می دهیم تا نظارت مناسب و پایشی را بر اجرای مصوبات داشته باشد.



وی با تاکید بر لزوم توجه به تاسیس و راه اندازی مراکز مراقبت از سالمند، ادامه داد: سالمندان در هنگام بیماری حتما نباید در بیمارستان ها و مراکز درمانی بستری شوند بلکه می توانند از برنامه های متنوع، رژیم غذایی مناسب، ورزش های مناسب و چکاب های مرتب و منظم در چنین مراکزی برخوردار شوند تا از پیشرفت و عوارض ناشی از بیماری ها جلوگیری شود.



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تصریح کرد: همچنین باید به راه اندازی تخصص ها و رشته های دانشگاهی در حوزه سالمندان مانند دیگر سایر حوزه ها مانند کودکان و زنان یعنی پیری شناسی و ارائه خدمات پزشکی به سالمندان توجه داشت به عنوان مثال کسی که ارتوپد است در کنار آن یک دوره هم برای درمان بیماری های مربوط به سالمندی نیز سپری کند که تحت عنوان ارتوپد سالمندی یا جراح ویژه سالمندی فعالیت کند زیرا نحوه واکنش یک فرد سالمند با یک فرد میانسال نسبت به جراحی متفاوت است بنابراین باید دوره های ویژه سالمندان برای پزشکان به عنوان فوق تخصص در رشته پزشکی مورد توجه قرار گیرد.



وی سالمند آزاری را پدیده ای غیرقابل انکار دانست و گفت: سالمندآزاری در تمامی ابعاد اجتماعی مانند مالی، جسمی، درمانی و اقتصادی وجود دارد و به نوعی متاسفانه در نوع ارائه خدمات میان سالمندان و سایر افراد جامعه تمایز قائل می شود.



این نماینده  مجلس یادآور شد: برخی از سالمندان به رغم اینکه حقوق بازنشستگی دریافت می کنند  اما توانایی جسمی و ذهنی مناسب برای اداره کردن زندگی و هزینه کرد حقوق خود را ندارند بنابراین مشخص نیست که حقوق آنها  به چه نحو توسط فرزندان و خانواده هزینه می شود و در این رابطه قوانینی حمایتی مناسبی وجود نداشته و نظارتی نیز بر این امر صورت نمی گیرد که نحو هزینه کرد حقوق سالمند و وضعیت آنان مشخص شود.



عابدی افزود: در رابطه با ارائه خدمات درمانی نیز  شاهد هستیم که اگر سالمندی دچار بیماری شد در بیمارستان ها و مراکز درمانی با محدودیت تخت و امکانات مواجه می شوند و به گونه ای خدمات برای ارائه به جوانان در نظر گرفته شده است بنابراین نیاز است به چنین موضوعاتی توجه جدی شده و فرهنگ سازی مناسب برای توجه و تکریم سالمند مورد توجه قرار گیرد در این رابطه می طلبد شورای عالی سالمندان فعال تر شده و با برنامه ریزی مناسب مشکلات و نیازهای مربوط به سالمندان را پیگیری کند.



وی با بیان اینکه نیازی به تعیین متولی واحد برای پیگیری مشکلات سالمندان نیست، افزود: هر دستگاهی باید به وظیفه خود در قبال سالمندان به درستی عمل کند مثلا وزارت بهداشت نسبت به تهیه برنامه های سلامتی، تامین اجتماعی تامین رفاه اجتماعی و سایر دستگاه ها نسبت به بهبود وضعیت آنان گام های جدی بردارند در این رابطه باید مواردی مانند مبلمان شهری، آموزش، درمان، امنیت روانی و حتی نگهداری از سالمندان در برنامه ریزی های اجتماعی مورد توجه قرار گیرد زیرا سالمندی دوره ای اجتناب ناپذیر است و از همین حالا باید به فکر تامین نیازهای آنها بود.



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر لزوم رعایت عدالت شهروندی در استفاده از امکانات و فضاهای شهری برای تمامی شهروندان به ویژه سالمندان، گفت:  موانع موجود در معابر شهری باید رفع شود و با مکانیزه کردن پل های عابر و احداث پله های برقی در ایستگاه های مترو و نصب بالابر توجه شود.




[ad_2]

منبع لینک by [author_name]