دنبال کننده ها

۱۳۹۶ اسفند ۹, چهارشنبه

انفجار جمعیتی در قم پیش‌بینی نشده بود/ ضرورت توجه به محدودیت آبی - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در همایش «قم آینده و آینده قم» که شامگاه چهارشنبه در موسسه آموزش عالی طلوع مهر قم برگزار شد، با اشاره به اینکه موضوع آینده پژوهی در دنیا به تازگی مطرح شده و اهمیت زیادی هم پیدا کرده است، اظهار کرد: در منابع اسلامی، در روایاتی در زمینه حزم و دور اندیشی داریم که اهمیت این موضوع را روشن می‌کند.


وی افزود: ما در اخبار اخر الزمان خیلی روایاتی و پیش بینی داریم و توصیه‌هایی به ما هم در این زمینه شده که در آخر الزمان در چه مسیری داریم.


وزیر سابق دادگستری با اشاره به شهر قم و هویتی که دارد اظهار کرد: آیا کسی می‌تواند ادعا کند که ما برنامه‌ریزی کردیم که قم به اینجا رسیده است؟ اگر همینطور پیش برویم ۳۰ سال آینده هم دست ما نیست و شهر راه خودش را خواهد رفت.


وی با اشاره به اینکه اتفاقاتی که در قم می‌افتد متناسب با ظرفیت‌ها و محدودیت‌های آن است گفت: کدام برنامه ریزی برای توسعه خدمات شهری و خدمات عمومی داشتیم؟ چطور می‌خواهیم آب این جمعیت را تامین کنیم؟ با چه محاسبه‌ای و فرمولی به این جمعیت رسیده‌ایم؟


حجت الاسلام پورمحمدی با اشاره به اینکه قم یکی از آسیب‌دیده‌ترین شهرها از نظر جمعیت خانوار است، افزود: فقط تا الان ۲۱ هزار خانواده تحت پوشش بهزیستی داریم که تعداد بیشتری در نوبت هستند. بیشتر از این تعداد هم تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) زندگی می‌کنند.


وی با طرح این پرسش که آینده آب قم چگونه است؟ افزود: قم از نظر مخازن آبی روی میرایی جدی است. آیا باید منتظر باشیم که ۲۰ سال دیگر همه چیزخشک شود و بعد به فکر بیفتیم؟


وزیر پیشین دادگستری تصریح کرد: فکر می‌کنید به راحتی می‌توانیم از هر جای کشور برای قم آب بیاوریم؟ همین الان هم دعواها و کلنجارهای جدی داریم.


وی با اشاره به اینکه انفجار جمعیتی ناهمگون و از طبقه اقتصادی پایین قم را به شدت آسیب پذیر کرده است، اظهار داشت: قم چهار راه کشور است و در چنین شهری اگر در صنعت حمل و نقل و گردشگری سرمایه گذار کنیم موفق خواهیم شد همچنین نزدیکی به تهران، صنعت فرش، صنایع سرریز تهران، دامداری و .... هم ظرفیت‌های دیگری برای قم ایجاد کرده است.


قم شهری تمدن ساز، جریان ساز و تاریخ ساز است


حجت الاسلام پورمحمدی با بیان اینکه قم شهری است تمدن ساز، جریان ساز و تاریخ ساز خاطرنشان کرد: نگاه به قم و تعریف قم و آینده قم متفاوت از موضوعاتی مانند صنعت و گردشگری است.


وی با تأکید بر اینکه باید سنخیتی میان ظاهر قم و موضوعاتش و ادعاهای این شهر برقرار شود، اضافه کرد: قم در انقلاب موضوعات را طراحی کرد و نقطه عطف حرکت شد.


وزیر پیشین دادگستری افزود: قم یک جهش بزرگی در عرصه اجتماعی فرهنگی و سیاسی ایجاد کرد که فراتر از عرصه ملی اثرگذار بود.


وی با بیان اینکه قم شهری است با تأثیر و تأثرهای جهانی و آثار جهانی، گفت: اگر شهری را قرار است در این اندازه ببینیم باید نگاهی هم به سیر تحولات جهانی داشته باشیم.


حجت الاسلام پورمحمدی با اشاره به نواقصی که در شرایط کنونی شهر قم قرار دارد افزود: اگر به قم جهانی بخواهیم نگاه کنیم باید معماری اقتصاد و روابط حاکم بر شهر تغییر پیدا کند.



[ad_2]

منبع لینک by [author_name]