دنبال کننده ها

۱۳۹۶ اسفند ۹, چهارشنبه

تفاوت های سونی اکسپریا ایکس زد 2 و اکسپریا ایکس زد 2 کامپکت

[ad_1]






دو گوشی سونی اکسپریا ایکس زد 2 (Sony Xperia XZ2) و اکسپریا ایکس زد 2 کامپکت (Xperia XZ2 Compact) در جربان نمایشگاه MWC 2018 معرفی شدند. در این مطلب به بررسی تفاوت های سونی اکسپریا ایکس زد 2 و اکسپریا ایکس زد 2 کامپکت می‌پردازیم.



کنگره جهانی موبایل امسال بهانه خوبی شد تا سونی دو گوشی هوشمند جدید و کاملا متفاوت عرضه کند. این شرکت ژاپنی روالی متفاوتی نسبت به سایر گوشی‌سازان داشته و برای مدل جانبی پرچمدار خود، پسوند متفاوتی را انتخاب قرار می‌دهد. کامپکت، پسوندی است که بر روی مدل ثانویه پرچمداران این شرکت قرار می‌گیرد.


برخلاف مدل پلاس که بر اساس آن می‌توان متوجه شد نسبت به مدل پایه در چند زمینه وضعیت بهتری دارد، کامپکت به جمع و جور بودن گوشی در مقایسه با مدل پایه اشاره می‌کند، به این معنی که در چند زمینه نسبت به آن ضعیف‌تر است.


مدل‌های کامپکت هیچ‌گاه کپی مستقیم و کوچک شده مدل اصلی نبوده و همیشه بین آن‌ها اختلافات ظاهری و فنی زیادی وجود داشته است. همین موضوع بررسی تفاوت های سونی اکسپریا ایکس زد 2 و اکسپریا ایکس زد 2 کامپکت را جذاب می‌کند. اگر جزو کاربرانی هستید که تصمیم به خرید یک پرچمدار ندارند، شاید اکسپریا XZ2 کامپکت، گوشی هوشمند ایده‌آل شما باشد.


ابعاد


تفاوت های سونی اکسپریا ایکس زد 2


همانطور که از نام محصولات خانواده کامپکت پیداست، آن‌ها نسخه‌ای جمع و جور از مدل پایه به شمار می‌آیند. اندازه نمایشگر دارای نسبت ابعاد تصویر 18:9 سونی اکسپریا ایکس زد 2 برابر 5.7 اینچ است، در حالی که این میزان در اکسپریا ایکس زد 2 کامپکت به 5 اینچ کاهش پیدا کرده است. شاید در بین تفاوت های سونی اکسپریا ایکس زد 2 و مدل کامپکت آن، اصلی‌ترین مورد مربوط به ابعاد بدنه و نمایشگر باشد.


پنل پشتی


تفاوت های سونی اکسپریا ایکس زد 2


از جمله ویژگی‌های ظاهری مهم پرچمدار جدید سونی، استفاده از فریم فلزی در کنار پنل پشتی از جنس شیشه است. این شرکت بعد از مدت‌ها عدم استفاده از شیشه در پشت بدنه گوشی های هوشمند خود، همراه با اکسپریا ایکس زد 2 مجددا به انجام این کار روی آورده است.


با وجود خاص بودن این سبک طراحی، همه کاربران آن را دوست ندارند. افزایش میزان جذب لکه و لیز شدن گوشی حین در دست گرفتن آن جزو معایب پنل‌های شیشه‌ای است. با بررسی تفاوت های سونی اکسپریا ایکس زد 2 و اکسپریا ایکس زد 2 کامپکت به فلزی بودن پشت مدل کوچک پی می‌بریم که برای برخی کاربران فاکتور بسیار مهمی است.


سیستم ویبره پویا


تفاوت های سونی اکسپریا ایکس زد 2


این ویژگی جدید و البته عجیب که سونی به تازگی معرفی کرده، در انحصار اکسپریا ایکس زد 2 قرار دارد. به لطف این ویژگی، صدای هر چیزی که در حال گوش دادن به آن هستید آنالیز شده و بر اساس آن، به صورت ریتم‌دار، دو موتور لرزش به حرکت در می‌آیند.



به عبارت دیگر حین گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم و مخصوصا اجرای بازی‌های موبایل، به شکلی کاملا ریتم‌دار، گوشی به لرزش در می‌آید. سه درجه مختلف برای تنظیم میزان لرزش وجود داشته و حتی می‌توان در صورت دلخواه آن را به طور کامل غیر فعال کرد. این قابلیت در اکسپریا ایکس زد 2 کامپکت وجود ندارد.


حافظه رم


تفاوت های سونی اکسپریا ایکس زد 2


یکی از مهمترین تفاوت های سونی اکسپریا ایکس زد 2 و مدل کامپکت آن، میزان حافظه رم آن‌‌ها است، به طوری که به ترتیب دارای 4 گیگابایت و 6 گیگابایت حافظه اصلی هستند. اما این یک ایراد نیست، چرا که نه تنها هنوز بسیاری از پرچمداران به همراه 4 گیگابایت حافظه رم عرضه می‌شوند، بلکه اکسپریا XZ2 کامپکت همانند تمامی پرچمداران سال 2018 به تراشه اسنپدراگون 845 مجهز شده است.


ظرفیت باتری


تفاوت های سونی اکسپریا ایکس زد 2


کاهش ابعاد بدنه، به معنی اجبار برای استفاده از یک پک باتری کوچکتر است. اکسپریا ایکس زد 2 و زد 2 کامپکت به ترتیب دارای یک باتری با ظرفیت 3180 و 2870 میلی‌آمپر ساعتی هستند. از آنجایی که هر دو به چیپست کم مصرف و بهینه اسنپدراگون 845 مجهز شده‌اند می‌توان انتظار داشت در مقایسه با مدل‌های سال 2017 دوام باتری بهتری داشته باشند.



 


با این حال، با توجه به یکسان بودن پردازنده می‌توان پیش‌بینی کرد یکی دیگر از تفاوت های سونی اکسپریا ایکس زد 2 و مدل کامپکت آن، دوام باتری خواهد بود. البته بعید نیست نمایشگر کوچکتر سبب شود مشکل کمتر بودن ظرفیت باتری از بین برود.


شارژ وایرلس


تفاوت های سونی اکسپریا ایکس زد 2


همانطور که احتمالا حدس زده‌اید، یکی از دلایل استفاده از شیشه‌ در پنل پشتی اکسپریا ایکس زد پریمیوم، فراهم کردن قابلیت شارژ بی‌سیم در آن است، ویژگی که در گوشی های دارای پنل پشت فلزی امکان‌پذیر نیست.


سرعت در شبکه LTE


تفاوت های سونی اکسپریا ایکس زد 2


مدل پرچمدار از LTE Cat18 با توانایی دریافت فایل تا حداکثر سرعت 1400 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند، در حالی که اکسپریا ایکس زد 2 کامپکت به Cat 15 محدود شده که حداکثر سرعت دریافت فایل تحت آن 800 مگابیت بر ثانیه است.


به دو دلیل نباید نگران این مورد از تفاوت های سونی اکسپریا ایکس زد 2 و مدل کامپکت بود. دلیل اول این است که بر اساس یک تبدیل کوچک از واحد بیت به بایت، حداکثر سرعت دریافت فایل در دو گوشی به ترتیب 150 مگابایت و 100 مگابایت است.


در عمل، حداکثر سرعت دانلود جزو تفاوت های سونی اکسپریا ایکس زد 2 و مدل کامپکت نیست


دلیل دیگر، وجود محدودیت‌های فنی است. به عنوان نمونه، چیپ اسنپدراگون X24 می‌تواند تا حداکثر 250 مگابایت بر ثانیه سرعت دانلود داشته باشد، اما همه چیز به توانایی چیپ مودم گوشی بستگی ندارد. متاسفانه در حال حاضر، کمتر اپراتوری در آنتن‌های موبایل نسل چهارم خود چنین سرعت‌هایی را ارائه می‌دهد و دست یافتن به آن‌ها محدود به محیط‌‌های آزمایشگاهی است. در نتیجه، اکسپریا ایکس زد 2 و زد 2 کامپکت در عمل سرعت دریافت فایل کاملا یکسانی خواهند داشت، چرا که می‌توانند از حداکثر توان شبکه موبایل متصل شده به آن استفاده کنند.


قیمت


تفاوت های سونی اکسپریا ایکس زد 2


برای کاربرانی که تنها به خاطر نیاز پردازشی به دنبال یک گوشی مجهز به اسنپدراگون 845 هستند، اکسپریا ایکس زد 2 کامپکت بهترین و اقتصادی‌ترین انتخاب است، چرا که سایر دستگاه‌های مجهز به آن، از نظر سایر مشخصات فنی در بالاترین حد ممکن قرار داشته و به همین دلیل قیمت‌هایی بالایی دارند.


بر اساس اعلام اولیه سونی، یکی از اصلی‌ترین تفاوت های سونی اکسپریا ایکس زد 2 و اکسپریا ایکس زد 2 کامپکت قیمت آن‌ها است، به طوری که در بازارهای اروپا به ترتیب 800 یورو و 600 یورو قیمت خواهند داشت. با وجود اختلاف قیمت یورو و دلار، پیش‌‌بینی شده قیمت آن‌ها در بازارهای ایالات متحده آمریکا به ترتیب 800 دلار و 600 دلار است.














[ad_2]

لینک منبع