[ad_1]
اگر در کسب و کار فروش محوری فعالیت میکنید، باید بدانید که نقش مدیریت فروش در یک سازمان قابل چشمپوشی نیست. یک مدیر فروش موفق باید قادر به رهبری فروشندگانی با سبکهای فروش مختلف و تیپهای شخصیتی متفاوت باشد. به همین دلیل است که مدیران فروش کلید اصلی موفقیت سازمانهای مبتنی بر فروش و شرکتهای تجارت الکترونیک هستند. از این رو داشتن یک مدیر فروش ماهر با سطح متوسطی از فروش بسیار بهتر از داشتن یک مدیر فروش معمولی با فروشهای بزرگ اما نامنظم است.
جالب است بدانید که چندین گام مهم وجود دارند که به فروشندهها کمک میکنند در امر فروش موفقتر از همیشه عمل کنند. پیمودن این گامها و یادگیری برخی از مهارتها به مدیران فروش کمک میکند تا تیمی با عملکرد بالا داشته باشند. با توجه به این که داشتن مدیر فروش کارآمد، اساسیترین عاملی است که باعث موفقیت یک کسب و کار میشود. از این رو یک کسب و کار موفق تنها زمانی میتواند سود قابل توجهی بهدست آورد که یک تیم فروش قوی داشته باشید. بنابراین یک مدیر فروش موفق باید مهارتهایی را برای کنترل بهتر اعضای تیم خود باید بیاموزد که در ادامه به بررسی این مهارتها میپردازیم.
۵ مهارت ضروری برای یک مدیر فروش موفق
۱) مربیگری
مربیگری اولین مهارت ضروری برای یک مدیر فروش موفق است. مربیگری به معنی کمک به شکوفایی استعدادها و استفاده از پتانسیل اعضای تیم در راستای پیشرفت و بهبود عملکرد تیم است. به علاوه مدیر فروش باید قادر به کشف و شفافسازی نیازهای مشتریان باشد و درصدد برآورده کردن خواستههای آنها برآید. یک مدیر فروش همواره باید تلاش کند تا مشتریان محصول A افزایش یابند و به دنبال آن مشتریان محصول B نیز به خرید محصول A تمایل پیدا کنند.
یک مدیر فروش موفق با مهارتهای مربیگری سطح بالا، تنها به بهبود کیفیت کار تیم اجرایی توجه نمیکند بلکه با اشتغالزایی بیشتر سعی میکند رضایت شغلی تیم خود را نیز افزایش دهد.
۲) ذکاوت در تجارت
ذکاوت در تجارت به عنوان یک تفکر تجاری اساسی برای رسیدن به اهداف فروش مطرح میشود. محیط کسب و کار نیازمند عوامل فروش و مدیرانی با مهارتهای تجاری قوی است. به طوری که مدیران فروش باید قادر به درک مسائل پیچیده تجاری باشند و به فروشندگان آموزش دهند که چگونه تصمیمات عاقلانهتری بگیرند. بنابراین بهتر است یک مدیر فروش موفق بتواند برنامهریزی کند و منابع موجود را به شکل موثری در جهت برآورده کردن نیازهای مشتریان به کار گیرد.
۳) استخدام افراد مناسب
امروزه شرایط سازمانها به گونهای تغییر یافته است که بیشتر مدیران فروش روزها، هفتهها و گاهی ماهها طول میکشد تا فرد مناسبی را برای استخدام پیدا کنند. بنابراین مدیران باید مهارتهای استخدامی خود را نیز تقویت کنند. به یاد داشته باشید که استخدام فرد مناسب برای امر فروش اهمیت زیادی دارد زیرا انتخاب افراد نالایق خسارت مالی زیادی را به سازمانها تحمیل میکند و زمان زیادی برای جبران نیاز دارد.
از این رو مدیران فروش باید قادر به تشخیص و انتخاب افراد بااستعداد برای امر فروش باشند زیرا که با روی کار آمدن این افراد شاهد بهبود عملکرد تیم و بهبود نتایج فروش خواهیم بود.
۴) مدیریت کارایی
توصیفهای متعددی از مدیریت کارایی وجود دارد. مدیریت کارایی میتواند به معنی بررسی سه ماهه کسبوکار، مدیریت محصولات به فروش نرفته، مدیریت تیم فروش و … باشد.
به علاوه مدیران فروش باید قابلیت مدیریت کارایی و اجرایی بالایی داشته و توانایی مقابله با فروشندگان ناکارآمد را داشته باشند. زیرا در صورت عدم بررسی مسائل مربوط به کارایی، شاهد تاثیرات منفی بر روی اعضای تیم و فروش خواهیم بود. از این رو مدیران فروش باید چک لیستی از وقایع برنامهریزی شده و برنامهریزی نشده داشته باشند تا به هنگام بروز مشکل بتوانند مسائل مربوط به اجرا را مدیریت کنند. مشکل به وجود آمده را برطرف کنند و کیفیت اجرا را بهبود ببخشند.
بحث دیگری که در مدیریت کارایی باید مورد توجه قرارگیرد، این است که مدیر فروش هنگام بروز مشکلات اجرایی به طور فعالانه با مدیران سایر بخشها در ارتباط باشد و راهحلی برای آن مشکلات ارائه دهد.
۵) رهبری
رهبری تیم فروش موضوعی نیست که بتوان ساده از آن گذشت. مدیران فروش باید رهبران قوی باشند تا به فروش بالایی دست یابند. برای دستیابی به رهبری قوی مدیران فروش باید قادر به ایجاد یک چشم انداز باشند و آن را با تیم فروش خود در میان بگذارند. یک رهبر و مدیر فروش قوی، این مهارت و اراده را باید داشته باشد و به اعضای تیم خود کمک کند تا برای رسیدن به چشمانداز روی کار خود تمرکز داشته باشند و برای تحقق هدف مشترک خود تلاش کنند.
علاوه بر آنچه که تا کنون گفته شد، رهبران فروش باید توانایی برقراری ارتباط موثر با اعضای تیم خود را داشته باشند و با ایجاد انگیزه برای تیم، روحیه کار تیمی اعضای تیم خود را تقویت کنند.
[ad_2]
لینک منبع