دنبال کننده ها

۱۳۹۶ مهر ۸, شنبه

خبرگزاری آريا - با پنج خودروي پر مصرف جهان آشنا شويد

[ad_1]



با پنج خودروي پر مصرف جهان آشنا شويد

خبرگزاري آريا - امروزه تقريبا تمامي خودروسازان به سمت موتورهاي کم مصرف و سبز حرکت مي کنند، اما با اين حال هنوز مي توان اتومبيل هايي را در خيابان ها مشاهده کرد که اشتهاي عجيبي نسبت به بنزين دارند!
اين دسته از خودروها به خاطر نياز به قدرت و عملکرد بالا، معمولا با موتورهاي بسيار حجيمي توليد مي شوند که اين مساله نيز به ناچار مصرف سوخت زياد را به دنبال دارد.

با اين پيش زمينه قصد داريم در مطلب حاضر به بررسي پنج خودروي پر مصرف کنوني جهان بپردازيم. با ما همراه باشيد.
بوگاتي شيرون
به لطف موتور 8 ليتري 16 سيلندر با چهار توربو، شيرون يکي از سريع ترين اتومبيل هاي حال حاضر جهان است.
اين موتور يکي از شاهکارهاي مهندسي در صنعت خودرو به شمار مي رود، زيرا مي تواند 1479 اسب بخار قدرت و 1600 نيوتن متر گشتاور توليد کند.

متاسفانه اين خروجي عظيم با مصرف سوخت بسيار زياد بدست مي آيد. شيرون در هر صد کيلومتر ترکيبي به صورت ميانگين 21.4 ليتر بنزين مصرف مي کند، اين ارقام در مسيرهاي شهري و جاده اي به ترتيب 26.1 و 16.8 ليتر اعلام شده که در مقايسه با خودروهاي معمولي تا سه برابر بيشتر است.

البته براي کساني که حدود 2.7 ميليون دلار براي چنين سوپر اتومبيلي هزينه مي کنند، اين مساله اصلا به چشم نيامده و قطعا مهم نخواهد بود.
بد نيست بدانيد خريداران شيرون به طور ميانگين داراي 42 اتومبيل گران قيمت، يک جت شخصي، يک قايق تفريحي و سه هليکوپتر هستند.
استون مارتين ونتيج S
استون مارتين اخيرا به موتورهاي کم حجم رو آورده که نتيجه آن به کارگيري نمونه هاي 5.2 ليتري V12 و 4 ليتري V8 توئين توربو ساخت AMG در محصولات خود بوده است.
با اين حال نسخه دوازده سيلندر ونتيج S هنوز از همان موتور 6 ليتري V12 قديمي تر بهره مي برد.

اين موتور تنفس طبيعي 565 اسب بخار قدرت و 620 نيوتن متر گشتاور توليد مي کند. ونتيج S در هر صد کيلومتر شهري و جاده اي به ترتيب به 19.6 و 13.07 ليتر سوخت نياز دارد.
اگر چه اين ارقام بسيار زياد هستند، اما با شنيدن غرش موتور اصلا به چشم نخواهند آمد!

لامبورگيني اونتادور
سه مورد از پنج خودروي حاضر در اين مطلب با موتور V12 به فروش مي رسند. درست است که با بهبود عملکرد موتورهاي V8 و V6، زمان زيادي تا پايان عمر نمونه هاي V12 باقي نمانده، اما برخي کمپاني ها مثل لامبورگيني هنوز به استفاده از چنين موتورهايي اصرار مي کنند.

اونتادور يکي از ساخته هاي لامبورگيني است که به يک موتور 6.5 ليتري V12 با 690 اسب بخار قدرت و 690 نيوتن متر گشتاور مجهز شده؛ اين خودروي اسپورت تقريبا 394 هزار دلاري در هر صد کيلومتر شهري 21.38 و در هر صد کيلومتر جاده اي 13 ليتر سوخت مصرف مي کند.

بر اساس برخي گزارش ها، لامبورگيني در حال توسعه جانشين اين مدل فوق العاده سريع است، احتمال مي رود حجم موتور مدل جديد به 7 ليتر ارتقا يافته و به منظور کاهش مصرف سوخت از پيشرانه اي هيبريدي در آن استفاده شود؛ بديهي است که در صورت حضور موتور 7 ليتري در قلب جانشين اونتادور، نبايد انتظار معجزه از آن داشت.
فراري 812 سوپرفست و GTC4Lusso
کمپاني ايتاليايي فراري که همواره جزو سازندگان اصلي موتورهاي V12 بوده، با دو محصول خود در اين ليست حضور دارد.
812 سوپرفست يکي از اتومبيل هاي اين شرکت است که از موتوري 6.5 ليتري با 789 اسب بخار قدرت و 718 نيوتن متر گشتاور بهره مي برد. اگر چه خروجي اين موتور در سطح بالايي قرار دارد، اما مصرف سوخت آن اصلا جالب توجه نيست.
812 سوپرفست در صد کيلومتر شهري 19.6 و در صد کيلومتر جاده اي 14.7 ليتر بنزين از باک کم مي کند.

GTC4Lusso ديگر خودروي خوش اشتهاي فراري است که علي رغم موتور کم حجم تر 6.2 ليتري مصرفي تقريبا برابر با 812 سوپرفست دارد. اين خودروي زيباي 680 اسب بخاري، به ترتيب 19.6 و 13.84 در شهر و جاده مي سوزاند.
هر دو مدل مذکور در صد کيلومتر ترکيبي 18.09 ليتر مصرف مي کنند.
بد نيست بدانيد مصرف سوخت نسخه V8 فراري GTC4Lusso با موتور 3.9 ليتري 602 اسب بخاري در شهر و جاده به ترتيب 15.68 و 11.2 ليتر اعلام شده است.

بنتلي مولسان
بنتلي مولسان تنها اتومبيلي است که با موتور V8 در اين ليست حضور دارد. اين خودروي فول سايز لوکس، از سال 2010 وارد بازار شده و نيروي مورد نياز آن توسط يک موتور حجيم 6.75 ليتري V8 توئين توربو تامين مي شود.
اين موتور دست ساز بوده و مراحل ساخت آن نيازمند 30 ساعت کار مداوم است.

موتور مولسان ريشه در تاريخ کمپاني بنتلي دارد، قوي ترين نسخه از اين موتور مي تواند 530 اسب بخار قدرت و 1100 نيوتن متر گشتاور در اختيار راننده بگذارد.
اين خروجي در ازاي مصرف 21.38 ليتر در شهر و 13.84 ليتر در جاده حاصل مي شود.

همانطور که مشاهده مي کنيد، پر مصرف ترين اتومبيل هاي خياباني حال حاضر جهان جزو نمونه هاي اسپورت و لوکس بسيار گران قيمت هستند.
روشن است که براي خريداران ثروتمند اين دسته از خودروها، ميزان مصرف سوخت اهميت چنداني نداشته و جزو اولويت هاي اصلي محسوب نمي شود، به همين جهت تاکنون در اين راستا تلاش هاي جدي صورت نگرفته و سازندگان کوشش خود را صرف کارايي و استخراج اسب بخارهاي بيشتر از سيلندرهاي متعدد کرده اند.
البته با سخت گيرانه تر شدن قوانين زيست محيطي و گرايش به سمت حمل و نقل سبز چالش هايي در اين زمينه بوجود آمده و توليدکنندگان اتومبيل هاي اسپورت نيز سرانجام دير يا زود به پيشرانه هاي هيبريدي و الکتريکي رو خواهند آورد.


[ad_2]

لینک منبع