[ad_1]
معیارهای تشخیص یک سایت خوب از دید کاربران چیست؟
اگر از شما بپرسند معیارهای تشخیص یک سایت خوب چیست شما چه جوابی خواهید داد؟ رنگ بندی آن؟ محتوای آن؟ کیفیت عکس ها؟ راحتی؟ شاید همه اینها درست باشد ولی همانطور که قانون ۸۰ – ۲۰ به ما میگه، ۲۰ درصد معیارها، ۸۰ درصد رضایت کاربران رو رقم میزنه.
شاید مهمترین نکته در بدست آوردن دادههای واقعی معیارهای تشخیص برای فهمیدن اینکه سایت، از دید کاربران مناسب است یا خیر، هدایت مخاطبین هدف داخل آن سایت باشد. حتی باید سایت به گونهای طراحی شود تا حد ممکن مخاطب غیر هدف آن را پیدا نکند تا خللی در دادههای ما ایجاد نکند. شاید اهمیت سئو هدفمند اینجا به روشنی مشخص شود.
همه ما میدانیم ورودی زیاد برای سئو هر سایتی مفید است پس چرا باید جلوی مخاطب غیر هدف را گرفت؟
همینطور که میدانیم بعضی از معیارهای تشخیص یک سایت خوب از دادههای بدست آمده از رفتار مخاطبین داخل سایت بدست میآیند. با وجود مخاطبین غیر هدف، رفتارهایآنها از کیفیت دادههای بدست آمده میکاهد. باور آژانس دیجیتال مارکتنیگ رسپیناتک این است که ما برای تغییر باید معیارهای محکم داشته باشیم و چه معیاری بهتر از رفتار مخاطبین داخل سایت.
اما باید به سوال اصلی پرداخت که معیار تشخیص یک سایت خوب چیست؟
۱) کاربری راحت و ساده
یکی از معیارهای تشخیص یک سایت خوب سادگی در استفاده از آن است. کاربر هدف ما باید بدون گیج شدن به هر قسمت از سایت دسترسی پیدا کند و در هر مرحله این امکان را داشته باشد به مرحله قبل بازگردد. شاید یکی از عوامل تاثیرگذار در سادگی استفاده از طرحهای مینیمال است. طراحی مینیمال به طرحهای خلوتی میگویند که میتوان چشم مخاطب را به هر کجای مورد نظر هدایت کرد.
۲) دسترسی سریع
کاربر باید این امکان را داشته باشد که با کمترین کلیک به مقصد نهایی خود برسد. معیار جهانی برای این تعداد کلیک عدد ۳ است. یعنی مخاطب باید با ۳ کلیک یا کمتر به خواسته خود برسد، اما شاید این معیار کمی سختگیرانه باشد زیرا علی رقم هزینههای هنگفت سایتهای بزرگ دنیا نظیر Aliexpress یا حتی Digikala نتوانستهاند به این معیار دست پیدا کنند.
۳) سرعت بالا آمدن
یکی از معیارهای تشخیص یک سایت خوب سرعت لود شدن آن است. سایت هرچه زودتر لود شود باعث رضایت کاربران میشود زیراآنها با سرعت بیشتری میتوانند سایت دلخواه خود را ببینند. یکی از ابزارهایی که میتوان این مورد را سنجید Google’s page speed insights است که به شما سرعت لود شدن سایتتان را میدهد و حتی شما را برای بهبود سایت خود راهنمایی میکند. ( توجه داشته باشید که با IP ایران نمیتوانید از این سرویس استفاده کنید.)
۴) هدایت موثر
سایت باید به گونهای طراحی شود تا مخاطبین شما از هرکجای سایت وارد میشوند به مرور به جایی که ما میخواهیم هدایت شوند. ساخت صفحه فرود برای وب سایتها یکی از عوامل تاثیرگذار در نتیجه گیریآنها است.
۵) محتوای ساده و جامع
هر سایتی که محتوایی را به مخاطبین منتقل میکند باید از لحاظ محتوایی کاملا ساده و همه فهم باشد. استفاده از کلمات انتضاعی و غیر قابل فهم نه تنها مخاطبین را از مطالعه ادامه متن منصرف میکند بلکه باعث میشودآنها از سایت ما نیز خارج شوند زیرا حس میکنند زبان مشترکی با سایت ندارند. حتی پیشنهاد میکنیم بجای استفاده از محتوای متنی از محتواهای ویدئویی یا اینفوگرافیک استفاده کنید.
۶) بروز رسانی دوره ای
شما هیچ سایت موفقی پیدا نمیکنید که ۶ ماه بدون تغییر باشد. رفتار مخاطبین همیشه در حال تغییر است. حتی رفتار ما در تابستان، با زمستان و بهار متفاوت است، پس سایت نیز باید دائم متناسب با تغییر رفتار مخاطبینش تغییر کند.
۷) گرفتن اطلاعات از مخاطبین
آماری که گوگل در سال ۱۳۹۳ منتشر کرد اعلام کرد اگر فردی امروز وارد سایت شما شود، ۳ روز بعد از او سوال شود که آیا همچین سایتی وجود دارد یا خیر او شما را به خاطر نخواهد داشت. هر فردی که وارد سایت شما میشود، راه ارتباط با او ذخیره نگردد، شرکت ضرر بزرگی به بخش بازاریابی خود زده است. گرفتن اطلاعات میتواند از طریق فرم ها، کامنت ها، بازاریابی ایمیلی یا بازاریابی شبکههای اجتماعی باشد.
مواردی که ذکر شد برخی از مشخصات یک سایت حرفهای است ، اگر معیار تشخیص یک سایت خوب از نظر شما متفاوت است خوشحال میشویم دانش خود را با ما در میان بگذارید.
[ad_2]
لینک منبع