دنبال کننده ها

۱۳۹۶ بهمن ۱۱, چهارشنبه

خبرگزاری آريا - «سردار ملي» در رسانه ملي

[ad_1]



«سردار ملي» در رسانه ملي

خبرگزاري آريا - مخدوش شدن چهره قهرمانان ملي توسط دشمنان و بيگانگان، محمدرضا ورزي را بر آن داشت که بخشي از سريال جديدش را به زندگي ستارخان اختصاص دهد و سال‌هاي پاياني زندگي او را به تصوير بکشد.
«ستارخان» که در ده قسمت براي پخش در ايام دهه فجر در نظر گرفته شده (از امشب ساعت 22 و 15 دقيقه از شبکه يک به نمايش در مي‌آيد) بخشي از سريال بلند «ايراندخت» است.
از اميرکبير تا ستارخان
سريال ستارخان را مصطفي شريفي به سفارش مرکز سيمافيلم براي شبکه يک تهيه کرده است. اين تهيه‌کننده درباره روند توليد سريال ستارخان به جام‌جم مي‌گويد: اين سريال بخشي از سريال بلند ايراندخت است که تصويربرداري آن از 17 آبان در تهران آغاز شده و تا آخر سال ادامه خواهد داشت. بخش‌هاي مربوط به زندگي ستارخان در اين سريال به صورت کامل تصويربرداري و بخش‌هاي اعظم آن تدوين شده بود، بنابراين قرار شد در قالب يک اثر مستقل در ايام دهه فجر از شبکه يک پخش ‌شود.
براساس توضيحات شريفي، بخش اصلي اين سريال در شهرک تلويزيوني سينمايي ايران ضبط شده و بخش‌هاي ديگرش در کاخ‌هاي سعدآباد، نياوران، گلستان، باغ نگارستان و خانه مشيرالدوله تصويربرداري مي‌شود.
اين تهيه‌کننده از ايفاي نقش ستارخان توسط سعيد نيک‌پور خبر مي‌دهد و درباره ديگر بازيگران سريال مي‌گويد: به جز آقاي نيک‌پور، شکرخدا گودرزي در نقش باقرخان و سام قريبيان در نقش سهراب بازيگران اصلي اين سريال هستند.
به گفته شريفي، بازيگران زيادي در اين سريال حضور دارند که از آن جمله مي‌توان به حسين مسافر آستانه، مسعود آب پرور، شايسته ايراني، پندار اکبري، داريوش کاردان، ژرژ پطروسي، بهزاد خداويسي، رضا فياضي، فخرالدين صديق‌شريف، شهراد بانکي، يوسف صيادي، عزت الله مهرآوران و فرخ نعمتي اشاره کرد.
تيتراژ اين سريال را سالار عقيلي با موسيقي بابک زرين و شعري از رويا ميرفخرايي خوانده است. همچنين در اين سريال شهرام خلج يک بار ديگر بعد از «معماي شاه» با محمدرضا ورزي به عنوان طراح گريم همکاري دارد.
صيانت از قهرمان
چهار سال پاياني زندگي ستارخان در اين سريال به نمايش در مي‌آيد و بر اساس توضيحات محمدرضا ورزي، اين قصه يکي از چهار قصه سريال ايراندخت است که به منظور پخش در ايام دهه فجر در نظر گرفته شده است. همچنين بخش‌هايي از آن با نسخه‌اي که در سريال اصلي به نمايش در خواهد آمد متفاوت است. صحنه مرگ ستارخان يکي از بخش‌هاي متفاوت اين دو سريال خواهد بود.
ورزي درباره انتخاب ستارخان و دليل ساختن سريالي درباره زندگي اين سردار ملي توضيح مي‌دهد: اجانب به شيوه‌هاي مختلف به نخبگان و قهرمانان ملي اين سرزمين آسيب مي‌رسانند يا آنها را مصادره مي‌کنند. ستارخان و باقرخان سرداران ملي و قهرمانان همه مردم ايران هستند و در کنار مردم آذربايجان، همه ايران به اين قهرمانان افتخار مي‌کنند. بنابراين تصميم گرفتم در سريالم به اين قهرمانان بپردازم.
اين کارگردان ضمن تاکيد بر تلاش‌ها و مجاهدت‌هاي ستارخان و نقش تاثيرگذار سردار ملي در جريان مبارزات مشروطه‌خواهان، توضيح مي‌دهد: نام ستارخان و البته باقرخان در آسمان پرستاره قهرمانان ملي و مردان تاريخ‌ساز مي‌درخشد. در اين سريال مرارت‌ها و دشواري‌هايي که سردار ملي تحمل کرده، خيانت‌هايي که ديده و سختي‌هايي را که به جان خريده نمايش داده‌ام و در نهايت مرگ اين اسطوره را خواهيم ديد.
فيلمنامه اين سريال را محمدرضا ورزي با همکاري زهرا عاملي نوشته است. اين کارگردان تشريح مي‌کند که در کنار روايت يک رويداد تاريخي، مثل هميشه از يک داستان استفاده کرده تا اثري دراماتيزه به تماشاگر ارائه کند.
وي در اين باره مي‌گويد: تاريخ را بايد تعريف کرد، نه تحريف. بنابراين من به مستندات تاريخي وفادار مي‌مانم ولي براي ايجاد درام و جذابيت، بخش‌هاي داستاني به روايتم اضافه مي‌کنم که در سريال ستارخان بار اين بخش بر دوش شخصيتي به نام سهراب با بازي سام قريبيان است.
رداي ستارخان بر قامت نيک‌پور
سعيد نيک‌پور همچنان بعد از سه دهه، با نقش اميرکبير به خاطر مي‌آيد و کمتر کسي است که از بازي‌هاي ديگرش يادي کند. حالا به خواست ورزي او يک بار ديگر رداي يک قهرمان ملي را به تن کرده و در نقش ستارخان ظاهر شده است.
ورزي درباره انتخاب نيک‌پور براي ايفاي نقش ستارخان مي‌گويد: آقاي نيک‌پور سال 1360 در يک فيلم تلويزيوني به کارگرداني جهانگير الماسي، نقش ستارخان را بازي کرده بود و من کسي را مناسب‌تر از او براي اين نقش نديدم. در آن فيلم به نظرم آقاي نيک‌پور براي نقش ستارخان جوان بود و خوشبختانه حالا اين بازيگر خوب و حرفه‌اي در سن و سال مناسبي براي ايفاي اين نقش قرار دارد.
کارگردان معماي شاه با اشاره به تبحر سعيد نيک‌پور بر بيان و بازي، تاکيد مي‌کند: در سريال ستارخان شاهد يکي از بهترين بازي‌هاي آقاي نيک‌پور هستيم. او پراحساس و با شور و شيدايي اين نقش را بازي کرده و من به حضورش در سريال ستارخان افتخار مي‌کنم. به نظرم توانمندي‌هاي بازيگري چون او کمتر در بازيگران نسل جديد ديده مي‌شود.
اين کارگردان توضيح مي‌دهد که نيک‌پور براي ايفاي نقش ستارخان معلم لهجه داشته و توانسته لحن زيبايي از زبان آذري ارائه کند. همين طور در راه‌رفتن و ساير جزئيات بازيگري نيز بسيار حرفه‌اي عمل کرده است.
محمدرضا ورزي اميدوار است هنرنمايي سعيد نيک‌پور در سريال ستارخان يک بار ديگر خاطره خوب بازي او در نقش اميرکبير را زنده کند.
بازيگري آقاي کارگردان
مسعود آب‌پرور که مخاطب تلويزيون او را به عنوان کارگردان سريال‌هاي تلويزيوني و بخصوص مجموعه‌هاي پليسي مي‌شناسد، در سريال «ستارخان» نقش يک فرانسوي به نام مسيو لاتز را به عهده دارد که رئيس لژ بيداري ايران است.
آب‌پرور درباره تجربه بازي در اين سريال به خبرنگار ما مي‌گويد: از دنياي بازيگري دور نيستم. در کنار رشته کارگرداني، دوره‌هاي بازيگري هم گذرانده‌ام. 30 سال پيش از جشنواره تئاتر دانشجويي جايزه بهترين بازيگر مرد را گرفتم و سال‌هاست بازيگري تدريس مي‌کنم.
اين کارگردان توضيح مي‌دهد که چطور بعد از سه دهه تصميم گرفت مقابل دوربين قرار بگيرد و چگونه شد که ايفاگرنقش يک فرانسوي باشد: برخي دوستان و همکاران از جمله مسعود کيميايي و محمدرضا شريفي‌نيا بارها به من تاکيد کرده بودند که بايد بازي کنم تا اين که بالاخره تصميم گرفتم اولين پيشنهاد را بپذيرم؛ اما اولين کاري که به من پيشنهاد شد، نقش يک کارگردان در فيلم «آذر، شهدخت، پرويز و ديگران» بود. ترجيح ‌دادم نقش يک کارگردان را بازي نکنم و در نقشي ظاهر شوم که از خود و حرفه‌ام دور باشد.
محمدرضا ورزي تبحر ويژه‌اي در پيدا کردن بازيگران شبيه شخصيت‌هاي تاريخي دارد اما نقشي که براي آب‌پرور در نظر گرفته در تاريخ وجود ندارد. آب‌پرور درباره نقش مسيو لاتز مي‌گويد: در تاريخچه لژ بيداري ايران يک فراماسونر وجود داشت اما آن فرد مسيو لاتز نبود. محمدرضا ورزي مسيو لاتز را خلق کرده و از همان ابتدا براي من توضيح داد که اين مرد فرانسوي، ايران، فرهنگ ايراني و زبان فارسي را خيلي خوب مي‌شناسد و اصلا لهجه ندارد.
آذر مهاجر



[ad_2]

لینک منبع