[ad_1]
در این قسمت از مستند خودرو رینگ اسپرت میخواهیم دربارهی روزهایی صحبت کنیم که صنعت خودروسازی ایران جان تازهای گرفت. روزهایی که ماشینهای خارجی روز در ایران مونتاژ میشد؛ اما به لطف تلاش و همت بعضی از صنعتگران ایران، شاهد تولید اولین خودروهای خارجی در داخل کشور شدیم. شاید فکر کنید درمورد تاسیس شرکت ایرانناسیونال (ایرانخودرو امروزی) صحبت میکنیم؛ اما میخواهیم یک قدم عقبتر برویم و به شکلگیری شرکت ایرانکاوه و تولید اولین ماشینهای سنگین در ایران نگاهی داشته باشیم.
حوالی سال ۱۳۴۰ بود که وزارت اقتصاد ایران تصمیم گرفت بهجای صدور پروانهی مونتاژ، پروانهی ساخت اتومبیل را به شرکتها بدهد. در این میان، یکی از مدیران مرسدسبنز برای مونتاژ محصولات این شرکت نزد معاون وزارت اقتصاد ایران، رضا نیازمند آمد. هنگامی که نمایندهی مرسدس با درخواست معاون وزارت وقت برای ارائه برنامهی ساخت تولید نهایی محصولات بنز در ایران روبرو شد، از این تصمیم سر باز زد و گفت: «شما تا ۱۵ سال دیگر هم نمیتوانید ستارهی مرسدس (لوگوی روی دربموتور) را هم بسازید!»
پس از رفتار تند نمایندهی این شرکت آلمانی، نیازمند درخواست او را رد کرد. به دنبال همین اتفاق، شاه به وزارت اقتصاد ۶ ماه فرصت داد تا تولید ماشین در ایران آغاز شود. این شروع داستان هیجانانگیز ماست؛ چرا که اصغر قندچی به عنوان ناجی وزارت اقتصاد وارد ماجراجویی جدیدی با سختیهای فراوان میشود تا کامیونهای ماک را در شرکت «ایرانکاوه» تولید کند. این به معنی تولید تمام قطعات کامیونهای ماک بجز موتور در کارگاهی واقع در دروازه قزوین بود.
اگر دوست دارید ماجرای شیرین تولید خودرو در داخل ایران را از زبان معاون وزارت اقتصاد وقت، موسس شرکت کاوهایران و پرنسلهای این شرکت بشنوید، شما را به دیدن قسمت دوم مستند خودرو رینگ اسپرت دعوت میکنیم.
[ad_2]
لینک منبع